• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4876 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۰ اسفند

باشو نمي‌خواهد منتظر پيشنهاد ۵ ميليون دلاري بماند

قهر و آشتي مهدي قائدي

علي ولي‌اللهي

 

همه‌ چيز از تابستان امسال و فصل نقل‌وانتقالات ليگ بيستم آغاز شد.  جايي كه احمد سعادتمند، مديرعامل وقت استقلال بازيكنان آبي‌پوش را به اتاقي در يك هتل فرا مي‌خواند و با فسخ قراردادهاي قبلي، قراردادهاي جديدي با آنها امضا مي‌كرد. دليل اين كار درخواست بازيكنان براي افزايش دستمزد با توجه به شرايط فعلي اقتصادي كشور بود. در همان برهه بود كه به عنوان مثال دستمزد وريا غفوري كاپيتان استقلال بيش از ۴ برابر شد. افزايشي كه مديران بعدي استقلال را به اعتراض وا داشت و حاشيه‌هاي زيادي درست كرد. يكي از بازيكناني كه سهمي از اين افزايش نداشت مهدي قائدي بود. طبق گفته خود قائدي سعادتمند به او قول داده بود كه قرارداد او هم مانند ساير بازيكنان درست مي‌شود اما با سفر تيم به قطر براي حضور در ليگ قهرمانان آسيا اين قول به تعويق افتاد و بعد از تغيير كادر مديريتي كلا از دستور كار خارج شد. 
قائدي بعد از بازي استقلال مقابل نساجي مثل همه بازيكنان استقلال از شرايط تيم ابراز نارضايتي كرد. تمركز گلايه او برخلاف ساير بازيكنان كه مسائلي همچون غذا يا زمين تمرين يا خبر نگرفتن مديرعامل را عنوان مي‌كردند، حول افزايش دستمزدش بود. بعد از پايان نيم‌فصل و اعتراض هواداران به كادرفني و درخواست اخراج محمود فكري، استقلال وارد حاشيه‌هاي بزرگ‌تري شد و در نهايت خبر رسيد كه قائدي سر تمرينات استقلال حاضر نمي‌شود. ابتدا گفته شد دليل غيبت ستاره آبي‌پوشان سرماخوردگي است اما احمد مددي، مديرعامل آبي‌پوشان به صراحت اعلام كرد مشكل مهدي قائدي نه مريضي است نه مصدوميت؛ مشكل او بحث قرارداد است و مي‌خواهد دستمزدش افزايش پيدا كند. 
مهدي قائدي بيش از يك هفته سر تمرينات تيمش حاضر نشد تا حتي بحث جدايي او از تيم هم به گوش برسد. در نهايت با اعلام باشگاه استقلال بيش از دو ميليارد تومان به مبلغ قرارداد قائدي اضافه همچنين مقرر شد ۵۰۰ ميليون از اين پول قبل از بازي با مس رفسنجان در هفته نخست دور برگشت ليگ به حساب او واريز شود و ۵۰۰ ميليون هم بعد از بازي تا اين بازيكن مشكل مالي هم نداشته باشد. با اين وجود قائدي باز هم در تمرينات استقلال حاضر نشد. بعد از اين خبر رسيد كه ستاره استقلال درخواست تازه‌اي از مديران تيمش مطرح كرده و آن اضافه شدن بند فسخ به قرارداد اوست. شنيده‌ها مي‌گويد قايدي درخواست كرده بند فسخ ۵۰۰ هزار دلاري به قراردادش اضافه شود تا او هر زمان كه خواست بتواند استقلال را ترك كند و لژيونر شود. اين درخواست از سوي باشگاه استقلال مورد موافقت قرار نگرفت تا به نوعي قهر قائدي ادامه‌دار باشد. در تمام اين مدت مديران استقلال تلاش داشتند با بازيكن تيم‌شان رو در رو گفت‌وگو داشته باشند اما قائدي فقط مدير برنامه‌هايش را به ساختمان باشگاه مي‌فرستاده. در طول اين چند روز اظهارنظرهاي زيادي پيرامون خواسته قائدي در فضاي مجازي و بين هواداران مطرح شده. خيلي‌ها درخواست قائدي براي افزايش دستمزد را با توجه به كيفيت اين بازيكن و بالا رفتن ميانگين دستمزد بازيكنان در ليگ منطقي دانستند و درخواست او مبني بر درج بند فسخ را برخلاف منافع باشگاه معرفي كردند. 
چندي پيش احمد سعادتمند گفته بود، رضايتنامه قائدي را تنها در ازاي ۵ ميليون دلار صادر خواهد كرد. مديران جديد استقلال هم به نوعي همين نگرش را دارند. اين بدان معناست كه قائدي احتمالا مجبور شود تا پايان قرارداد فعلي‌اش با آبي‌ها كه تا سال ۱۴۰۲ است در استقلال بماند. چراكه هرچند او بازيكن باكيفيتي است ولي بعيد به نظر مي‌رسد فعلا تيمي حاضر شود ۵ ميليون دلار فقط بابت صدور رضايتنامه او پرداخت كند. دليل اصرار قائدي بر بند فسخ نيز همين است. از سوي ديگر باشگاه استقلال و در مجموع ساير باشگاه‌هاي كشور از جمله پرسپوليس اصلا خاطره خوبي از اضافه كردن بند فسخ به قرارداد ستاره‌هاي‌شان را ندارند. در همين چند سال گذشته ستاره‌هاي زيادي از اين دو تيم با رقم‌هاي بسيار پايين جدا شده‌اند. يكي از نزديك‌ترين نمونه‌ها به قائدي، ‌الله‌يار صيادمنش است كه در برهه‌اي جزو چند استعداد برتر دنيا شناخته مي‌شد و استقلال در اقدامي شتابزده با كمتر از يك ميليون دلار او را به فنرباغچه تركيه واگذار كرد.‌ الله‌يار در تركيه موفق نبود و از همان موقع درخشش خاصي نداشته و بين تيم‌هاي مختلف در ليگ‌هاي درجه دو و سه اروپا دست به دست مي‌شود.  خيلي‌ها معتقدند كه قائدي در روزهاي اخير مشورت‌هاي بدي از آدم‌هاي اطرافش دريافت مي‌كند. مديربرنامه‌هايي كه روي او فشار مي‌آورند تا با غيبت در تمرينات بتواند روي مديران تيم فشار بياورد و آنها با اضافه شدن بند فسخ موافقت كنند و بعد بتوانند خيلي راحت اين ستاره آينده‌دار را راهي اروپا كنند. اينكه قائدي آيا مي‌تواند در اروپا موفق شود يك بحث است و نحوه تعامل او با باشگاه يك چيز ديگر. طبق گفته مديران استقلال، قائدي تا به اين جاي فصل بيش از ۶۵ درصد قراردادش را دريافت كرده و اين يعني او نمي‌تواند به قراردادش پايبند نباشد، آن را فسخ كند يا در تمرينات حضور نيابد. در چنين شرايطي سوال اينجاست كه بازيكن چطور به خودش اجازه مي‌دهد بيش از يك هفته غيبت كند؟ در همين راستا شنيده مي‌شود قائدي  به كميته انضباطي باشگاه نيز فراخوانده شده تا بابت غيبت‌هايش پاسخگو باشد. قايدي در آخرين پست اينستاگرامي‌اش نوشت «هيچ بزرگ‌تر از تو نيست استقلالم» كه به معناي بازگشت او به تمرينات بود. روز شنبه نيز اين ستاره بوشهري بالاخره به تمرينات تيمش بازگشت. با اين حال به نظر مي‌رسد مشكلات جدي بين ستاره آبي‌پوشان و مديران تيم برقرار بماند. قائدي در حال حاضر در ۲۳ سالگي به سر مي‌برد و شايد اين تصور را دارد كه اگر دست نجنباند، فرصت حضور در فوتبال اروپا را از دست خواهد داد. در طرف مقابل استقلال نمي‌خواهد  جواهرش را با مبلغ ناچيزي از دست بدهد.چون به خوبي مي‌داند كه پيدا كردن جايگزيني براي قائدي احتمالا خرج بيشتري روي دست باشگاه خواهد گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون