• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4886 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ اسفند

32 درصد شهروندان انگليسي برخورد نژادپرستانه با ماركل را «غيرمنصفانه» مي‌دانند

نژادپرستي؛ بيماري سلطنتي همه‌گير

32 درصد شهروندان انگليسي برخورد نژادپرستانه با ماركل را «غيرمنصفانه» مي‌دانند

محمدحسين لطف‌الهي

مطالعاتي كه نزديك به يك هفته پس از مصاحبه جنجالي شاهزاده هري و مگان ماركل پيرامون نژادپرستي اعضاي خاندان سلطنتي منتشر شده، نشان مي‌دهد اغلب شهروندان بريتانيايي به جاي همدردي و حمايت از قربانيان اين موضوع، با ملكه و ديگر اعضاي خاندان سلطنتي كه به نژادپرستي متهم شده‌اند، ابراز همدردي مي‌كنند.

بر اساس نتايج اخير نظرسنجي موسسه يوگاو، بيش از يك‌سوم شهروندان بريتانيايي (36 درصد) پس از مصاحبه اخير هري و مگان گفته‌اند كه همچنان احساس همدردي و همفكري بيشتري با ملكه دارند. در مقابل يك‌پنجم بريتانيايي‌ها (22 درصد) نيز معتقدند بايد از هري و مگان حمايت كنند. 28 درصد مردم هم ترجيح مي‌دهند موضع‌گيري خاصي پيرامون اين موضوع نداشته باشند و در جناح‌بندي اعضاي خاندان سلطنتي طرف هيچ كدام را نگيرند. نتايج اين نظرسنجي بيانگر آن است كه پس از مصاحبه اخير تغييري جدي در نظرات انگليسي‌ها نسبت به پيش از مصاحبه ايجاد نشده است و آنها به پديده نژادپرستي به عنوان يك معيار جدي در موضع‌گيري‌هاي‌شان نگاه نمي‌كنند. در مشروح نتايج اين نظرسنجي كه از سوي يوگاو منتشر شده، آمده است كه تنها 32 درصد شهروندان احساس مي‌كنند رفتار صورت گرفته با هري و مگان «غيرمنصفانه» بوده و باقي كساني كه مورد سوال قرار گرفته‌اند يا رفتار صورت گرفته را «منصفانه» مي‌دانند يا نظري در اين باره ندارند.
مگان ماركل در مصاحبه با اپرا وينفري گفته بود خاندان سلطنتي انگليس نگاهي نژادپرستانه دارند. به گفته او، يكي از اعضاي خانواده سلطنتي كه نامش فاش نشد از شاهزاده هري پرسيده بود فكر مي‌كند «رنگ پوست فرزندش چه خواهد بود؟» و اين نگراني در اعضاي خاندان سلطنتي وجود داشته كه به دليل سياهپوست بودن مادر مگان ماركل، رنگ پوست نوه ملكه انگلستان نيز سياه باشد. مگان در اين مصاحبه گفت كه او زندگي در دربار را چنان دشوار مي‌يافت كه بعضي مواقع احساس مي‌كرد «ديگر نمي‌خواهد زنده بماند» و نهاد سلطنت را متهم كرد كه براي رفع اين مشكل، كمكي به او نمي‌كردند. كاخ باكينگهام در بيانيه‌اي اعلام كرده است مساله نژادپرستانه‌اي كه مگان ماركل در مصاحبه اخير خود با اپرا وينفري مطرح كرده را «خيلي جدي مي‌گيرند» و به شكل خصوصي آن را بررسي خواهند كرد. در بيانيه كاخ باكينگهام آمده كه «به يادآوردن خاطرات ممكن است متفاوت باشد» اما «چنين مسائلي بسيار جدي گرفته خواهد شد.»

شاهزاده ويليام: ما نژادپرست نيستيم
صبح روز پنجشنبه شاهزاده ويليام و همسرش كه براي بازديد به يك مدرسه در شرق لندن رفته بودند به عنوان اولين اعضاي خاندان سلطنتي به مصاحبه مگان و هري واكنش نشان دادند. شاهزاده ويليام در پاسخ به خبرنگاري كه پرسيد «آيا پس از اين اتفاق با برادرتان صحبت كرده‌ايد؟» گفت: «بعد از مصاحبه تماسي با هري نداشته اما به زودي با او گفت‌وگو خواهد كرد. او همچنين در پاسخ به سوال ديگري پيرامون اينكه «آيا نژادپرستي در خاندان سلطنتي انگليس امري شايع است»، تاكيد كرد: «ما خانواده‌اي نژادپرست نيستيم.» روز جمعه نيز شاهزاده چارلز، پدر هري و همسر ملكه انگليس كه با سوالات خبرنگاران پيرامون اتهامات اخير مواجه شد، ترجيح داد با سكوت از كنار آنان عبور كند. هري در مصاحبه با شبكه خبري سي‌بي‌اس گفته بود زماني كه عضوي از خاندان سلطنتي بود و در دربار زندگي مي‌كرد، احساس مي‌كرد «گرفتار شده» و «در دام قرار دارد.» او افزود كه همين احساس را نسبت به وضعيت فعلي پدر و برادر خود دارد و وضعيت آنها را درك مي‌كند.
نژادپرستي رسانه‌هاي انگليس؛ خبرنگاران تاييد مي‌كنند
يكي ديگر از گروه‌هايي كه در مصاحبه مگان ماركل و شاهزاده هري به نژادپرستي متهم شدند، رسانه‌هاي انگليسي بودند. در اين مصاحبه هري و مگان يكي از معضل‌هاي اصلي خود در زمان حضور در خاندان سلطنتي را رسانه‌ها عنوان كردند و تاكيد داشتند كه اين رسانه‌ها «نه تنها دروغ مي‌گويند و تهديد مي‌كنند» بلكه «آشكارا نژادپرست هستند». اين صحبت‌ها به ايجاد بحث‌هايي گسترده در رسانه‌هاي انگليس منتهي شد كه طي آن خبرنگاران و سردبيران رسانه‌هاي انگليس به موافقت يا مخالفت با اظهارات عروس خاندان سلطنتي پرداختند.
برخي خبرنگاران اين اتهام را كه رسانه‌هاي انگليسي با «غير سفيدها» برخورد درستي ندارند رد مي‌كنند، اما به نوشته واشنگتن‌پست بسياري از خبرنگاران از جمله خبرنگاران سياهپوست و رنگين‌پوست معتقدند رسانه‌هاي انگليسي «بسيار نژادپرست» هستند. به گفته اين خبرنگاران كه در گزارش واشنگتن‌پست نامي از آنان ذكر نشده، اين نژادپرستي نه تنها عليه عروس رنگين‌پوست خاندان سلطنتي وجود داشته بلكه عليه مسلمانان، سياهپوستان، رنگين‌پوستان و ديگر اقليت‌ها نيز وجود دارد و بسيار آزاردهنده است.
انجمن سردبيران در انگليس اين ادعا را رد مي‌كند. ايان موري، مدير اجرايي انجمن سردبيران در بريتانيا در بيانيه‌اي كه روز سه‌شنبه در وب‌سايت اين موسسه منتشر كرده بود، نوشت كه‌ رسانه‌هاي انگليسي «رويكردي متعصبانه» ندارند و تاكيد كرد «ما همچنان تزلزلي در به چالش كشيدن ثروتمندان و افراد داراي قدرت نخواهيم داشت.» او همچنين نوشت كه «دوك و دوشس (مگان و هري) نبايد پوشش گسترده رسانه‌هاي انگليسي پيرامون كارهاي خيريه آن دو نفر را از ياد ببرند.» موري در ادامه نيز ضمن انتقاد از مصاحبه هري و مگان تصريح كرد: «عجيب است كه آنها از دخالت‌ها در زندگي خصوصي‌شان شكايت دارند، اما اين گله را با تمام مردم جهان مطرح مي‌كنند.»
هارون صديق، خبرنگار ارشد گاردين در نامه‌اي كه خطاب به انجمن سردبيران منتشر كرده، دفاعيات موري را «خنده‌دار» توصيف كرده است. در اين نامه كه به امضاي 240 خبرنگار و سردبير رنگين‌پوست شاغل در رسانه‌هاي انگليسي رسيده، افشاگري‌هاي مگان ماركل به عنوان «بازتابي از برخورد نااميدكننده رسانه‌هاي بريتانيا در به تصوير كشيدن سياهپوست‌ها، آسيايي‌تبارها و ديگر اقليت‌ها» توصيف شده و اين خبرنگاران تاكيد كردند ادعاي انجمن سردبيران در خصوص «عدم ارايه شواهد كافي از سوي مگان و هري» ادعايي ناشي از وجود نگاه نژادپرستانه و قومي در برخي از اعضاي اين انجمن است.
پس از اين واكنش، ايان موري چهارشنبه شب اعلام كرد كه به دليل واكنشش به مصاحبه اخير مگان ماركل، همسر شاهزاده هري از سمت خود كناره‌گيري خواهد كرد. پيش از او نيز پيرس مورگان، مجري مشهور بريتانيايي و برنامه تلويزيوني «صبح به خير بريتانيا» پس از انتقاد از اظهارات مگان ماركل، عروس خانواده سلطنتي در مصاحبه با اپرا وينفري، از كار خود استعفا داده بود.

تبعات بين‌المللي نژادپرستي خاندان سلطنتي
سخنان مگان ماركل، عروس خاندان سلطنتي بريتانيا مبني بر حساسيت اعضاي اين خانواده نسبت به رنگ پوست فرزندش نگراني‌هايي را بابت ايجاد شكاف احتمالي بين اين كشور و ديگر كشورهاي عضو اتحاديه مشترك‌المنافع پديد آورده است.
به گزارش يورونيوز، بسياري از كشورهاي عضو اين اتحاديه مستعمره‌هاي سابق بريتانيا در قاره آفريقا هستند كه به دليل روابط تاريخي با اين كشور با عضويت در اتحاديه مشترك‌المنافع به همكاري با بريتانيا ادامه داده‌اند. اليزابت دوم، ملكه بريتانيا از روزهاي اول سلطنت خود از حاميان جدي اتحاديه مشترك‌المنافع بود. او در سال ۱۹۴۷ در پيامي راديويي وعده داد كه زندگي خود را هر قدر «كوتاه يا بلند»، وقف كشورهاي مشترك‌المنافع خواهد كرد.
با اين حال زمزمه‌هايي مبني بر پايان همكاري برخي كشورهاي عضو اتحاديه مشترك‌المنافع با بريتانيا پس از پايان دوره سلطنت اليزابت دوم به گوش مي‌رسد. به عنوان مثال مالكولم تورنبول، نخست‌وزير پيشين استراليا گفته است كه كشورش پس از پايان دوره سلطنت اليزابت دوم بايد در پيوندهايي كه بنا به قانون اساسي خود با بريتانيا دارد، تجديدنظر كند. پيش از اين نيز همكاري با بريتانيا به عنوان استعمارگر سابق در برخي كشورهاي عضو اتحاديه كشورهاي مشترك‌المنافع زير سوال برده شده بود. هر چند هدف از ايجاد اين اتحاديه «بهبود روابط بين‌المللي» عنوان شده بود اما برخي اقدامات ديپلماتيك بريتانيا طي دهه‌هاي گذشته شكاف‌هايي را در اين اتحاديه پديد آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون