• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4885 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ اسفند

رقم دستمزد كارگران شنبه مشخص مي‌شود؟

ماراتن دستمزد و هزينه‌ها

ندا جعفري

 

روز گذشته دويست و نود و ششمين نشست شوراي عالي كار با دستور كار تعيين دستمزد ۱۴۰۰ و حضور نمايندگان كارگري، كارفرمايي و دولت در وزارت كار پس از يك جلسه سه ساعته كه با مذاكرات فشرده شركاي اجتماعي همراه بود بي‌نتيجه ماند و در فاصله 8 روز به پايان سال 99 همچنان مشخص نشد كه ميزان دستمزد سال آينده كارگران چقدر است. البته آن‌گونه كه از اخبار بيرون آمده از اين نشست برمي‌آيد نمايندگان كارگر و كارفرما ضمن بيان نظرات، درصدهاي پيشنهادي خود را براي افزايش حقوق و دستمزد كارگران اعلام كرده‌اند اما به دليل فاصله درصدهاي پيشنهادي گروه كارگري و كارفرمايي، جلسه تعيين دستمزد بدون نتيجه پايان يافته است. با اين حال گفته مي‌شود با توجه به فضاي مطلوب جلسه دوم و سيگنال‌هاي مثبتي كه از آن بيرون آمده در صورت نزديك‌تر شدن ديدگاه‌هاي طرفين به يكديگر به احتمال بسيار، شنبه نشست نهايي تعيين دستمزد خواهد بود و رقم دستمزد ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد.  در اين ميان، كميته دستمزد در آخرين نشست خود هزينه ماهانه سبد معيشت خانوارهاي كارگري فارغ از هزينه‌هاي درمان و اجاره‌بها و تنها در بخش خوراكي‌ها را شش ميليون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام كرد؛ اين در حالي است كه اين رقم سال گذشته چهار ميليون و ۹۶۰ هزار تومان اعلام شده بود و بر اين اساس نمايندگان كارگري در تلاشند اين اختلاف هزينه در تعيين دستمزد سال آينده به نوعي جبران شود تا اثرگذاري لازم را داشته باشد. فرامرز توفيقي، رييس كميته دستمزد كانون عالي شوراي اسلامي كار در تشريح جزييات برگزاري دومين نشست دستمزد شوراي عالي كار اظهار داشت: در جلسه روز دوشنبه پيشنهادات دولت، كارفرمايان و كارگران در‌خصوص وضعيت موجود مطرح شد و هر گروه مباحث مربوط به خود را فارغ از هيجانات و اتفاقات سال گذشته بيان كردند. او ادامه داد: متاسفانه در سال گذشته تيم دولتي و كارفرمايي روند گفت‌وگو را به سمتي سوق دادند كه ما از قانون دور شديم به خصوص در مورد ماده ۴۱ قانون كار اما امسال گفت‌وگوها مبتني بر ماده ۴۱ قانون بود، هرچند نتوانستيم در اين جلسه به رقم مورد توافق هر سه گروه دست پيدا كنيم اما مطالب مهمي در اين خصوص مطرح شد و اميدواريم اگر اتفاق خاصي نيفتد روز شنبه ۲۲ اسفند ماه رقم دقيق دستمزد مشخص خواهد شد. توفيقي با بيان اينكه اين موضوع همواره موجب نگراني جامعه كارگري بوده افزود: تعيين دستمزد از جمله موضوعاتي است كه براي بقاي صنعت در كشور بايد به آن توجه ويژه شود. اين فشار اقتصادي كه امروز بر دوش جامعه كارگري است طاقت‌فرسا ست و اگر نگوييم شرايط غيرقابل تحمل شده بايد گفت كارگران به سختي مي‌توانند آن را تحمل كنند، اين فشار و شكاف عجيب و غريب يك شبه و حتي يكساله رخ نداده تا بتوانند در مدت محدود آن را برطرف كنند و نمايندگان هرسه ضلع (كارگري، كارفرمايي و دولت) همواره تلاش خود را مي‌كنند تا از زيرمجموعه خود دفاع كنند.  او گفت: دولت در قامت كارفرماي بزرگ و تسهيل‌گر ميان دو گروه ديگر نشان داده كه تلاش خود را مي‌كند و اميدواريم به رقمي برسيم كه هم خانواده‌هاي كارگري رضايت داشته باشند و هم دولت و كارفرما.
توزيع كالاها هدفمند شود
او تصريح كرد: دولت‌ها در كشور بايد به دنبال سياست‌هايي باشند كه بتوانند بازار را كنترل و توزيع كالاها را در بازار هدفمند كنند و از هرز رفتن سبد معيشتي خانوارها جلوگيري كنند وگرنه حتي اگر اين عدد و ارقام محقق هم شود اما دولت نتواند از موج‌سواري برخي از افراد جلوگيري كند خانواده‌هاي كارگري تنها يك تا دو ماه مي‌توانند نفسي تازه كنند اما به محض آنكه نتوانند سياست درستي در عرضه و تقاضا در بازار پياده كنند مجددا مشكلات و شكاف اقتصادي بيشتر خواهد شد. توفيقي گفت: تا زماني كه مديريت درستي بر بازارها اعمال نشود هيچ عدد و رقم درستي نمي‌تواند حقوق‌بگيران را از دستمزدي كه دريافت مي‌كنند، خوشحال كند. او افزود: گفت‌وگويي را مي‌توان مذاكره موفق ناميد كه طرفين گفت‌وگو زماني كه جلسه‌شان به پايان رسيد هيچ كدام راضي نباشند اگر در مذاكره‌اي يك طرف اظهار خرسندي كرد يعني يكي امتياز داده و ديگري امتياز گرفته است. در اين گفت‌وگو هم مشخصا كارفرما، دولت و كارگران رضايت كامل نخواهند داشت اما بايد ازهمين عدم رضايت هم دفاع كرد.
شكاف دستمزد 
رييس كميته دستمزد كانون عالي شوراي اسلامي كار ادامه داد: البته سال گذشته پس از مذاكرات ما هم ناراضي بوديم و هم امضا نكرديم اما سال ماقبل آن با وجود آنكه از روند مذاكره رضايتي نداشتيم اما آن را رد هم نكرديم زيرا احساس مي‌كرديم به توافقي رسيده‌ايم كه توانسته‌ايم حداقل درصدي از آن گپ قيمتي را جبران كنيم به عنوان مثال اگر تورم حاكم بر سبد معيشتي A درصد است من به عنوان نماينده كارگري توانسته‌ام A+B درصد را بگيرم ولو اينكه صددرصد شكاف را نتوانم جبران كنم مي‌توانم بگويم به هدفي دست پيدا كرده‌ام اما هنوز رضايت كامل ندارم زيرا نتوانسته‌ام گپ بين ۶ ميليون ۸۹۵ هزار تومان تا ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان را پر كنم اما باز توانسته‌ام به اين سمت حركت كنم. توفيقي افزود: در صورتي كه دولت‌ها بتوانند ۵ سال مديريت بازار را به درستي اعمال كنند و با اين فرمول كارگري جلو بروند آن زمان مي‌توان به دستمزدي رسيد كه معادل سبد معيشتي خانواده‌هاي كارگري است و جامعه هم چابك خواهد شد. او گفت: در ابتداي سال تلاش مي‌كنيم تا اين رقم را افزايش دهيم و رقم پوشش معيشت را به ۶۵ تا ۷۰درصد هم مي‌رسانيم اما بلافاصله از ارديبهشت، تير يا مرداد ماه جهش‌هاي قيمتي با سرعتي بالا شروع مي‌شود و زماني كه به شهريور ماه نزديك مي‌شويم پوشش دستمزد از سبد معيشت به زير ۴۰ درصد مي‌رسد و همه اين راهي كه به جلو حركت كرديم به عقب برمي‌گرديم و باعث عدم رضايت جامعه كارگري و گرفتاري دولت مي‌شويم. توفيقي خاطرنشان كرد: در صورتي كه كارفرمايان و دولت در دستمزد ۱۴۰۰ بر مدار قانون حركت كنند و در‌خصوص جبران مافات سال گذشته قدمي بردارند مي‌توان اميدوار بود كه جامعه و تشكلات كارگري بازبيني هم بر روند مشكلات سال گذشته داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون