• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4886 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ اسفند

يك نظرسنجي مفيد

عباس عبدي

- 68 درصد مردم به ميزان زياد و خيلي زياد معتقد به واكسيناسيون عمومي هستند و 12 درصد نيز اين ضرورت را كم و خيلي كم مي‌دانند. نكته مهم اينكه اولويت اول را به سالمندان مي‌دهند و نه كادر درمان(27 امتياز در برابر 22 امتياز) و اين نكته‌اي است كه نشان مي‌دهد هنوز به اهميت نقش كادر درمان در موضوع توجه كافي صورت نگرفته است. 
ـ تمايل به استفاده از واكسن ايراني به ميزان زياد و خيلي زياد با 48 درصد در برابر 31 درصد كم و خيلي كم است. 22 درصد مردم اصولا علاقه‌اي به هيچ نوع واكسني اعم از ايراني يا خارجي ندارند. 14 درصد مردم به ميزان زياد باور دارند كه تزريق واكسن‌ها عوارض‌هايي دارد ولي مخالفان اين گزاره 39 درصد هستند و بقيه يا نظري ندارند يا در حد ميانه نظر داده‌اند. 
- همچنان 52 درصد مردم در حد زياد و خيلي زياد نگران مبتلا شدن خود يا خانواده‌شان به اين بيماري هستند. 28 درصد نيز به ميزان كم و خيلي كم نگران هستند. اين نگراني در مهر ماه به 70 درصد هم رسيده بود و اكنون كم شده است. 
- ميزان مرگ و مير و ابتلاي به اين ويروس را به صورت تقريبي مي‌توان از اين نظرسنجي به دست آورد. ۱۸ درصد گفته‌اند كه خودشان مبتلا شده‌اند. اين درصد فقط براي افراد بالاي 18 سال است كه حدود 72 ميليون نفر هستند. اگر براي كل جمعيت اين را محاسبه كنيم احتمالا 15 ميليون نفر در كشور مبتلا شده‌اند. البته عدد واقعي احتمالا بيش از اين است زيرا ممكن است افرادي مبتلا شوند و چندان متوجه ماجرا نشده باشند. بنابراين با آخرين ارزيابي‌ها كه حدود 20 ميليون نفر را مبتلا شده مي‌دانند، همخواني دارد. 
- درصد بستري شده‌ها از كل مبتلايان حدود ۹ درصد از مبتلايان است كه به معناي حدود ۱.۲ ميليون نفر بستري تا كنون است كه وزارت بهداشت بايد آمار بستري‌هاي مرتبط با كرونا يا احتمال كرونا را در 13 ماه اخير اعلام كند تا با اين آمار تحليلي مقايسه‌ شود.
- در ميان پاسخگويان ۱.۵ درصد اعلام كرده‌اند از اعضاي خانواده آنان كسي بر اثر كرونا فوت كرده است. اين اعضا شامل پدر و مادر و فرزندان و به پايين مي‌شود و اگر تعداد آنان را معادل 7 تا 8 نفر عضو چنين خانواري بدانيم(منظور خانواري كه با هم زندگي مي‌كنند نيست، ممكن است فرزندان يا پدر و مادر جدا از فرد پاسخگو باشند) مي‌توان گفت كه مرگ‌ومير واقعي كرونا حدود 150 هزار نفر است كه تقريبا ۲.۴ برابر ارقام رسمي است كه اين نسبت بارها اعلام شده است. 
- آخرين نكته اينكه اميد مردم به پايان كرونا بيشتر شده است. در مهر ماه امسال كه 76 درصد مردم گمان مي‌كردند كرونا يك سال و بيشتر باقي خواهد ماند، اكنون به 38 درصد يعني نصف آن رسيده است. انتظار داريم اين اميد با افزايش سرعت واكسيناسيون هر چه زودتر عملي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون