انتقاد معاون مطبوعاتي
از كثرت رسانه
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ترويج و تقويت اخلاق در جامعه را ازجمله مسووليتهاي اصلي رسانهها دانست و تاكيد كرد: اعضاي هيات مديره خانههاي مطبوعات نيز بايد در گفتار و رفتار خود، نماد اخلاق و اخلاقمداري در جامعه باشند. محمد خدادي در مجمع عمومي ساليانه خانه مطبوعات و رسانههاي كشور كه صبح روز چهارشنبه 13 اسفند ماه 99 در محل ساختمان اين معاونت برگزار شد، با اشاره به شيوع ويروس كرونا در كشور و نقش موثر خبرنگاران و اصحاب رسانه در كاهش تبعات آن تصريح كرد: رسانهها با اطلاعرساني جامع و كامل و به دنبال آن فرهنگسازي براي افكار عمومي در جامعه، توانستند تا حد زيادي از ميزان ابتلا و كشتهشدگان بكاهند. او در ادامه، اطلاعرساني براي ممانعت از سفرهاي استاني و مسافرتهاي جادهاي، بالا بردن ضريب استفاده ماسك از ۳۰ به ۸۴درصد، تشويق به خانه ماندن در مناسبتهاي نوروزي و... را از جمله فعاليتهاي موثري عنوان كرد كه طي يك سال گذشته از سوي گونههاي مختلف رسانههايي نظير مطبوعات، صداوسيما، شبكههاي اجتماعي و تكتك خبرنگاران انجام شده است. معاون مطبوعاتي با گراميداشت ياد و خاطره خبرنگاراني كه بر اثر كرونا جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: كرونا دو لايه دارد كادر بهداشت و درمان در رابطه با درمان جسم نقشآفريني كردند و رسانههاي نقشآفرين در اطلاعرساني براي مقابله همافزايي –ايجاد اقناع جمعي در كمك به تامين نيازها و اقدامات مقابله كرونا بودند. اهالي رسانه از روز اول شيوع كرونا تا الان در سختترين روزها در كنار بيماران و كادر درمان و شهروندان بوده و شجاعت و همتشان همچون هميشه مثالزدني بود. او تشكل خانه مطبوعات را فرصت مغتنمي براي گردهمايي اهالي رسانه دانست و گفت: قدرت رسانه در همافزايي است و خانههاي مطبوعات اين فرصت را ميتوانند فراهم كنند. خدادي با بيان اينكه براي خانواده مطبوعات به سه ميم اعتقاد دارد، تاكيد كرد: مهارت، محتوا و مخاطب مثلثي است كه بقاي رسانه را موجب ميشود و عدم توجه به اين سه واژه، زمينههاي حذف رسانه را ايجاد ميكند. خانههاي مطبوعات اگر بخواهند نقش و سهمي در ارتقا و بقاي رسانه داشته باشند بايد دنبال اين سه نكته بروند. متاسفانه بيشتر تلاش ما و مراجعاتي كه به ما ميشود پيرامون اين مثلث نيست. انرژي اصلي بعضا صرف توزيع رايانه و دادن مجوز ميشود و بعضا رسانه هم دنبال اين است كه آگهي بيشتري بگيرد. معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ با تاكيد بر اينكه وقت و دغدغه خانههاي مطبوعات بايد صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود، توضيح داد: بعضا صداهايي ميشنوم كه اعضاي خانههاي مطبوعات براي عضويت در هيات مديره دچار ادبيات كاملا عجيب و غريبي ميشوند و همديگر را متهم ميكنند. اختلاف در يك شهر و استان در موضوع خانه مطبوعات به گونهاي كه صدايش به بيرون برسد قابل هضم نيست. اهالي رسانه نخبهترين نخبههاي كشور و بامعرفتترين و پرتلاشترين لايههاي اين جامعه هستند و بايد بتوانند كنار هم گفتوگو كنند. او با تاكيد بر اين نكته كه در خانههاي مطبوعات رقابت بايد بر بستر رفاقت مبتني باشد، توضيح داد: خانههاي مطبوعات اولويت اولشان بايد پيدا كردن نسخهاي براي بقاي رسانه و افزايش قدرت آن باشد. امروز ديگر تعداد رسانهها نشانه قدرت نيست. معاون مطبوعاتي، ترويج و تقويت اخلاق در جامعه را ازجمله مسووليتهاي اصلي رسانهها دانست و در همين رابطه تاكيد كرد: اعضاي هيات مديره خانههاي مطبوعات نيز بايد در گفتار و رفتار خود، نماد اخلاق و اخلاقمداري باشند. خدادي افزود: همه رسانهها موظف هستند كارمندانشان را بيمه كنند و در حالي كه رسانههاي اصلي ما اين اقدام را انجام داده و 5 هزار نفر هم توسط معاونت مطبوعاتي بيمه شدهاند، هر روز شاهد مراجعه برخي خبرنگاران در موضوع بيمه هستيم. براي ما سوال است كه مگر چند خبرنگار آزاد در كل كشور داريم. اين آمار نشان ميدهد كه يك اختلالي در اين فرآيند وجود دارد. معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ از همكاري معاونت مطبوعاتي با انجمن اهداي عضو خبر داد و گفت: قرار است خبرنگاران افتخاري اهداي عضو داشته باشيم. پيشنهاد من مشاركت خبرنگاران در اين طرح است؛ چرا كه زندگي بخشيدن به انسانها حال خوبي ميدهد. همچنين قرار است در روز درختكاري به ازاي هر فردي كه اهداي عضو كرده يك درخت كاشته شود. او افزود: اعتقاد داريم شبكههاي اجتماعي رقيب رسانههاي فعال و رسمي كشور نيستند؛ بلكه شريك آنها هستند.