• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4878 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند

جلسه سالانه هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان برگزار شد

به دنبال تغيير اساسنامه

گروه اجتماعي| روز 25 بهمن ماه بود كه «اعتماد» گفت‌وگويي با ليلا نظرپور، منتخب و نماينده معلمان در هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان منتشر كرد. نظرپور در آن مصاحبه به كاهش جلسات اشاره كرد و گفت كه در يك‌سال گذشته بر سر اين موضوع سه بار به وزير نامه زده است و هر بار اين نامه‌ها بي‌پاسخ مانده‌اند: « از زماني كه آقاي حاجي‌ميرزايي آمدند با وجود اينكه چند نوبت نامه زده‌ايم و درخواست‌هاي معلمان را به ايشان اطلاع داده‌ايم باز هم جلسات وقفه‌دار هستند...يكي از دلايلي كه من دارم مصاحبه مي‌كنم، اين است كه فرهنگيان از من خواسته‌اند. چون فكر مي‌كنند كار اين‌گونه پيش نمي‌رود.» يكي از دغدغه‌هاي او بابت برگزار نشدن جلسات منظم، مبهم ماندن وضعيت رسيدگي به مطالبات فرهنگيان عضو صندوق ذخيره بود. روز گذشته اما جلسه سالانه هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان به رياست محسن حاجي‌ميرزايي برگزار شد. در آخرين ماه‌هاي كار دولت دوازدهم و در حالي كه بخش مهمي از مطالبات فرهنگيان هنوز جايي در اساسنامه صندوق ندارد، برگزاري اين جلسه اهميت دو چندان داشت. امين سالاري و محسن مسعودي، دو منتخب ديگر فرهنگيان در مورد اين جلسه به «اعتماد» توضيحاتي دادند.  جلسه هيات امنا هر سال برگزار مي‌شود، صورت‌هاي مالي، ميزان سود و مباحثي از اين دست در اين جلسه سالانه بررسي مي‌شود. امسال هم جلسه بر روال معمول هر سال برگزار شد. محسن مسعودي، عضو هيات امناي صندوق و منتخب فرهنگيان در مورد مهم‌ترين مباحث مطرح شده در روز گذشته به «اعتماد» توضيح مي‌دهد: «يكي از مهم‌ترين مطالباتي كه فرهنگيان آن را پيگيري مي‌كنند، بحث ارزش مالكانه يا همان ارزش افزوده بود كه قبلا هم مطرح كرده بوديم و مصوب شده بود و دوستان گزارشي را از هيات مديره به هيات امنا دادند كه ان‌شاءالله اين بحث به زودي بتواند با فرمول خاصي محاسبه و براي فرهنگيان منظور شود. اين يكي از تقاضاهايي بود كه ما در اين چند ساله پيگيري كرده بوديم و حالا گزارشي دادند كه در چه مرحله‌اي است و آقاي وزير هم به عنوان رييس هيات امنا دستور تسريع در روند را دادند تا سريع‌تر به نتيجه برسد.» يكي از موارد ديگر مطرح شده در جلسه به گفته او بحث بورسي و سهامي كردن صندوق بوده است: «دوستان گزارش‌هايي در مورد اينكه تاكنون چه كار كرده‌اند، ارايه دادند و در اين مورد هم دستور تسريع روند داده شد. مورد بعد هم تغيير اساسنامه بود كه خيلي از دوستان پيگير بودند و ما هم پيگير بوديم كه اين هم مصوب شد تا آنچه مورد نظر جامعه فرهنگيان است ان‌شاءالله تهيه و در جلسه بعد تغييرات مشخص و به راي گذاشته شود تا بتوانيم وضعيت فرهنگيان را از سپرده‌گذار بودن به سرمايه‌گذار بودن تغيير دهيم.» پيشنهاد تغيير اساسنامه از بدو ورود سه عضو منتخب فرهنگيان به هيات امنا مطرح شده بود اما از آنجايي كه پيش از ورود آنها اساسنامه تغيير كرده بود نياز به زمان داشت تا دوباره در دستور كار قرار بگيرد. 

اهميت تعيين تكليف تا پيش از انتخابات
در اين دو سالي كه سه عضو از بدنه فرهنگيان به جمع هيات امناي صندوق اضافه شدند، تغييرات بسيار در آموزش و پرورش رخ داد، اول استعفاي سيد محمد بطحايي كه باني ورود آنها به هيات امنا شد، بعد انتخاب سيد جواد حسيني به سرپرستي آموزش و پرورش و پس از چند ماه هم معرفي و انتخاب محسن حاجي‌ميرزايي به عنوان وزير جديد آموزش و پرورش. اين آمد و رفتن‌ها هم البته در روند كاري و نحوه حضور آنها در هيات مديره تاثيرگذار بوده است. حالا هم چند ماه مانده به پايان كار دولت روحاني، سرانجام جلسه سالانه برگزار شد و تصميماتي گرفته و دستورهايي براي تسريع روندهايي صادر شده اما آيا با آمدن دولت بعدي همه اينها باز تحت تاثير قرار نمي‌گيرد؟ مسعودي مي‌گويد: «صندوق ذخيره فرهنگيان متعلق به فرهنگيان است. نقش فرهنگيان در سرنوشت و تاثيرشان بر سرمايه خودشان بايد مشخص باشد. فرقي نمي‌كند كدام دولتي باشد يا نباشد، اين حق فرهنگيان است كه بر سرمايه‌شان نظارت داشته باشند. سازوكار اين موضوع بايد قانوني شود. پيشنهاد ما اين بود كه در اساسنامه مشخص شود كه تعدادي از فرهنگيان از طريق انتخابات به صورت مستقيم در هيات امنا حضور داشته باشند تا بتوانند به صورت مستقيم در سرنوشت سرمايه‌شان تاثيرگذار باشند. اما نگاه دولت‌ها متفاوت است؛ خيلي‌ها دوست دارند كه آن تعيين سرنوشت به صورت مستقيم باشد، برخي دولت‌ها ترجيح مي‌دهند غيرمستقيم باشد. اگر در اساسنامه اين موضوع مصوب شود، اين حضور مي‌تواند دايمي شود و همكاران حضور داشته و پيگير مطالبات همكاران‌شان در صندوق ذخيره فرهنگيان باشند.»
پيش‌تر نظرپور هم توضيح داده بود كه در زمان وزارت سيد محمد بطحايي، او «با احتساب خودش مي‌توانست 9 نفر براي عضويت در هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان معرفي كند، آن موقع بنا بر اختيارش سه جايگاه را با راي معلمان به ما داد.» اما اين نوع حضور مستقيم فرهنگيان در هيات امناي صندوق صرفا بر اساس تصميم وزارتي بوده كه در زمان سرپرست و وزير بعدي هم مورد قبول واقع شد اما در زمان دولت يا وزير بعدي اگر اين حضور منتخبان مستقيم معلمان در اساسنامه نباشد، ممكن است بر اساس نظر وزير بعدي تغيير كند. مسعودي در اين باره مي‌گويد: «اعتماد همكاران فرهنگي با آن اتفاقاتي كه افتاده بود، تحت‌الشعاع قرار گرفته بود و همكاران ما نگاه مثبتي نداشتند. وزير وقت بر همين اساس خواستند كه از همكاران (عده‌اي) به صورت مستقيم در صندوق حضور داشته باشند كه روند مثبت را به اطلاع سايرين برسانند. اين تصميمي بود كه از اختيارات هيات امنا و رييس هيات امنا كه وزير بود، انجام شد تا شايد بتوانند اعتماد فرهنگيان را به صندوق برگردانند. اگر قرار باشد اين ادامه پيدا كند قطعا بايد در اساسنامه به صورت قانوني وارد شود تا سليقه‌اي انجام نشود.» امين سالاري، از ديگر منتخبان فرهنگيان در هيات مديره صندوق ذخيره مي‌گويد كه در جلسه روز گذشته تمامي اعضاي منتخب صحبت كرده‌اند و عين اهدافي را كه فرهنگيان دنبالش هستند را دارند به سرانجام مي‌رسانند. او خوشبين است كه شايد حتي تا پيش از عيد 1400 بتوانند با خبرهاي خوش سراغ همكاران‌شان بروند. سالاري مي‌گويد در اين جلسه موضوع تقسيم سود هم مطرح شده است: «تا شهريور 99 سود حول و حوش 3 هزار و 400 ميليارد تومان مصوب شد كه به اعضا تخصيص داده شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون