• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4879 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند

ويژه

موزه نفت‌سوزها، گرمابخش روزهاي زمستاني كرماني‌ها

در اين روزهاي پرتب و تاب كرونايي همراه با چاشني سرماي زمستاني كه موجب شده طعم شيرين گردش‌هاي بي‌دغدغه و مفرح و سياحت‌هاي مملو از حس تماشا كردن و دانستن در موزه‌ها كم و كمتر شود، آن طرف‌تر بارقه اميدي برخاسته از دل كويري كشور، نويدبخش آغازي دوباره در ايام ركود و رخوتي است كه به نظر مي‌آمد روح ناآرام و پراشتياق مردم را براي گذر از حال به گذشته منجمد كرده است. گرما و روشنايي اين بار نه از دريچه خورشيد بلكه از روزنه‌اي رو به گذشته، اهالي شهر كويري كرمان را دربر گرفته است. زريسف، آغاز اين دالان است و پايان آن عمارتي است رو به باغ آقا. 
موزه نفت‌سوزها با گذر از مسيري ناهموار و پرفراز و نشيب، چيزي نمانده است كه به مقصد برسد. مسيري كه 4 سال به طول انجاميد و حالا در زمستان سرد كرمان، كوله‌بار خود را به زمين خواهد نهاد. كوله‌باري مملو از خاطرات گرم گذشته به يادگار مانده از دل پستوها، طاقچه‌ها و صندوقچه‌هاي گرد و خاك گرفته هرچند رنگ و رو رفته و فراموش شده اما شيرين و به يادماندني. بذر اين موزه در باغي خوش آب و هوا موسوم به باغ آقا در عمارتي تاريخي و باشكوه به دستان باغبانان مديريت موزه‌ها و مركز اسناد صنعت نفت و شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه كرمان كاشته شد و حالا ثمره آن رو به شكفتن است. موزه‌اي كه به گفته رييس آن زماني محل سكونت و اداره تشكيلات وابسته به كنسولگري انگلستان بود و به زودي رازهاي نهان، تلخ يا شيرين اين عمارت و ساكنين آن براي علاقه‌مندان برملا خواهد شد.

پروژه PCI ذوب آهن اصفهان پروژه سبز ملي

 پروژه تزريق پودر زغال به كوره بلند از سوي بنياد جهاني انرژي و انجمن مديريت سبز اروپا به عنوان پروژه سبز ملي انتخاب شد و گواهينامه و تنديس پروژه سبز اين بنياد جهاني و انجمن اروپايي به ذوب آهن اصفهان تعلق گرفت. منصور يزدي‌زاده، مديرعامل ذوب آهن اصفهان با اعلام اين خبر گفت: پروژه تزريق پودر زغال به كوره بلند (PCI) از سوي مديريت HSE به انجمن مديريت سبز ايران (نماينده بنياد جهاني انرژي) معرفي شد كه با پيگيري و دفاعيات لازم توسط مديريت‌هاي ذي‌ربط و ارزيابي‌هاي انجمن مذكور، اين پروژه در رقابت با ده‌ها پروژه ديگر به عنوان پروژه سبز در سطح ملي انتخاب شد و به مرحله رقابت بين‌المللي راه يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون