• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4878 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند

دونالد ترامپ احتمال نامزدي‌اش براي انتخابات 2024 را رد نكرد

سوداي بازگشت به كاخ سفيد

شهاب شهسواري

 

گردهمايي محافظه‌كاران امريكا در اورلاندوي فلوريدا، سكويي براي بازگشت دونالد ترامپ به صحنه سياسي امريكا بود. رهبر شكست خورده حزب جمهوري‌خواه كه بعد از شكستش در انتخابات حاضر به پذيرش شكست نشد، بار ديگر با ادعاي تقلب در انتخابات زبان به انتقاد از جمهوري‌خواهاني گشود كه به جاي مقابله با رقباي دموكرات، در جلسه استيضاح عليه او راي داده‌اند. هر چند چهار ماه بعد از انتخابات پيشين رياست‌جمهوري، زمان زيادي تا انتخابات 2024 باقي مانده و هنوز براي پيش‌بيني تركيب نامزدهاي اصلي حزب جمهوري‌خواه خيلي زود است، اما ترامپ از همين حالا گمانه‌زني‌ها در مورد قصدش براي ورود به انتخابات را دامن زد و از بازسازي حزب جمهوري‌خواه با اخراج «مسمي به جمهوري‌خواهان» براي پشتيباني از خودش سخن گفت. ترامپ سخنران كليدي كنفرانسي سه روزه بود كه سخنرانان آن، سياستمداران ارشد حزب جمهوري‌خواه از جناح هواداران او بودند. رسانه‌هاي منتقد ترامپ، از عدم اشاره او به شورش 6 ژانويه و حمله به ساختمان كنگره در آستانه تاييد نتيجه انتخابات انتقاد كرده و سخنراني او را «بي‌شرمانه» توصيف كردند. ترامپ در سخنانش از رويكردهاي دولت بايدن در لغو سياست‌هاي او در مورد مهاجران، سياست خارجي در قبال ايران و نحوه مديريت بيماري كرونا انتقاد كرد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا در جمع يكي از بزرگ‌ترين مجامع حاميان حزب جمهوري‌خواه احتمال نامزدي‌اش براي انتخابات آينده در سال 2024 را رد نكرد و گزارش‌ها در مورد عزمش براي تشكيل يك حزب جديد را تكذيب كرد. ترامپ براي هوادارانش گفت: «قرار نيست يك حزب جديد راه بيندازيم، ما حزب جمهوري‌خواه را داريم و آن را متحد مي‌كنيم و از هر زمان ديگري قوي‌تر مي‌شويم.» كنفرانس سالانه اقدام سياسي محافظه‌كاران، يكي از اصلي‌ترين گردهمايي‌هاي طرفداران تندروي حزب جمهوري‌خواه است كه با حضور بلندپايه‌ترين سياستمداران جمهوري‌خواه، اعانه‌دهندگان به حزب و هواداران برگزار مي‌شود.

فقط مسمي به جمهوري‌خواه
ترامپ، از محل اقامتش در مارالاگوي پالم بيچ در ايالت فلوريدا به اورلاندو در همين ايالت سفر كرد تا نخستين سخنراني عمومي‌اش را از زمان روي كار آمدن دولت جديد انجام دهد. دولت جديدي كه ترامپ همچنان آن را محصول يك انتخابات تقلبي مي‌داند. در اين سخنراني دونالد ترامپ به ‌شدت از كساني كه آنها را «فقط مسمي به جمهوري‌خواه» معرفي مي‌كرد، انتقاد كرد و گفت: «اين افراد حزب جمهوري‌خواه را نابود مي‌كنند، كارگران ما را نابود مي‌كنند و كشورمان را نيز نابود مي‌كنند.» او از تك‌تك نمايندگان جمهوري‌خواهي كه در جلسات دومين استيضاح او از طرح استيضاح حمايت كردند و راي به محكوميت او دادند، نام برد و از حزب خواست كه اين افراد را اخراج كند.
ليز چني، نماينده جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان و ميچ مك‌كانل، رهبر اقليت جمهوري‌خواه سناي امريكا، دو نماينده حزب بودند كه در اين سخنراني به صورت ويژه از سوي ترامپ مورد عتاب و خطاب قرار گرفتند. ترامپ از چني به عنوان يك «جنگ‌طلب» ياد كرد و گفت: «محبوبيت او در حوزه راي‌گيري‌اش سريع‌تر از هر انساني كه تاكنون ديده‌ام در حال سقوط است.»  او بلندپايه‌ترين سناتور حزبش، ميچ مك‌كانل را هم فردي شكست خورده معرفي كرد و مدعي شد كه اگر حمايت او نبود مك‌كانل نمي‌توانست بار ديگر در ايالت كنتاكي براي نمايندگي سنا انتخاب شود. ترامپ در مورد اين نمايندگان بلندپايه حزب جمهوري‌خواه گفت: «نمي‌توانيم رهبراني داشته ‌باشيم كه بيش از آنكه مقابل دموكرات‌ها، رسانه‌ها و تندروهايي كه قصد دارند كشور را به يك حكومت سوسياليستي تبديل كنند، ايستادگي كنند، ميل دارند به هموطنان امريكايي‌شان حمله كنند. رهبران بلندپايه حزب جمهوري‌خواه در واشنگتن به جاي اينكه به من  و  از من مهم‌تر به راي‌دهندگان جنبش‌مان حمله كنند، بايد وقت و انرژي‌شان را براي ايستادگي در مقابل بايدن، پلوسي، شومر  و  دموكرات‌ها  صرف كنند.»
ترامپ در مورد اينكه آيا قصد دارد كه بار ديگر نامزد انتخابات رياست‌جمهوري شود با تكرار ادعاهايش در مورد تقلب در انتخابات اخير رياست‌جمهوري امريكا گفت: «شايد حتي تصميم بگيرم كه آنها را براي بار سوم هم شكست دهم.» او گفت كه مي‌تواند «جنبش محافظه‌كاران و حزب جمهوري‌خواه را براي يك پيروزي ارزشمند و بزرگ» هدايت كند. او گفت: «ما كاخ سفيد را پس مي‌گيريم، سنا را پس مي‌گيريم، مجلس نمايندگان را پس مي‌گيريم، يك رييس‌جمهور جمهوري‌خواه بار ديگر پيروزمندانه به كاخ سفيد باز مي‌گردد.» و به طعنه ادامه داد: «يعني فكر مي‌كنيد كي مي‌تواند باشد؟ كي؟ كي؟ فكر مي‌كنيد چه كسي  باشد؟»

«آخر،  امريكا»
بخش عمده سخنراني ترامپ، ادعاهاي او در مورد تقلب در انتخابات اخير اين كشور بود كه از سوي رسانه‌هاي امريكايي با عنوان ادعاهاي دروغ از آنها ياد مي‌شود. ترامپ مدعي شد كه امريكا از «يك فرآيند بيمار و به ‌شدت فاسد انتخاباتي رنج مي‌برد.» او ديوان عالي را متهم كرد كه «بزدلانه از مقابله با تقلب» خودداري كرده است و نتيجه انتخابات را به نفع او برنگردانده است. ترامپ گفت: «بايد به خاطر كاري كه با كشور كرده‌اند از خودشان خجالت بكشند، ديوان عالي شجاعت و جرات اينكه كاري بكند، نداشت.» ترامپ خواهان محدوديت‌هاي تازه قانوني در ايالت‌ها براي جلوگيري از آنچه او تقلب مي‌خواند شد و گفت كه  بايد «راي‌هاي پستي» محدود  شوند.
دونالد ترامپ در سخنراني خود به‌ شدت به سياست‌هاي جو بايدن، جانشين خود حمله كرد و گفت: «در عرض كمتر از يك ماه، از سياست نخست امريكا به سياست آخر امريكا رسيده‌ايم. همه ما مي‌دانستيم كه دولت بايدن، دولت بدي خواهد بود، اما هيچ يك از ما تصور نمي‌كرديم كه تا چه اندازه ممكن است كشور را به جناح چپ منحرف كنند.» ترامپ مدعي شد كه دولت بايدن تلاش مي‌كند تا كارهاي او براي رساندن واكسن به مردم امريكا را به نام خود تمام كند.

پيشتازي  ترامپ 
در  نظرسنجي‌هاي  محافظه‌كاران
در جمع كنفرانس سالانه محافظه‌كاران امريكايي، دو نظرسنجي در مورد نامزد محبوب حاضران براي انتخابات آتي رياست‌جمهوري برگزار شد. در يكي از اين دو نظرسنجي، نام دونالد ترامپ به عنوان يكي از نامزدها مطرح شده‌ بود كه او با كسب نزديك به 55درصد آرا، به عنوان محبوب‌ترين نامزد در ميان كانديداهاي احتمالي آينده محافظه‌كاران امريكايي براي انتخابات پيش رو قرار گرفت. فرماندار فلوريدا، ران دي‌سانتيس، 21درصد آرا و فرماندار داكوتاي جنوبي، كريستي نوئم، 4درصد آرا را به خود اختصاص دادند. در نظر سنجي دوم كه ترامپ در آن حاضر نبود، ران دي‌سانتيس با 43درصد آرا پيشتاز بود و افرادي مانند دان جونيور، پسر ارشد دونالد ترامپ، مايك پمپئو، وزير خارجه پيشين و تد كروز، سناتور تكزاس به ترتيب 11، 8 و 7درصد آرا  را  به خود  اختصاص دادند. 
اكثريت قاطع حاضران در كنفرانس در نظرسنجي‌هاي انجام شده اعلام كردند كه عملكرد يك دوره رياست‌جمهوري ترامپ را مثبت ارزيابي مي‌كنند، اما از اين ميان فقط 68 درصد با نامزدي مجدد او در انتخابات سال 2024 موافق بودند، 15درصد مخالف انتخاب او به عنوان نامزد حزب جمهوري‌خواه بودند و 17درصد هم گفته ‌بودند كه هنوز نسبت به اين موضوع اطمينان  ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون