• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4885 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ اسفند

كاربرد علم روانشناسي در حوزه منابع انساني، بازاريابي و فروش محصولات

حميدرضا شفعتي، كارشناس روانشناسي صنعتي و سازماني: علم روانشناسي يكي از قديمي‌ترين نظام‌هاي علمي در جهان مي‌باشد كه سابقه مطالعه و طرح مباحث آن به دوران باستان و به انديشمنداني همچون افلاطون و ارسطو بازمي‌گردد. اين علم در طول تاريخ بشر به سبب جذابيت‌ها و تاثيرگذاري آن در ابعاد مختلف زندگي انساني، همواره مورد توجه دانشمندان، متفكرين، سياسيون، فلاسفه و حتي مردم عادي قرار گرفته است؛ زيرا هميشه در طول تاريخ اين اعتقاد وجود داشته كه روانشناسي دانشي است براي رسيدن به اساسي‌ترين نيازهاي سرشت آدمي، يعني «آرامش و اطمينان» و «دوري از افسردگي و اضطراب» از ديرباز جزو مسائل مهم بشريت بوده است. همين مساله موجب شده تا در اديان‌ و آيين‌هاي كهن بشري، ضمن تشريح علل آرامش روحي و رواني، راهكارهايي براي پاسخ به نياز اساسي بشر ارايه شود. از سويي ديگر بهداشت و سلامت رواني يكي از نيازهاي اجتماعي نيز به شمار مي‌رود؛ چراكه عملكرد مطلوب جامعه مستلزم برخورداري از افرادي است كه از نظر سلامت و بهداشت رواني در وضعيت مطلوب قرار داشته باشند. در زمينه بازار و تجارت نيز همواره روانشناسي مورد توجه اقتصاددانان و فعالان عرصه‌هاي اقتصادي بوده است؛ زيرا به كمك اين علم، مي‌توان از طريق شناسايي رفتار مصرف‌كننده (روانشناسي مصرف‌كننده)، عوامل موثر در انتخاب كالا و يا خدمت را مورد بررسي و نيز عوامل فرهنگي و اجتماعي موثر بر تصميم‌گيري مصرف‌كنندگان را مورد تحليل قرار داد. با به‌كارگيري صحيح روش‌هاي مطالعه در مورد رفتار مصرف‌كننده و پيش‌بيني رفتارهاي مرتبط با خريد، مي‌توان به ساخت و ارايه بهترين كالا يا خدمات پرداخت كه درنهايت منجر به افزايش فروش و رضايتمندي مشتريان مي‌گردد. يقينا آشنايي با رفتار مصرف‌كننده در شيوه كيفيت و كميت كار سازمان تاثيرگذار خواهد بود. باتوجه به مطالب بيان شده، مديران ارشد سازمان‌ها بايد با به‌كارگيري نيروهاي متخصص و مشاوريني در حوزه‌هاي مختلف علمي، از جمله علم روانشناسي و گرايش‌هاي وابسته به آن (روانشناسي صنعتي و سازماني) فصل نويني در تفكر و ديدگاه مديريتي سازمان در ارتباط با نيروهاي درون و برون سازماني ايجاد نمايند كه از اين رويكرد نوين بخش آينده‌اي روشن در ارتقا و انباشت دانش و به تبع آن علم محوري در لايه‌هاي مختلف توليدي و خدماتي كشور خواهد بود. روانشناسي نيز به عنوان علمي كه به بررسي و مطالعه جنبه‌هاي مختلف پيدا و پنهان رفتار انساني مي‌پردازد ديد وسيعي به مدير يك سازمان مي‌دهد كه با تركيب آن با جنبه‌هاي مختلف ساير علوم مي‌تواند متغيرهاي محيطي را به كنترل خود و استراتژي‌هاي مديريتي خود را به بهترين نحو ممكن به اجرا درآورد.
آيا روانشناسي در حوزه سرمايه انساني  براي مديران كاربرد دارد؟
همان‌گونه كه اشاره شد مدير موفق و كاردان فردي است كه بر محيط فعاليت خود، اشراف كامل داشته باشد. اين اشراف و تسلط با به‌كار‌گيري ابزار، فنون و علوم مختلف امكان‌پذير خواهد بود‌ كه در جنبه علمي يكي از كارآمدترين و تاثيرگذارترين علوم، علم روانشناسي است كه بر پايه آن، شناخت از انسان، حالات و واكنش‌هاي رواني و رفتاري او به دست خواهد آمد. حال در پاسخ به سوال كه استفاده از علم روانشناسي چه كاربردهايي در حوزه منابع انساني سازمان دارد مي‌توان گفت: استفاده از اين دانش در مديريت سرمايه‌هاي انساني كه ارزشمندترين سرمايه هر سازماني محسوب مي‌شود ضروري و انكارناپذير است، زيرا شناخت جنبه‌ها و كنش‌هاي مختلف رفتاري و احساسي نيروي انساني سازمان از ابعاد دروني و بيروني مي‌تواند مديران را در برقراري ارتباطات اثر بخش با كاركنان ياري نمايد. مدير روانشناس مي‌تواند آرامش را در سازمان برقرار نموده و در كاركنان سازمان انگيزش، روحيه مضاعف و قدرت جنگيدن در راستاي رسيدن به اهداف و تعالي سازماني را ايجاد نمايد. چنين مديراني به سرعت چالش‌هاي رواني، شكاف‌ها و آسيب‌هاي به وجود آمده در حوزه منابع انساني سازمان را شناسايي و با به‌كارگيري روش‌هاي علمي روانشناسانه درصدد بر‌طرف كردن آن برمي‌آيند كه اغلب نيز موفق خواهند شد.

آيا روانشناسي در فروش بيشتر و جذب و رضايت مشتري مي‌تواند اثربخش باشد؟
مسلما به كارگيري علم روانشناسي و استفاده از اصول و كاركردهاي آن در فروش بيشتر، رضايت مشتري و درنهايت تعالي و توسعه سازمان تاثيرگذار خواهد بود، زيرا شناخت وسيعي از علايق، تفكرات، سليقه‌ها، خواسته و نيازمندي‌هاي مشتريان سازمان به دست مي‌دهد كه اين شناخت سازمان را در تصميم‌گيري‌هاي بهتر در ارايه محصولات و خدمات مطابق نياز و خواسته مشتريان ياري خواهد رساند. با تكيه بر علم روانشناسي مي‌توان كنش‌ها و تغييرات رفتاري مشتريان را در دوره‌هاي زماني مختلف درك و رويه سازمان را براساس آن تغيير داد. امروزه سازمان‌هاي پيشرو سازمان‌هايي هستند كه به ‌طور مداوم و با افكارسنجي‌هاي علمي و روانشناسانه ديدگاه‌ها و تفكرات مخاطبان‌شان را نسبت به خود و رقيبان‌شان بسنجند و طرز تلقي آنها را با استفاده از شيوه‌ها و كانال‌هاي ارتباطي مختلف و مناسب نسبت به سازمان، مثبت گردانند. بنابراين آگاهي از علم روانشناسي براي سازمان‌ها جهت تحقق اهداف‌شان يك ضرورت محسوب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون