• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4879 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند

پيدا و پنهان

نرخ ارز سه برابري و اظهارات تازه رييس كل بانك مركزي

از ابتداي مرداد ۱۳۹۷ تا امروز، نرخ ارز سه برابر و به همين ميزان نيز ارزش پول ملي كاسته شده است. در تيرماه ۱۳۹۷ (زمان تغيير رياست بانك مركزي) متوسط نرخ دلار در بازار آزاد ۸۱۰۰ تومان بود كه در دي‌ماه امسال به ۲۵۰۰۰ تومان رسيده كه بيانگر افزايش سه برابري نرخ ارز در دوره همتي است. با اين حال همتي عملكرد خود را موفق مي‌داند. رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه درآمد نفتي كشور در دو سال اخير كمتر از ۲۰ درصد سال‌هاي معمولي بوده است، گفت: هرگونه قضاوت درباره عملكرد بانك مركزي و سيستم بانكي در مورد تورم بايد با توجه به شرايط سخت تحريم‌ها صورت گيرد. همتي ادامه داد: آنچه از سال١٣٩٧ تاكنون در حال رخ دادن است از نظر حجم دشواري‌ها به هيچ‌وجه با هيچ دوره تاريخى قابل مقايسه نيست تا توفيق يا عدم توفيق كنترل تورم را بتوان ارزيابي كرد.


اشتغال ۱۰هزار نفر در خطر است

آمارهاي جابه‌جايي مسافر با حمل‌ونقل ريلي نشان مي‌دهد در ۹ماهه امسال در مجموع نزديك به ۷ ميليون نفر با قطار مسافرت كرده‌اند كه اين ميزان در مقايسه با ۲۲ ميليون و ۷۴۰ هزار مسافر سيستم حمل‌ونقل ريلي برون‌شهري در ۹ماهه سال ۹۸ كاهش بيش از ۶۹ درصدي داشته است. اخيرا محمد رجبي، مديرعامل شركت حمل‌ونقل ريلي رجا با انتقاد شديد از سيستم بانكي گفته است: شركت‌هاي مسافري ريلي حدود ۱۰ هزار نفر همكار مستقيم دارند كه معيشت و امنيت شغلي آنها به مخاطره افتاده است. وي ادعا كرده شركتي كه سهم بيش از ۵۰ درصدي در بازار حمل‌ونقل مسافري ريلي را دارد تاكنون ريالي از وام كرونا دريافت نكرده است.


ماهانه ۴۰۰  تا ۵۰۰ صادركننده جديد وارد تجارت مي‌شوند

احسان قمري، مديركل دفتر توسعه خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: روند كاهش صادركنندگان در كشور خنثي شده و از چند ماه گذشته هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ صادركننده جديد با اخذ كارت بازرگاني وارد چرخه تجارت كشور مي‌شوند و ايفاي تعهدات ارزي كه روند نزولي داشت، برطرف و در زمان حاضر ۶۷ درصد تعهدات ارزي صادركنندگان ايفا شده است. وي بيان كرد: بيش از ۲ هزار و ۲۰۰ صادركننده در كشور 100 درصد ارز حاصل از صادرات خود كه رقمي بيش از ۱۶ ميليارد يورو بود را به چرخه اقتصادي كشور بازگرداندند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون