• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4876 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۰ اسفند

نشست ستاد ملي مقابله با كرونا برگزار شد

«كروناي انگليسي» در خوزستان «كروناي ايراني» در قزوين؟

كوويد‌19 از همان زمان كه در حال در نورديدن جهان بود، «ويروس چيني» لقب گرفت. ويروسي كه از ووهان چين شروع شده بود و به سرعت همه قاره‌ها را درگير خود كرد. آن زمان بسياري معتقد بودند كه نبايد از تركيب «ويروس چيني» استفاده كرد؛ چراكه اين تركيب به نوعي برخوردي با ريشه‌هاي نژادپرستانه به حساب مي‌آيد. امروز اما متاسيون‌هاي متعدد اين ويروس فراگير چنان در حال افزايش و گسترش است كه ديگر هر كدام به نام كشور يا منطقه و شهر مبداشان شناخته مي‌شوند. كروناي چيني امروز به كروناي انگليسي، آفريقايي و كاليفرنيايي هم تبديل شده و آن‌طور كه ديروز اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، نايب‌رييس اول مجلس شوراي اسلامي مطرح كرد شايد به «كروناي ايراني» هم برسيم. اين روزها كه بنابر اظهارات مقامات كشور هيچ شهري قرمز نيست جز شهرهاي استان خوزستان كه منشا ورود كروناي انگليسي به كشور بوده و نيمي از مرگ و مير كشور به اين استان اختصاص دارد. وضعيت در خوزستان به ‌دليل شيوع نوع انگليسي كرونا آن‌قدر وخيم شده كه به قول رييس‌جمهوري «پارسال مي‌گفتيم كه از دست ويروس ووهان چه كنيم، امروز بايد گفت كه از افعي به مار غاشيه پناه آورديم و حالا مي‌گوييم به پناه ويروس ووهان برويم و ويروس انگليسي نيايد؛ بنابراين شرايط امسال سخت‌تر شده است.»
رييس‌جمهوري روز شنبه در نشست ستاد ملي مقابله با كرونا با اشاره به شيوع كروناي انگليسي در خوزستان بر مراقبت از مرزها تاكيد كرد و گفت كه اين استان دومرتبه با پيك جديد مواجه شده و امروز هم وضعيت قرمز دارد و اگر پروتكل‌هاي بهداشتي سفت و سخت رعايت نشود، قطعا به استان‌هاي همجوار سرايت مي‌كند. او البته ابراز اميدواري كرد كه تست‌ها در اين استان افزايش پيدا كرده‌ و مسوولان بايد به مساله رهگيري مبتلايان اهتمام ورزند. روحاني گفت: «محدوديت‌ها و ورود و خروج اعمال مي‌شود تا شرايط مردم خوزستان هر چه سريع‌تر بهتر شود و هم اين شرايط به استان‌ها و مكان‌هاي ديگر در سراسر كشور سرايت نكند.»
با همه اين اوصاف آنچه از اظهارات مقامات ذي‌ربط مي‌توان برداشت كرد اين است كه امسال عيد نوروز نيز همچون سال گذشته است. در همين رابطه حسن روحاني گفت: «همه ما دل‌مان مي‌خواهد كه شب عيد، شب آرامي براي مردم بسيار عزيز ما باشد و براي كسي و خانواده‌ها مصيبتي نباشد و همه آنها بتوانند اين ايام را در چارچوب همه رسومات و سنت‌ها داشته باشند البته نه به شكل سابق و حتما ايام عيد رفت و آمد و سفر مردم اگر دچار موج چهارم نشويم و شرايط ان‌شاءالله اگر عادي باشد، باز هم همه بايد مراعات كنند؛ يعني عيد امسال يك چيزي مشابه عيد پارسال است، شايد از يك نظرهايي بايد بيشتر از پارسال هم مراعات كنيم.»
حسن روحاني در بخش ديگري از سخنانش به مقوله واكسيناسيون نيز اشاره كرد و گفت در ايران نيز واكسيناسيون آغاز شده و در هفته‌هاي پيش‌رو كادر درمان در سراسر كشور و افراد مسن با بيماري‌هاي زمينه‌اي واكسينه مي‌شوند. با اين حال به نظر مي‌رسد كه شرايط خريد واكسن اگرچه بخشي از آن از طريق كواكس به ايران تحويل داده شده اما همچنان مساعد و مناسب نيست. رييس‌جمهوري در اين رابطه توضيح داد: «چطور بر سر ماسك در روزهاي اول اين بيماري دعوا بود و بعضي ماسك‌ها را در فرودگاه‌ها تصرف مي‌كردند و مسير هواپيما را براي كشور ديگر عوض مي‌كردند كه يادمان هست در روزهاي اوليه اين بيماري چه وضعي بود. امروز آن شرايطي كه آن روز براي ماسك بود، امروز براي واكسن در دنيا پيش آمده و امتحاني بزرگ براي همه دنيا است و كشورهايي كه پيشرفته و پولدار هستند و امكانات دارند، مي‌خواهند همه واكسن‌ها را به كشور خودشان بياورند و سريع در كشور خودشان واكسيناسيون انجام دهند. يك مقداري از آن طبيعي است كه هر حكومتي به فكر مردم خود باشد ولي مقداري هم اينجا وظايف اخلاقي و انساني به همه ما حكم مي‌كند كه در اين آزمايش موفق باشيم و به فكر همه مردم جهان باشيم.» او بر اين موضوع تاكيد كرد كه كرونا يك همه‌گيري است و مصونيت واقعي آن زماني حاصل مي‌شود كه در سراسر جهان واكسيناسيون انجام بگيرد و همه كشورها بتوانند از واكسن استفاده كنند.
همان‌طور كه پيش از اين نيز كارشناسان و سياستمداران تاكيد كرده‌ بودند هنوز عوارض اين واكسن يا ميزان مصونيتي كه ايجاد مي‌كند به صورت قطعي مشخص نيست. در شرايط فعلي راهي ديگر جز اجراي پروتكل و در كنار آن واكسن نداريم. روحاني نيز بر اين موضوع تاكيد كرد و البته گفت: «ويروس هم ممكن است هر روز جهش خاصي داشته باشد كمااينكه الان مي‌بينيم اين موتاسيون‌ها مقداري شرايط را هم براي آنهايي كه فرمول واكسن را تهيه مي‌كنند و واكسن را مي‌سازند، سخت و سنگين مي‌كند و ممكن است شرايط اين ويروس 6 يا 7 ماه ديگر كاملا با شرايط امروز ما متفاوت شود و باز نيازهاي جديدي پيدا كنيم يا تغييراتي در واكسن‌ها نياز باشد.»
روحاني در ادامه بر زمان‌بر بودن فرآيند واكسيناسيون نيز اشاره و تاكيد كرد كه در اين شرايط كه ممكن است ۶ تا ۸ ماه براي واكسينه كردن همه مردم زمان لازم باشد بايد پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت شود. در عين حال اقدامات كنترلي و پايشي نيز بايد ادامه پيدا كند. بنابراين به نظر نمي‌رسد اين غائله به اين زودي‌ها پايان پذيرد كما اينكه رييس‌جمهوري نيز ديروز تاكيد كرد شايد امسال و كل سال آينده همچنان محدوديت‌ها و اقدامات تنبيهي و جريمه‌ها ادامه داشته ‌باشد، به ‌خصوص كه بر‌اساس اظهارات اخير اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي از نمايندگان مجلس عضو ستاد ملي مديريت كرونا علاوه بر موتاسيون‌هاي آفريقايي و انگليسي و كاليفرنيايي، بايد كروناي جهش‌يافته ايراني را هم درنظر گرفت كه اگرچه هنوز تاييد نشده اما شواهدي از آن در قزوين ديده شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون