• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4885 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ اسفند

واكنش سخنگوي دولت به شروط امريكا براي احياي برجام

مذاكره فرابرجامي در كار نيست

نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت روز سه‌شنبه برگزار شد. نشست‌هايي كه همواره تنه به تنه نشست‌هاي وزارت خارجه مي‌زند و تقريبا هر هفته بخش اعظم اظهارات علي ربيعي در مورد «برجام»، «واكنش‌ها و موضع‌گيري‌هاي مقامات ايالات متحده»، گاهي «اسراييل» يا كشورهاي منطقه است. ديروز هم سخنگوي دولت در آغاز اين نشست خبري نسبت به اظهارات وزير خارجه ايالات متحده امريكا واكنش نشان داد كه اخيرا گفته شرط معافيت‌هاي تحريمي بازگشت ايران به تعهدات برجامي است. ربيعي گفت كه اگر اين اظهارات مصرف داخلي دارد، نظري ندارد اما اگر اين مواضع جديد سياست خارجي ايالات متحده باشد «ناشي از مشورت‌هاي گمراه‌كننده» است. سخنگوي دولت گفت كه ايالات متحده در موضع شرط‌گذاري نيست و برخلاف امريكا كه از بازگشت به «برجام» طفره مي‌رود، ايران آماده است كه هرچه سريع‌تر به تعهداتش عمل كند. او بار ديگر موضع جمهوري اسلامي را تكرار و تاكيد كرد: «مطابق سياست قطعي مقام معظم رهبري تنها راه، اقدام به لغو تحريم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات كامل خودشان است. اگر امريكا به راهي غير از اين مي‌انديشد وقت ارزشمندي را تلف مي‌كند كه مي‌تواند منافع دو كشور را به جلو پيش ببرد. البته فكر مي‌كنم در آينده‌اي نزديك امريكا توانايي تشخيص سياست درست را به دست خواهد آورد.» او در ادامه به سوالي به اظهارات برخي مقامات امريكايي در مورد قراردادي فراتر از برجام نيز واكنش نشان داد و گفت كه نظر جمهوري اسلامي در مورد احياي برجام تغييري نكرده است و اگر امريكا كه از برجام خارج شده و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت است برگردد، متقابلا جمهوري اسلامي هم به اقدامات جبراني كاهش تعهدات مطابق نص برجام برخواهد گشت. ربيعي ضمن تاكيد بر سرعت بخشيدن به انجام تعهدات از سوي ايران در صورت بازگشت امريكا به برجام تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي از هر ابتكار ديپلماتيكي كه بتواند اين روند را تسهيل كند، استقبال مي‌كند اما سخن گفتن بيش از برجام در شرايطي كه ناقض تعهدات به تعهدات پيشين خود عمل نكرده است، اساس آن حرفي بسيار نادرست است. ربيعي به موضوع تبادل زندانيان ايران و امريكا نيز اشاره و اذعان كرد كه «حاضريم همه زندانيان را تبادل كنيم و اگر تاكنون اين اتفاق نيفتاده به خاطر عدم آمادگي امريكا بوده است.»
پول‌هاي بلوكه ‌شده براي واردات دارو و كالا
ربيعي به آزادسازي منابع ارزي ايران در عراق اشاره كرد و توضيح داد كه رييس‌كل بانك مركزي جلسات متعددي را با مقامات عراقي و بانك مركزي عراق برگزار و درباره سازوكارهاي مناسب استفاده از منابع موجود كه دولت امريكا تاكنون مانع برداشت اين منابع شده بود، با طرف‌هاي عراقي تفاهم كرده است. به گفته ربيعي مقرر شد اين منابع با توجه به مصارف و نيازهاي كشور مورد استفاده قرار گيرد. با توجه به اينكه برخي منابع ارزي ايران در كره‌جنوبي بلوكه شده، سخنگوي دولت متذكر شد كه دولت جديد امريكا نيز فشارهاي بي‌رحمانه دولت ترامپ براي دستيابي ايران به منابع دارايي‌هاي خود در ساير كشورها را چه در آسياي جنوب شرقي چه در منطقه خود، كاسته است و به برخي مقامات اين كشورها اطلاع دادند مانعي براي بازگرداندن منابع ارزي متعلق به خود ايران را ندارند. آن‌طور كه سخنگوي دولت اعلام كرده منابع ارزي آزاد شده به عنوان حقوق ملت ايران بايد تا آخرين سنت آزاد شود و روند بازگرداندن پول‌ها در وزارت خارجه و بانك مركزي نيز در حال پيگيري و اولويت اين است كه نخست نياز به واردات ۱۰ ميليون دلاري دارو و كالاهاي اساسي  رفع شود.
ناكامي مدعيان دور زدن تحريم
همچنين ربيعي به سوالي در مورد ادعاي برخي افراد براي فروش روزانه ۲ ميليون بشكه نفت در دوران تحريم اشاره كرد كه پيش از اين رييس‌جمهوري و معاون اول و حتي وزير نفت نيز در مورد آن سخن گفته بودند. ربيعي توضيح داد كه «در چند سال اخير فضاي رواني كشور مملو از اين اتهامات بي‌اساس و نگراني‌آور از سوي كساني است كه هيچ‌‌كس از حرف‌هاي آنها حساب‌كشي نمي‌كند. اين ادعاها كه اغلب از جانب مخالفان سياسي دولت مطرح مي‌شد كار را به جايي رساند كه عده‌اي ادعا كنند اگر نفت به آنها داده شود توان دور زدن تحريم و فروش نفت را دارند.» ربيعي با بيان اينكه عده‌اي هم نزد مقام‌هاي عاليرتبه كشور اين ادعاهاي عجيب را مطرح مي‌كردند، ادامه داد: «به همين دليل وزارت نفت اين استراتژي را اتخاذ و اعلام كرد كه مدعيان فروش نفت بيايند قرارداد ببندند و هر ميزان نفت كه مي‌خواهند ببرند كه پس از اين اعلام آمادگي وزارت نفت مدعيان يكي پس از ديگري جا زدند. معلوم شد كه اين افراد بدون محاسبه و با دانش كم ادعا داشتند يا تحريك شده توسط رابطه‌هايي كه به قصد فريب و شناسايي كانال‌هاي فروش نفت ايران به ميدان آمده بودند. وزير نفت گفت يك‌بار ميليون‌ها بشكه مجوز دادم كه حتي يك بشكه هم اتفاق نيفتاد.» سخنگوي دولت در بخش ديگري به مصوبه دولت براي افزايش تعرفه‌هاي اينترنت و پرداخت آن به عنوان بودجه صداوسيما اشاره كرد و بار ديگر تكرار كرد كه دولت با چنين مصوبه‌اي مخالف است، چرا‌كه همه فشار را بر مردم وارد مي‌كند. ربيعي در ادامه از جريان‌هاي سياسي خواست كه معيشت مردم را به انتخابات گره نزنند. سخنگوي دولت در بخش ديگري نيز به سوالي در مورد بورس پاسخ داد و باز هم تاكيد كرد كه تامين كسري بودجه دولت با استفاده از بورس شائبه‌اي بيش نيست. او در ادامه تاكيد كرد كه دولت نمي‌خواهد ارز ۴۲۰۰ توماني را از دست بدهد؛ چراكه اين تنها باعث افزايش فشار بر مردم و سخت‌تر شدن معيشت مي‌شود و حتي شايعه افزايش قيمت ارز تا ۱۷ هزار تومان باعث احتكار و برخي سوءاستفاده‌ها شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون