• ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
online صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4888 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ اسفند

جليل محبي معتقد است امر به معروفي كه منجر به تنش اجتماعي شود، منكر است

دنبال نقد حاكميتيم، نه فضولي در زندگي مردم

جليل محبي را بسياري نه به‌ دليل فعاليتش در قامت دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر، بلكه بيشتر به دليل حضور فعالش در توييتر مي‌شناسند. روحاني جواني از اصولگرايان كه نقدهاي تند و تيزش، با واكنش‌هاي صريح و البته تند و تيز گروه مقابل و فعالان سياسي و اجتماعي مواجه مي‌شود. او اخيرا اما علاوه‌بر اين حواشي و جنجال‌آفريني‌ها در فضاي مجازي، با حكمي براي ايجاد ۱۴۰۰ گروه جهادي در سراسر كشور پا به ميدان گذاشته و مي‌گويد: «بنده وظيفه دارم فعاليت گروه‌هاي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه را گسترش دهم. به اين معنا كه اگر كسي مي‌خواهد به حاكميت نقدي كند يا پيشنهادي مطرح كند و به‌تعبير ديني امر به معروف و نهي منكر مسوولان را داشته باشد، فعاليت‌هايش زير چتر حمايتي حاكميت قرار گيرد. اين كار از وظايف قانوني ستاد است. از آنجا كه سمن‌ها گسترش‌شان با موانع جدي روبه‌رو بود و وزارت كشور به اين راحتي مجوز نمي‌داد، بنده از ظرفيت ماده ۱۶ قانون حمايت از آمرين به معروف استفاده كردم و گروه‌هايي به ‌نام گروه‌هاي جهادي امر به معروف و نهي از منكر تشكيل دادم و در حوزه‌هاي مختلف از جمله محيط‌زيست، خيريه، كمك‌رساني و... سعي كرديم خلأ وجود سمن‌ها در اين حوزه‌ها را مرتفع كنيم.» به گفته دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر، گروه‌هاي جهادي امر به معروف و نهي از منكر به اين دليل گروه جهادي ناميده مي‌شوند كه فعاليت مدني چند نفر در قالب يك گروه است و از آنجا كه امر به معروف و نهي از منكر اقدامي جهادي محسوب مي‌شود، تركيب اين مولفه ۲ گروه جهادي شد.  جليل محبي در بخش ديگري از گفت‌وگويش با پايگاه خبري-تحليلي همشهري‌آنلاين تاكيد مي‌كند كه ستاد امر به معروف بيش از آنكه به دامنه اجتماعي و فرهنگسازي‌اش شناخته شده باشد، ازسوي مردم به ستادي براي منكرات و مساوي با كميته يا گشت ارشاد شناخته مي‌شود. او اما تاكيد دارد كه ستاد امر به معروف و نهي از منكر به ‌دنبال نقد حاكميت است نه فضولي در زندگي مردم: «اگر در دوران مسووليتم بتوانم مفهوم امر به معروف و نهي ‌از منكر را به ‌معناي نظارت مردم بر روند كاري مسوولان در جامعه جا بيندازم و مردم نظارتي قوي بر حاكمان داشته باشند و حاكمان از ترس مردم نتوانند خلاف كنند، به اين ترتيب معاني امر به‌ معروف و نهي ‌از منكر سر جاي خودش نشسته و مي‌تواند محبوب باشد؛ چون همه مردم نقد حاكمان را دوست دارند و از فضولي و سرك كشيدن در حريم خصوصي‌شان بدشان مي‌آيد؛ البته اين به آن معنا نيست كه ما اموراتي كه براي خانه است در خيابان مطرح كنيم و بگوييم كه حريم خصوصي است.» دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر گفته آنچه در تنگنا قرار دادن آزادي اجتماعي به‌ويژه حقوق زنان عنوان مي‌شود، اصلا ربطي به ستاد ندارد؛ «من فرهنگ‌سازي‌ بي‌تفاوت نبودن در جامعه را ترويج مي‌كنم؛ يعني ستاد به منكرات حاكميتي يا مردم كاري ندارد، ستاد موظف است اين روحيه را در مردم به وجود بياورد و از آن در چارچوب قانون حمايت كند كه اگر بدي‌اي در جامعه يا حاكميت ديدند، اجازه ندهند اين بدي گسترش يابد.» به عقيده او، اين مساله كه امر خصوصي كجاست را بايد قانون تعريف كند، آنچه به ستاد برمي‌گردد اينكه امر و نهي مردم توسط مردم و مردم توسط حاكمان حق مردم است، اما اينكه بدي‌ها و خوبي‌ها كجاست را قانون بايد مشخص كند. جليل محبي تاكيد دارد كه امر و نهي مردم توسط يكديگر نه‌تنها باعث رودررويي اجتماعي و دلزدگي اجتماعي نمي‌شود كه اتفاقا باعث پويايي اجتماعي مي‌شود؛ «بي‌تفاوتي نسبت به جامعه است كه به جامعه آسيب مي‌زند. تفاوت آنجاست كه در مساله‌اي يك اجماع نسبي در مورد بدي و خوبي وجود دارد كه باعث مي‌شود امر و نهي باعث دلزدگي نشود اما يك بحث هم در زماني است كه اجماعي در مورد خوبي و بدي يك امر وجود ندارد و اختلاف‌نظر در مورد موضوع امر و نهي است و آن اختلاف‌نظر ممكن است باعث دلزدگي شود؛ چرا‌كه امر به معروف و نهي از منكر تا جايي كه منجر به تنش اجتماعي نشود، درست است اما وقتي كه منجر به تنش اجتماعي مي‌شود، اين موضوع خودش تبديل به منكر مي‌شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون