• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4876 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۰ اسفند

انتشار خبر ارسال نامه 37 صفحه‌اي رييس دولت اصلاحات به رهبري با واكنش گسترده روبه‌رو شد

از سيدمحمد خاتمي به رهبر انقلاب

سيدمحمد خاتمي دست به قلم شده و به رهبر انقلاب نامه نوشته است. از ديروز همين‌ كه اين خبر در فضاي رسانه‌اي كشور منتشر شد، روايت‌هايي گوناگون از محتواي نامه نيز از اين رسانه رسمي و آن رسانه غيررسمي منتشر شده اما دفتر خاتمي مي‌گويد اينها گمانه‌زني است. هرچند اطلاعيه رسمي دفتر خاتمي اين گزاره را به ‌نحوي مطرح كرده كه مي‌توان تلويحا تاييد اصل نامه‌نگاري را برداشت كرد و آنچه «گمانه‌زني رسانه‌اي» عنوان شده، محتواي نامه است.
اين اقدام خاتمي اما فارغ از كيفيت و محتوا، در حالي انجام مي‌شود كه بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب معتقدند در دو انتخابات پيش‌رو، مشكل اساسي، «مشاركت شهروندان» است و چنانچه اقدامي جدي از جانب حاكميت براي رفع اين مشكل و مشخصا ايجاد فضاي گشوده سياسي صورت نگيرد، مشاركت در انتخابات 1400 نيز مانند انتخابات مجلس يازدهم حداقلي خواهد بود. اصلاح‌طلبان در عين حال تاكيد دارند كه قصدشان حمايت از كانديدايي به ‌اصطلاح «تماما اصلاح‌طلب» است اما اينكه اين خواست اصلاح‌طلبانه، تا چه ميزان ممكن و چقدر محتمل است كه اين كانديدا از سد نظارت استصوابي شوراي نگهبان به‌ سلامت بگذرد، محل ابهام و پرسش است.
البته نامه‌اي كه ديروز رسانه‌ها از آن نوشتند، چندان هم ‌تر و تازه نبود و در ادامه معلوم شد اين نامه مربوط به 2ماه پيش است؛ نامه‌اي كه ظاهرا خاتمي در آن از موضوعات و دغدغه‌هاي مدنظر خود درباره آينده ايران گفته است.

 37 صفحه درباره آينده ايران 
محمدجواد حق‌شناس، عضو ارشد حزب اعتماد ملي ديروز با تاييد شايعاتي كه در رابطه با نامه خاتمي به رهبري منتشر شده بود، به ايلنا گفت: «خبر نامه سيدمحمد خاتمي خطاب به رهبري را شنيدم كه البته تقريبا براي 2ماه گذشته و در مجموع ۳۷ صفحه است. در اين نامه در خصوص دغدغه‌ها و آينده انقلاب و كشور با رهبري صحبت كرده‌اند و براي دهه پيش‌رو راه‌حل‌هايي ارايه كرده‌اند. به نظر من وجود ارتباط مستمر و برنامه‌ريزي شده و بدون انقطاع با رهبر انقلاب يكي از نيازهاي جامعه و جريان اصلاح‌طلب است؛ زيرا از آنجا كه رهبري مسووليت عام نسبت به جامعه دارد، نمي‌تواند از ديدگاه‌هاي جريانات مختلف بي‌نياز باشد.»
حق‌شناس در بخش ديگري از گفته‌هايش درباره روابط اصلاح‌طلبان و راس حاكميت گفته است: «نشست‌ها و ديدارهاي اصلاح‌طلبان با رهبري بايد حضورا پيگيري مي‌شد كه متاسفانه در اين سال‌ها اين اقدام صورت نگرفت و به نظر من يك نقيصه بوده كه بايد به آن توجه شود و اگر اين امكان حضوري فراهم نمي‌شد، حداقل بايد به ‌صورت مكتوب ديدگاه‌ها و نظرات را به رهبري منعكس مي‌كرديم؛ به نظر من اين موضوع بسيار ارزشمند است.»

 واكنش تند اصولگرايان به نامه خاتمي
شايد نخستين واكنش از جريان اصولگرا به اين نامه از جانب عليرضا مرندي، عضو شوراي مركزي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي صورت گرفت. آنجا كه مرندي در گفت‌وگويي كه به عنوان مطلب اصلي روي خروجي خبرگزاري فارس رفت، با يادآوري حوادث پس از انتخابات سال 88 گفت: «خام شدن مقابل اين قبيل نامه‌نگاري‌ها و اين اظهارات قابل‌ قبول نيست و مردم هم هوشيار هستند، گروه‌هاي سياسي داخلي بايد متفقا و به وضوح مواضع خودشان را در حمايت از مردم و رهبري اعلام كنند و اين را مطالبه كنند كه نويسنده اين نامه بايد به وضوح به اشتباهات‌شان اعتراف كند و در مراحل بعد، مراجع قانوني راجع به آنها تصميم بگيرند.»

 شرحي از «گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي»
دفتر رييس دولت اصلاحات ديروز در اطلاعيه‌اي درباره آنچه در برخي منابع رسانه‌اي به عنوان محتواي نامه خاتمي خطاب به رهبري منتشر شده بود، واكنش نشان داد و در حالي به‌طور ضمني اين اخبار را تكذيب كرد، اصل نامه‌نگاري را به‌طور تلويحي تاييد كرد. در اطلاعيه دفتر سيدمحمد خاتمي آمده است: «آنچه پيرامون ارسال نامه جناب آقاي سيدمحمد خاتمي به رهبري معظم انقلاب در رسانه‌ها منتشر شده، تنها گمانه‌زني رسانه‌اي است.‌ همه كساني كه به كشور و مردم و انقلاب مي‌انديشند، نسبت به سرنوشت ميهن اسلامي و ملت و نيز اصلاح امور دغدغه دارند.‌ جناب آقاي خاتمي نيز از جمله هر جا و هر مناسبتي اقتضاء كند، دغدغه‌هاي خود را عملا‌ به دور از تبليغات دنبال مي‌كنند؛ ولي آنچه به اين مقدار راجع به محتواي نامه بيان مي‌شود ناشي از حدسيات و گمانه‌زني‌ است.»
ديروز پايگاه خبري-تحليلي رويداد 24 در گزارشي ضمن تشريح تاريخچه روابط خاتمي با رهبر انقلاب، از جزييات اين نامه پرحاشيه گزارش داد و در بخشي از اين گزارش نوشت كه اين نامه با بيان سابقه و گذشته سيدمحمد خاتمي و خانواده او و اينكه «من كه بودم و كه هستم» آغاز شده و با دغدغه‌هايش براي انقلاب ادامه يافته و با طرح اين سوابق بر اين پيام تاكيد شده كه خاتمي، «هيچ‌گاه عليه انقلاب و رهبري و حاكميت» نبوده و نيست. سيدمحمد خاتمي در ادامه نامه از نقش مهم آيت‌الله خامنه‌اي در محوريت انقلاب سخن گفته و از ايشان خواسته از اين جايگاه براي حضور همه نيروهاي سياسي استفاده كند. رويداد۲۴ همچنين آورده در اين نامه اصلاح‌طلبان نيروهاي وفادار به رهبر و نظام معرفي شده‌اند كه توان خود را براي حفظ نظام گذاشته‌اند.
اين پايگاه خبري همچنين نوشته كه اين نامه توسط سيدعلي خاتمي، برادر بزرگ‌تر سيدمحمد خاتمي به يكي از مقامات عاليرتبه در بيت رهبري تحويل داده شده و جالب آنكه سيدعلي خاتمي كه زماني رييس‌دفتر رييس‌جمهوري بود، حالا پاي اطلاعيه دفتر خاتمي را در رد اين گمانه‌زني‌ها درباره محتواي نامه نيز امضا كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون