• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4879 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند

سخنگوي دولت علت رد پيشنهاد مذاكره با حضور ايالات متحده را «زمان نامناسب» آن عنوان كرد

بازگشت به برجام به مثابه آخرين راه

جمهوري اسلامي پيشنهاد مذاكره را رد كرده است. اولين بار وال‌استريت ژورنال به نقل از دو ديپلمات ارشد غربي خبر داد كه جمهوري اسلامي پيشنهاد اتحاديه اروپا براي انجام مذاكرات هسته‌اي در جلسه‌ ۱+۴ با حضور امريكا را رد كرده است. حرف جمهوري اسلامي همان است كه طي چند ماه گذشته مقامات ارشد بر آن تاكيد كرده‌اند؛ همه‌چيز پس از بازگشت ايالات متحده امريكا به برجام آغاز خواهد شد نه پيش از آن. اگرچه تصور بر اين بود كه شرايط پيچيده دوران زمامداري دونالد ترامپ با آمدن جو بايدن دموكرات تسهيل مي‌شود اما گويا اين كلاف پيچيده چند ۱۰ ساله باز هم به سهل ممتنعي تبديل شده است. همه طرف‌ها در فضاي بي‌اعتمادي منتظر هستند تا طرف مقابل گام اول را بردارد. آن طور كه به نظر مي‌رسد با رد پيشنهاد مذاكره از سوي ايران هم برداشتن گام اول مشكل‌تر شده است. با اين حال آن طور كه علي ربيعي، سخنگوي دولت در نشست خبري هفتگي روز سه‌شنبه گفت، جمهوري اسلامي زمان پيشنهاد ۳ كشور اروپايي براي برپايي نشست و دعوت از امريكا را مناسب نمي‌داند. سخنگوي دولت نيز همان مواضع پيشين را تكرار كرد و گفت كه «بدون لغو رفع تحريم‌ها، ادعاي امريكا مبني بر اعتقاد به ديپلماسي يك لفاظي رياكارانه و غيرقابل قبول به نظر مي‌آيد»، بنابراين در اين فرآيند «نبايد جاي ظالم و مظلوم در يك كنش سياسي و رسانه‌اي جابه‌جا شود.» ربيعي همچنين تاكيد كرد: «همه شركاي برجام امروز ابتدا بايد كشور و دولتي كه از ميزي كه براي آن بيش از دو سال مذاكره و تلاش شد، برخاسته را به جاي خود بنشانند و بعد وارد مباحث ديگري شوند. پيش از هر مذاكره‌اي بايد نسبت به صداقت امريكا در جديت بازگشت به توافقات مطابق نص برجام مطمئن شويم و تنها معيار گام‌هاي عملي امريكا است.» در واقع همان «تعهد در برابر تعهد» كه بارها رييس‌جمهوري در سخنراني‌هايش بر آن تاكيد كرد. ربيعي هم در همين راستا اذعان كرد كه جمهوري اسلامي از هر اقدامي از سوي اعضاي باقيمانده در برجام براي سوق دادن امريكا در رسيدن ايران به چنين اطميناني استقبال مي‌كند و به ديپلماسي به عنوان تنها راه‌حل خروج از بن‌بستي كه امريكا ايجاد كرده پايبند است.
سخنگوي دولت تاكيد كرده كه «آغاز فرآيند ديپلماتيك موثر به حداقلي از حسن نيت نياز دارد كه امريكا مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد تاكنون از آن سرباز زده است. منتظر اقدام امريكا هستيم و دولت آقاي بايدن نمي‌تواند سياست ترامپ را اجرا كند و توقع نتيجه متفاوت داشته باشند.» آن طور كه ربيعي گفته اولين قدم امريكا اعلام بازگشت به برجام و انجام تعهداتش است تا ايران همه اقدامات جبراني خود را متوقف كند.

 ما راه ديپلماسي را پيشنهاد مي‌كنيم
از طرفي قرار است كه شوراي حكام آژانس بين‌المللي هسته‌اي اين هفته در مورد فعاليت هسته‌اي ايران و تغيير در روند همكاري با اين نهاد تشكيل جلسه بدهد. جلسه‌اي كه مقامات داخلي منتظر نتايج آن هستند تا همان‌طور كه علي‌اكبر صالحي، ‌رييس سازمان انرژي اتمي گفت «واكنش مناسب» نشان دهند. سخنگوي دولت ديروز نسبت به پيش‌نويس قطعنامه ضد ايراني و نشست پيش روي شوراي حكام آژانس نيز واكنش نشان داد و گفت كه توقف اجراي پروتكل الحاقي بر اساس قانون مصوب مجلس، اقدامي توازن‌بخش بر مبناي بند ۳۶ برجام بود كه به يك طرف حق مي‌دهد در صورت عدم پايبندي طرف‌هاي ديگر به تعهدات، متقابلا تعهداتش را به‌طور جزيي يا كلي متوقف كند. او نيز موضع رييس سازمان انرژي اتمي را تكرار كرد و گفت در صورت تصويب هر قطعنامه عليه ايران قطعا واكنش مناسب اعمال و تصميمات مقتضي اتخاذ خواهد‌شد؛ تصميماتي از جمله بازنگري در توافق‌نامه بين آژانس و سازمان انرژي اتمي.
 با اين حال سخنگوي دولت تاكيد كرد در صورت از سرگيري تعهدات ساير طرف‌ها، به سرعت و بدون فوت وقت تمامي تعهدات خود از جمله اجراي كامل پروتكل الحاقي  از سر گرفته خواهد شد. او همكاري ايران با آژانس را در راستاي حسن نيت توصيف كرد و گفت جمهوي اسلامي انتظار دارد كه پاسخ اين حسن نيت، حسن نيت از سوي اعضاي شوراي حكام باشد. سخنگوي دولت البته به اين نكته نيز اشاره كرد كه اگر امريكا از اين بابت نگراني دارد بهتر است كه با بازگشت به تعهداتش در برجام زمينه را براي عمل متقابل ايران و اين نگراني مصنوعي برطرف كند. 
ربيعي گفت: «رفع نگراني در دستان خودشان است. ما براي اعلام موضع و گام‌هاي جبراني عجله نداريم اما هر اقدام مثبت يا منفي را با اقدامي متناظر و متناسب و در زمان خود و به شيوه مقتضي پاسخ خواهيم داد. ...بيانيه‌ها و بردن به سمت ادامه فشارها، به صلح جهاني كمك نمي‌كند و نمي‌تواند امنيت جهاني را متضمن شود. ما راه ديپلماسي را توصيه كرديم و در اين زمينه حرف‌هاي قانون‌مند داريم.»

در انتظار بازگشت يك ميليارد دلار از كره 
سخنگوي دولت پس از پاسخ دادن به سوالات مربوط به «برجام» در آغاز نشست به عنوان يكي از مهم‌ترين موضوعات اين روزهاي عرصه ديپلماسي، آخرين وضعيت اقدامات انجام شده براي آزادسازي پول‌هاي ايران توسط كره جنوبي را تشريح كرد. 
علي ربيعي توضيح داد كه آزادسازي منابع كه با فشارهاي غيرقانوني دولت امريكا در كشورهايي مانند كره جنوبي، عراق و ژاپن مسدود شده است، توسط بانك مركزي و وزارت امور خارجه در حال پيگيري است و اين پيگيري‌ها در روزهاي اخير سرعت بيشتري گرفته و تمايل كشورها براي همكاري بيشتر شده و گشايش‌هاي خوبي هم به وجود آمده است. به گفته ربيعي در اين راستا بانك مركزي توافقاتي با كره جنوبي و عراق در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدي كه بايد منتقل شوند، انجام داده است. بنابر مذاكرات صورت گرفته استفاده از اين منابع تدريجي خواهد بود و در مورد كره جنوبي براساس تفاهم انجام شده دستور پرداخت يك ميليارد دلار به بانك كره داده شده و در حال عملياتي شدن است.

 به‌دنبال افزايش قيمت اينترنت نيستيم
سخنگوي دولت همچنين در نشست ديروز به مصوبات اخير مجلس براي تعرفه‌هاي اينترنتي نيز پرداخت كه در روزهاي كرونايي كه تقريبا تمام زندگي جاري به آن وابستگي تام و تمام پيدا كرده، نگراني‌هايي ايجاد كرده است. او توضيح داد كه اپراتورهاي ارتباطي در يك مدل بلندمدت ۱۵ ساله با دولت قرارداد دارند و براساس اين قرارداد، سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به خزانه واريز مي‌كنند و اين به عنوان درآمدهاي عمومي بودجه به حساب مي‌آيد. او همچنين اين پرسش را مطرح كرد كه «چگونه و در يك تصميم بدون مطالعه عميق مصوب كنيم كه اين ۲۸ درصد به ۳۸ درصد اضافه شود؟» 
سخنگوي دولت اذعان كرد كه اين تصميم‌گيري‌ها هزينه‌هاي قابل توجهي به مردم وارد مي‌كند و در نهايت موجب توقف توسعه و عقب‌ماندگي كشور در حوزه ارتباطات مي‌شود. 
ربيعي تاكيد كرد كه دولت هيچ‌وقت به دنبال افزايش قيمت نبوده است و در همين چند ماه پيش در حمايت از وزارت ارتباطات براي برخورد با تخلف افزايش غيرقانوني قيمت اينترنت مصوبات قاطعي داد؛ موضعي كه هفته پيش وزير ارتباطات نيز بر آن تاكيد كرد.

 نوروز كرونايي
سخنگوي دولت همچنين در مورد نوروز امسال و وضعيت كرونا توضيح داد و گفت كه كميته اجتماعي- انتظامي ستاد ملي مقابله با كرونا جلساتي با وزارت بهداشت در قرارگاه برگزار كردند و كارها آماده شده است و روز شنبه در جلسه آتي ستاد ملي مقابله با كرونا سفرهاي نوروزي تعيين تكليف مي‌شود. البته براساس طرح هوشمند حتما شهرهاي قرمز و نارنجي با محدوديت سفر مواجه خواهند شد. 
او همچنين تاكيد كرد كه تا امروز از ميان گونه‌هايي كه با مبداء انگليس، آفريقاي جنوبي، برزيل و كاليفرنيا وجود دارند، صرفا كروناي انگليسي در ايران مشاهده شده و وزارت بهداشت موتاسيون ايراني را تاييد نكرده است. همچنين به گفته ربيعي با اشاره به اينكه فاز يك واكسن كرونا شامل كادر درمان، كاركنان سلامت و جانبازان و مشاغلي مانند غسال‌ها و سالمندان مقيم آسايشگاه‌ها، مي‌شود، اذعان كرد كه واكسيناسيون اين افراد در فاز يك آغاز شد و تا قبل از پايان اين فاز هيچ واكسيناسيوني آغاز نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون