• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4879 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند

تام و جري به كمك سينماها مي‌آيند

اسپايك لي و ساخت مستند درباره كرونا
اسپايك لي در حال ساخت مستندي درباره شهر نيويورك در بيستمين سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر و همچنين بحران كنوني شيوع ويروس كرونا براي شبكه HBO است. به گزارش ايسنا، اين مستند با عنوان «كانون‌هاي نيويورك ۹/۱۱ تا ½ ۲۰۲۱» روايتي از زندگي، فقدان و بقاي ساكنان شهر نيويورك در بيستمين سالگرد حملات تروريستي به برج‌هاي مركز تجارت جهاني ارايه مي‌دهد و هم اكنون در حال ساخت است. «اسپايك لي»، كارگردان برنده اسكار و سياهپوست امريكايي گفت: «به عنوان يك ساكن نيويورك افتخار مي‌كنم كه در حال ساخت مستندي درباره مواجهه شهرم به عنوان كانون حملات تروريستي ۱۱ سپتامبر و ويروس كرونا هستم. اين مستند با بيش از ۲۰۰ مصاحبه نگاه عميقي به شهر نيويورك، فوق‌العاده‌ترين شهر روي كره خاكي و همچنين ساكنان متنوع آن دارد. اين مستند چند قسمتي تصويري بي‌سابقه از ساكنان نيويورك و نحوه رويارويي و احياي آنها از حملات تروريستي ۱۱ سپتامبر تا بحران جهاني كنوني كرونا را  نيز نشان مي‌دهد. كارگرداني و تهيه‌كنندگي اين مستند را «اسپايك لي» بر عهده دارد و قرار است اين مجموعه مستند امسال از شبكه HBO پخش و در سامانه نمايش آنلاين HBO Max نيز عرضه شود. «اسپايك لي» در سال ۱۹۹۰ براي فيلم «كار درست را بكن» نامزد جايزه اسكار بهترين فيلمنامه غيراقتباسي شد و در سال ۱۹۹۸، براي «۴ دختر كوچك» در بخش بهترين مستند بلند نامزد بود و در سال ۲۰۱۵ به عنوان جوان‌ترين فرد در تاريخ جوايز سينمايي اسكار موفق به دريافت اسكار افتخاري شد. او در سال ۲۰۱۹ نيز با فيلم «بلكلنزمن» نامزد دريافت  اسكار  بهترين فيلم  و بهترين كارگرداني  شد.

احياي سينماي كرونازده امريكا  با «تام و جري»
انيميشن لايو اكشن «تام و جري» در اولين روزهاي اكران با بيش از ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار فروش، شروعي توفاني داشت و اميد را به صنعت كرونازده سينماداري در امريكا برگرداند. به گزارش ايرنا، انيميشن لايواكشن تام و جري از استوديو فيلمسازي برادران وارنر در سه روز اول اكران ۱۳ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار فروش كرد، فروشي فراتر از انتظار كه يكي از ركوردهاي سينمايي روزگار كرونا به شمار مي‌رود و از بهبود اوضاع سينماها حكايت دارد. تام و جري به كارگرداني تيم استوري و بازي كلويي مورتز، مايكل پنيا و كالين جُست در ۲ هزار و ۴۷۵ سالن سينما در امريكاي شمالي روي پرده رفته است. اين فيلم همچنين در سرويس پخش اينترنتي اچ‌بي‌او مكس نيز پخش شده و به مدت ۳۱ روز در دسترس مشتركان اين سرويس قرار دارد. استوديو فيلمسازي برادران وارنر به دليل شيوع كرونا ترتيبي اتخاذ كرده كه ۱۸ فيلم اين كمپاني همزمان با سينماها، در سرويس اچ‌بي‌او مكس نيز اكران شوند. اين فيلم ماجراجويانه درباره موش و گربه معروف كارتن‌هاي دوران كودكي، در گيشه جهاني نيز عملكرد قابل قبولي داشته و تاكنون در ۳۳ كشور، ۳۸ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار فروش كرده است. با توجه به شرايط كنوني اين را مي‌توان شروعي خوب براي فيلم تام و جري دانست كه با صرف يك بودجه ۷۹ ميليون دلاري ساخته شده است. تحليلگران گيشه درباره اين اعداد و ارقام خوشبين هستند. ديويد‌اي. گراس مدير شركت مشاوره
 Franchise Entertainment Research مي‌گويد: با توجه به آنكه هنوز نيمي از سينماها تعطيل هستند، تهديد كرونا همچنان ادامه دارد و تام و جري را مي‌توان از خانه نيز تماشا كرد، اين ميزان فروش براي شروع خيلي خوب است، نشانه مثبتي براي كسب و كار سينما تلقي مي‌شود و از برتري سينما به شبكه نمايش خانگي حكايت دارد. اگرچه هنوز تا برگشت ميزان فروش فيلم‌ها به دوران پيش از شيوع كرونا به زمان نياز داريم، اما پس از زن شگفت‌انگيز ۱۹۸۴ كه اواخر سال ۲۰۲۰ اكران شد و در همان روزهاي اول ۱۶ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار فروش كرد، فيلم تام و جري را مي‌توان دومين پديده سينماهاي امريكا دانست كه از اواسط سال گذشته ميلادي فعاليت خود را از سر گرفتند.  تاكنون جز اين دو فيلم، فروش هيچ كدام از فيلم‌هايي كه در ۱۰ ماه گذشته روي پرده رفتند از مرز ۱۰ ميليون دلار عبور نكرده بود؛ انيميشن خانواده كرودها: عصر جديد با ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار و انگاشته با ۹ ميليون و ۳۵۰ هزار دلار فروش تنها فيلم‌هايي بودند كه توانستند به اين مرز نزديك شوند. ديگر خبر خوش براي صنعت سينماداري امريكا آنكه اندرو كوئومو، فرماندار نيويورك مجوز بازگشايي محدود سينماها از ۵ مارس (۱۵ اسفند) را در هر پنج بخش اين شهر صادر كرده است. يك‌سالي مي‌شود سينماهاي نيويورك براي جلوگيري از شيوع كرونا درهاي خود را به روي سينمادوستان بسته‌اند. همين امر هم باعث شد استوديوهاي فيلمسازي تاريخ اكران تقريبا تمام فيلم‌هاي بزرگ را به تاخير بيندازند. اگرچه اين سينماها مجازند تنها با ۲۵ درصد ظرفيت خود فعاليت كرده و به همين دليل هم به سختي مي‌توان انتظار سوددهي از آنها را داشت اما به هر روي بازگشايي سينماها در نيويورك را مي‌توان گامي مثبت در جهت ترميم صنعت آسيب‌ديده  سينما  در  امريكا  تلقي كرد.

برادران كوئن  و  سودربرگ
در  فهرست  دريافت  سوبسيد
كميسيون فيلم كاليفرنيا اسامي آخرين گروه از دريافت‌كنندگان اعتبار مالياتي فيلم اين ايالت را اعلام كرد. در اين فهرست از برادران كوئن تا استيون سودربرگ، ريس ويترسپون و جيسون بيتمن جاي دارند. به گزارش مهر و به نقل از ورايتي، در مجموع ايالت كاليفرنيا ۸۶.۹ ميليون دلار براي حمايت از ۲۲ پروژه اختصاص داده است كه «صورت زخمي» يونيورسال از جمله آنهاست. اين فيلم را لوكا گوادانينو بر مبناي فيلمنامه‌اي از جوئل و ايتن كوئن مي‌سازد. براي اين فيلم سوبسيد ۹.۸ ميليون دلاري در نظر گرفته شده است. در اين دوره يونيورسال بيشترين حمايت‌ها را دريافت كرده كه شامل سه پروژه از چهار پروژه بزرگ حاضر در اين ليست است. فيلمي كه ويتراسپون به عنوان تهيه‌كننده آن شناخته شده و با اقتباس از كتابي درباره زنان سرباز در افغانستان نيز در فهرست جاي گرفته است. با اين حال بزرگ‌ترين پروژه حاضر در اين فهرست متعلق به نتفليكس و «سيل مي‌آيد» به كارگرداني بيتمن با دريافت ۱۳.۸ ميليون دلار سوبسيد است. نتفليكس ۷.۶ ميليون دلار براي «دوره من» كه يك كمدي با بازي كوين هارت است نيز دريافت مي‌كند. «كيمي» فيلم جديد استيون سودربرگ نيز ۳.۱ ميليون دلار سوبسيد مي‌گيرد. فيلم زندگينامه‌اي به كارگرداني اوا لانگوريا نيز اعتبار ۴.۴ ميليون  دلاري  گرفته  است.
كاليفرنيا هر سال ۳۳۰ ميليون دلار اعتبار مالياتي به پروژه‌هاي سينمايي و تلويزيوني مي‌دهد. در طول سال با انتشار چند فهرست به تناوب اسامي اين پروژه‌ها كه از اعتبار برخوردار شده‌اند، اعلام مي‌شود. آخرين گزارش كميسيون فيلم كاليفرنيا در ماه دسامبر گذشته نشان داد در دوره پنج ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ حدود ۵۵ درصد اعتبارها به پروژه‌هايي تعلق گرفته كه در اختيار سفيدپوست‌ها بوده است. ۱۳ درصد لاتين‌تبارها، ۶ درصد سياهپوست‌ها، ۳ درصد آسيايي‌تبارها  و ۲۲ درصد  از ديگر جوامع  نيز  از اين  اعتبارها  برخوردار  شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون