• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4879 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند

«اعتماد» از فراكسيون مستقلين و ايستادگي‌شان مقابل اكثريت گزارش مي‌دهد

اپوزيسيون 100 نفره ‌مجلس

ادامه ازصفحه اول 
 45 رسمي، 55 غيررسمي!
بنيان‌گذاران فراكسيون مستقلين در بهترين حالت 15 اصلاح‌طلب و 30 مستقل حاضر در مجلس يازدهم بودند اما پارلمان به خوبي ثابت كرده اين 45 راي بدون ائتلاف با فراكسيون‌هاي بزرگ‌تر هرگز كاري از پيش نخواهند برد ولي مشكل اينجاست كه در مجلس يازدهم تنها فراكسيون باقي مانده فراكسيون اكثريتي است كه نه عملكرد فراكسيوني دارند و نه فعاليت خاصي به ‌طوري كه آخرين نشست برگزار شده توسط آنان به حدود 2 ماه پيش برمي‌گردد. از اين ‌رو تنها راه باقي مانده براي مستقلين ولايي جذب نمايندگان بريده است اما نه به شكل رسمي. غلامرضا نوري‌قزلجه، سخنگوي فراكسيون مستقلين در جريان گفت‌وگوي خود با «اعتماد» اين مساله را به‌ طور ضمني تاييد كرد و گفت:«اكثر اعضاي فراكسيون رسمي نيست به اين معنا كه فرم ثبت‌نامي پر شده و در پرونده فراكسيون قرار گرفته باشد اما همكاري‌ها رو به افزايش است. مايل هم نيستيم تعداد دقيق اعضاي فراكسيون را اعلام كنيم ولي هنگام تصميم‌گيري‌ها، همراهي خوبي با ما صورت مي‌گيرد كه افزايش هم پيدا مي‌كند.» به رغم خودداري يكي از اثرگذارترين چهره‌هاي فراكسيون مستقلين از اعلام اسامي حدودي اعضاي اين فراكسيون، پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه «اعتماد» حاكي از آن است كه تعداد اعضاي فراكسيون مستقلين ولايي مجلس يازدهم به يكصد تن رسيده كه 55 نفر از آنان را مي‌توان نمايندگاني دانست كه از سبك و سياق اقدامات اصولگرايان و فراكسيون مستقلين زده شده و در حال همراهي با مستقلين ولايي هستند.

 فراكسيون «حرفه‌اي‌ها»
اگرچه عمده اعضاي فراكسيون مستقلين را چهره‌هايي كه رسما عضو اين فراكسيون نيستند، تشكيل مي‌دهند ولي مستقلين ولايي تنها فراكسيون مجلس يازدهم است كه عملكردي فراكسيوني دارد و تلاش كرده نظم لازم را حفظ كند. نوري‌قزلجه، سخنگوي اين فراكسيون به «اعتماد» گفته است:«پايه فراكسيون را چهره‌هاي اصلاح‌طلب و مستقل تشكيل دادند ولي امروز مرزبندي‌ها به‌ طور كلي شكسته است.» او درباره چند و چون برگزاري جلسات اين فراكسيون نيز گفت:«جلسات فراكسيون مستقلين صبح يكشنبه قبل از برگزاري صحن علني برگزار مي‌شود و كمتر پيش آمده كه جلسات تعطيل شود. مسائل روز سياست ايران و نوع مواجهه با طرح‌ها و لوايح در دستوركار مجلس از جمله دستوركارهاي فراكسيون است. شوراي مركزي هم جلسات جداگانه‌اي برگزار مي‌كند. تلاش ما آن است كه تجربه عملكرد فراكسيوني در مجلس دهم را تكرار كنيم و حرفه‌اي پيش برويم چراكه برخلاف فراكسيون اكثريت، اكثريت اعضاي فراكسيون مستقلين را چهره‌هايي تشكيل مي‌دهند كه نه تنها كار تشكيلاتي را به خوبي آموخته‌اند بلكه سابقه حضور در مجلس را نيز دارا هستند.» اين نماينده مجلس نامي از اعضاي اين فراكسيون به ميان نمي‌آورد ولي پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه «اعتماد» حاكي از همراهي بيش از نيمي از آذري‌زبانان مجلس يازدهم با فراكسيون مستقلين است. چهره‌هايي چون فريدون حسنوند نيز از قرار معلوم همراه و هماهنگ با اين فراكسيون به شمار مي‌روند. يكي از جالب‌ترين اسامي، فريدون عباسي است. او كه هرگز حاضر به همراهي با فراكسيون اكثريت نشده با فراكسيون مستقلين نيز تمام و كمال همراه نيست ولي برخي شنيده‌ها حاكي از برخي هماهنگي‌ها ميان آنان بر سر موضوعاتي چون طرح شفافيت آراي نمايندگان است. شهريار حيدري، سميه محمودي، سميه رفيعي، الهام آزاد، حسين نوش‌آبادي و منادي سپيدان نيز از ديگر چهره‌هايي به شمار مي‌روند كه نام‌شان اين روزها بيشتر كنار مستقليني‌ها شنيده مي‌شود. چهره‌هايي كه هر كدام وزن و اعتبار خاص خود را در پارلمان دارند و همين مساله مي‌تواند به سود مستقلين تمام شود.

چراغ خاموش تا خرداد 1400
برخورداري از حدود يكصد همراه و همفكر و برگزاري جلسات منظم مي‌تواند هر فراكسيوني را در مجلس شهره عام و خاص كند ولي مستقلين جز در مواقعي خاص نظير رد كليات طرح شفافيت آراي نمايندگان چندان فعال نبوده‌اند. نوري‌قزلجه اين سكوت استراتژيك را «پرهيز از حاشيه‌سازي» دانسته و به «اعتماد» مي‌گويد:«موضوع طرح شفافيت و جلوگيري از برخورد انتخاباتي با آن يكي از اقدامات ما در فراكسيون بود كه هماهنگي تمام عياري هم بر سر آن ايجاد شد. مطالبه ما پرداختن مجلس به موضوعات حياتي چون معيشت و پرهيز از حاشيه‌سازي است. ما قصد داريم خردورزي و ايجاد هماهنگي ميان نهادهاي حاكميتي را دنبال كنيم. با فعال‌سازي اهرم‌هاي ديپلماسي در مسير بهبود شاخص‌ها حركت كنيم. مشي ما نيز بر مبناي استقلال بنا شده و با برخي اقدامات به اصطلاح مردم‌پسندي كه برخي در مجلس پيگيري مي‌كنند هم فاصله دارد. ما خواستار تامين منافع حقيقي مردم هستيم نه منافع شعاري.» اين عضو فراكسيون مستقلين البته تاكيد دارد كه اين فراكسيون فعلا وارد مباحث انتخاباتي نشده اما برخي شنيده‌هاي روزنامه اعتماد حاكي از برنامه‌ريزي قابل توجه اعضاي اين فراكسيون به ويژه پزشكيان براي خرداد ماه است.

هدف نخست؛ هيات رييسه
دومين اجلاسيه يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي پيش از سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در هفتم خرداد ماه سال آينده برگزار خواهد شد و قاليباف در صورت بقا در پارلمان، كار سختي براي تصاحب دوباره كرسي رياست در پيش خواهد داشت به ويژه آنكه اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي، نايب رييس اول مجلس اين روزها چندان اميدي به پاستور 1400 ندارد و در عوض بي‌ميل به تكيه بر كرسي رياست پارلمان نيست. در اين ميان هم فراكسيون مستقلين و هم مسعود پزشكيان به خوبي مي‌دانند كه شانسي براي رسيدن به كرسي رياست مجلس نخواهند داشت ولي در عوض تكيه بر كرسي نايب رييسي چندان دور از دسترس نيست. علي نيكزاد در اجلاسيه اول و در اوج همراهي اصولگرايان با 196 راي نايب رييس دوم مجلس شد ولي حالا تشديد دلخوري‌ها از يك سو و عملكرد مستقلين از سوي ديگر ضربه جدي به سبد راي او وارد كرده و بعيد نيست پزشكيان در صورت عدم كانديداتوري براي انتخابات رياست‌جمهوري، شانس خود را براي نايب رييسي آزمايش كند. افزون بر نايب رييسي، نوري‌قزلجه و برخي ديگر از اعضاي اين فراكسيون نيز نيم‌نگاهي به كرسي‌هاي دبيري مجلس دارند. كرسي‌هايي كه عليرضا سليمي با 129، محسن پيرهادي با 128 راي، كريمي فيروزجايي با 127 راي و دهنوي با 119 راي بر آن تكيه كرده‌اند و براي فراكسيوني يكصد نفر هدفي قابل دسترسي به شمار مي‌رود. نوري‌قزلجه نيز برنامه‌ريزي مستقلين براي اين كرسي‌ها را نه تنها رد نكرد بلكه با بيان اينكه «شايد در آينده در هيات رييسه هم نيرو داشته باشيم» به نوعي آن را تاييد كرد.

هدف دوم؛ پاستور
هدف دوم و بزرگ‌تر فراكسيون مستقلين مجلس به ‌طور قطع پاستور 1400 خواهد بود. علي لاريجاني نزديك‌ترين گزينه به چهره‌هاي سرشناس اين فراكسيون به شمار مي‌رود ولي او تنها گزينه نيست. نوري‌قزلجه در جريان گفت‌وگوي خود با «اعتماد» از چهره‌هايي چون علي مطهري، سيدحسن خميني، محمدجواد ظريف و حتي مسعود پزشكيان نام برد ولي تاكيد كرد كه با توجه به عدم شكل‌گيري فضاي انتخابات، آن ‌هم به ‌طور تام و تمام در كشور اين فراكسيون هنوز موضع قطعي اتخاذ نكرده ولي پس از بررسي بودجه و در فروردين‌ ماه اين فراكسيون نيز وارد مقوله انتخابات خواهد شد. در همين اثنا يكي ديگر از اعضاي اين فراكسيون به «اعتماد» گفت كه كميته انتخابات فراكسيون مستقلين شكل گرفته ولي هنوز اعلام حضور نكرده است. همه اين موارد كنار هم خبر از تغيير آهسته اما پيوسته معادلات پارلماني مي‌دهد كه حالا چندان هم از حمايت اصولگرايان و نهادهاي انتصابي جمهوري اسلامي برخوردار نيست؛ پارلماني كه مدعي شفافيت بود ولي معادلاتش بيش از هر پارلماني به تفاهم‌هاي پشت پرده وابسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون