• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4888 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۵ اسفند

بازتاب اعتراض ايران به كنفدراسيون فوتبال آسيا

بايد هزينه تصميم‌هاي AFC را بالا ببريم

مرضيه حسين‌خاني

بحث سلب ميزباني تيم ملي ايران در مقدماتي جام جهاني و تيم‌هاي باشگاهي ايران در ليگ قهرمانان آسيا همچنان سوژه اول ورزش كشور است. روز گذشته سيد عباس صالحي‌اميري، رييس كميته ملي المپيك در نشست خبري خود نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد. اميري گفت: «صبح امروز جلسه فوتبال با حضور سلطاني‌فر، عزيزي‌خادم، خطيب‌زاده و علي‌نژاد برگزار شد و موضوع آن اتفاقات اخير و برگزاري مسابقات تيم ملي در بحرين بود. اين تصميم از نظر ما سياسي و يك پازل از طرف كلانتر براي فشار بر ورزش و نشاط ملي است. اين پروژه به دنبال انزواي ايران است. دكتر ظريف به اينفانتينو نامه اعتراض ندشت و با چند كشور صحبت داشت‌، سلطاني‌فر نيز اعتراض كرد و ما هم به باخ نامه اعتراضي نوشتيم. قرار شد فدراسيون فوتبال به اينفانتينو و كنفدراسيون آسيا اعتراض و براي پيگيري و ملاقات دوجانبه اقدام كند. همه ظرفيت كشور براي حمايت از فوتبال بسيج شده‌ آنچه اتفاق افتاد تصميم ناعادلانه و غيرمنتظره است و از خلل فدراسيون فوتبال حداكثر بهره را بردند. مسووليت اين بي‌تدبيري متوجه شيخ سلمان است. از ظرفيت حقوقي، سياسي و ملي براي ابطال آن استفاده مي‌كنيم. مباحث حقوقي در اين مورد شكل گرفته است‌. آنچه اهميت دارد اين است كه به افكار عمومي پاسخ دهيم كه در حال پيگيري هستيم.»

در كنار اين اقدامات كه جنبه رسمي دارد،رسانه‌ها نيز از روزهاي گذشته همه جوره به اين ماجرا پرداخته‌اند. همچنين توييت مهدي طارمي كه اين روزها يك ستاره مطرح در فوتبال جهان به حساب مي‌آيد بسيار مورد توجه قرار گرفت. طارمي بعد از اعلام ميزباني بحرين نوشت: «دارم به اين فكر مي‌كنم كه تصميمات ‌اي‌اف‌سي عليه فوتبال ما كي تمام خواهد شد! گرماي بحرين و چندين دليل ديگه باعث ميشه به اين فكر كنم كه چرا اونجا آخه! همچنان تو فكرم كه چرا اين تصميمات تمامي نداره! عمري تاسف خورديم اينم روش.» همچنين دراگان اسكوچيچ سرمربي تيم ملي كه معمولا هميشه آرام و بدون حاشيه كار مي‌كند در يك پست اينستاگرامي مفصل انتخاب بحرين به عنوان ميزبان را يك امر از پيش تعيين شده دانست و آن را زير سوال برد. اسكوچيچ نوشت: «وقتي با آقاي شين من گيل، رييس كميته مسابقات كنفدراسيون فوتبال آسيا در روز ۲۶ بهمن ويديوكنفرانس داشتيم، مستقيما به ايشان خاطرنشان كردم كه به عقيده من تمام تصميمات از قبل گرفته شده و اين كنفدراسيون تنها به حالتي تشريفاتي و فرماليته برگزار شده و من فايده‌اي در آن نمي‌بينم. در ظاهر آنها نظرات ما را خواستند اما شك ندارم كه همه‌ چيز از قبل مشخص شده بود، چراكه وقتي صحبت از انجام بازي‌ها در فروردين يا تعويض آنها به خرداد بود، ناگهان پيامي روي صفحه مانيتور ظاهر شد كه تعويض بازي‌ها قطعي شده. چيزي كه بيشتر تعجب مرا برانگيخت، زماني بود كه موضوع جلسه درباره تعويق بازي‌ها از فروردين به خرداد بود و بدون هيچ مقدمه‌اي نماينده بحرين شروع به صحبت از ميزباني كرد كه كاملا باعث حيرت‌زدگي من شد.» اسكوچيچ در ادامه نوشت: «در نظر من AFC ‌بايد راهكاري پيدا مي‌كرد كه به نفع همه باشد – و نه يك تيم – و تصميمي سازگار با روح ورزش مي‌گرفت. اما در نهايت، تمام تيم‌ها بايد با ما مواجه شوند و ما هم بدون شك حضوري قدرتمندانه خواهيم داشت و بر اين موقعيت فائق خواهيم شد.»
اين اظهارنظرها، واكنش مقامات رسمي و رسانه‌ها باعث شد اعتراض ايراني‌ها در رسانه‌هاي بين‌المللي بازتاب پيدا كند. بر اساس گزارش ايسنا، لوموند و خبرگزاري فرانسه به ناراحتي ايراني‌ها از اين تصميم كنفدراسيون فوتبال آسيا پرداختند و ژاپن تايمز نيز در گزارشي مفصل به اين موضوع اشاره كرده كه تصميم كنفدراسيون فوتبال آسيا تا چه حد باعث عصبانيت و نارضايتي ايراني‌ها شده است. اين رسانه نوشت: «بار ديگر شاهد تصميمي از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا هستيم كه اعتراض‌هاي زيادي را به پا داشته و علاوه بر فدراسيون فوتبال اردن، جامعه فوتبال ايران نيز نسبت به آن نگران است. بر اين اساس تيم ملي فوتبال ايران بايد در بحرين ديدارهاي خود را در دور برگشت انجام دهد.» بدون شك اقدام يكپارچه جامعه ورزش و رسانه‌ها در اعتراض به تصميم اي‌اف‌سي باعث شده كه رسانه‌هاي خارجي زبان نيز به اين موضوع ورود كنند. اين امر باعث بالا رفتن هزينه تصميمات اي‌اف‌سي خواهد شد. اگر قرار باشد طبق گفته برخي كه هميشه معتقدند مشكل از خودمان است صرفا به ريشه‌يابي داخلي چنين رخدادي بپردازيم اي‌اف‌سي هيچ‌ وقت بابت تصميماتي كه مي‌گيرد احساس نگراني نخواهد كرد، زيرا كه مي‌داند قرار نيست به افكار عمومي پاسخگو باشد. اما حالا آنها يك تصميم عجيب و غريب را در رزومه خودشان ثبت كرده‌اند و حتي اگر از اين تصميم منصرف نشوند هم مي‌دانند ممكن است با هر اقدام ديگر، حتي در رابطه با كشورهاي ديگر مورد سوءظن قرار بگيرد. مثلا اگر مشكلي براي كشور ژاپن در رابطه با اي‌اف‌سي پيش بيايد همه خواهند گفت اين همان نهادي است كه چنين تصميماتي در پرونده‌اش درج شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون