• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4889 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ اسفند

در نخستين مرحله ليگ جهاني كاراته وان

ايران با كسب دو طلا سوم شد

نخستين مرحله ليگ جهاني كاراته وان در سال 2021 از روز جمعه 22 اسفند ماه با حضور 584 كاراته‌كا از 72 كشور در استانبول تركيه آغاز شد. در اين رقابت‌ها كه 3 روز به طول انجاميد روز يكشنبه مسابقات فينال و رده‌بندي اوزان مختلف برگزار شد و تيم كشورمان با كسب دو مدال طلا، يك نقره و دو برنز به كار خود پايان داد و بر سكوي سوم تيمي مسابقات ايستاد. 
نخستين مدال طلاي ايران را كاپيتان تيم ملي ذبيح‌الله پورشيب به دست آورد. نماينده وزن ۸۴- كيلوگرم كشورمان پس از استراحت در دور نخست  به مصاف دانيل جورجي از مجارستان رفت و مقتدرانه و با نتيجه 6  بر يك از سد  حريف خود عبوركرد. او در مرحله سوم با نتيجه يك بر صفر وليد دگالي از بلژيك را شكست داد.كاپيتان تيم ملي كاراته كشورمان در دور چهارم نيز مقابل ميشل مارتينا، قهرمان اميدهاي جهان در سال 2017 و قهرمان اروپا در سال 2018 از ايتاليا به برتري يك بر صفر دست يافت و به مرحله نيمه‌نهايي صعود كرد. ايوان‌كوويچ قهرمان جهان و دارنده مدال برنز اروپا از كرواسي حريف پورشيب در ديدار نيمه‌نهايي بود كه اين ديدار پس از تساوي 2-2 با قانون سنشو(كسب امتياز نخست) به صعود نماينده كشورمان خاتمه يافت. پورشيب در فينال بايد با دانيل يولداشف، نايب قهرمان آسيا در سال 2017  از قزاقستان مي‌رفت كه با توجه به مصدوميت و انصراف حريف برنده اعلام شد و گردن‌آويز طلا را به دست آورد. 
در وزن ۸۴+ سجاد گنج‌زاده ديگر نماينده كشورمان موفق شد دومين مدال طلاي ايران را به دست آورد. گنج‌زاده براي حضور در ديدار نهايي وزن 84+ كيلوگرم ابتدا با نتيجه 5 بر 2 طارق طاها محمود، قهرمان اميدهاي جهان در سال 2019 از مصر را شكست داد. او در مرحله دوم نيز با اقتدار و با نتيجه 7 بر صفر از سد لوكا كاستا از بلژيك عبور كرد. نماينده شايسته كاراته ايران در اين مرحله نيز با نتيجه 8 بر صفر از سد الكسيس وچيتس، قهرمان اميدهاي اروپا در سال 2018 از بلاروس گذشت و به ديدار نيمه‌نهايي صعود كرد.گنج‌زاده در اين مرحله نيز پس از تساوي صفر- صفر مقابل گوگيتا آركانيا از گرجستان در هانتي(راي داوران) به برتري رسيد و فيناليست شد. مبارزكشورمان در فينال به مصاف رضوان تاليبوف از اوكراين رفت و مقتدرانه و با نتيجه 7 بر صفر از سد حريف خود گذشت و طلايي شد. 
در بخش زنان رزيتا عليپور نماينده وزن ۶۱- كيلوگرم كشورمان ديگر ورزشكار ايراني بود كه توانست راهي فينال شود. عليپور در دور نخست استراحت داشت سپس جايسا ريستيك از اسلووني را با نتيجه شش بر صفر در دور دوم شكست داد. او در دور سوم نيز مقابل آنتيا سروجينا از اكراين صفر- صفر شد تا در هانتي راي داوران را به خود جلب كرد. او در دور چهارم با بتينا الستادساتر از نروژ مبارزه كرد و او را نيز با نتيجه هفت بر يك شكست داد. در ديدار نيمه نهايي عليپور با نتيجه يك بر يك در سنشو، مروه كوبان از تركيه را شكست داد تا اولين فيناليست ايران در اولين مرحله ليگ جهاني كاراته وان استانبول باشد. عليپور براي كسب مدال طلا ‌بايد مقابل جوانا پركوويچ قهرمان جهان در سال ۲۰۱۸ قرار مي‌گرفت. با اين حال كشيدگي تاندون عليپور از ناحيه مچ پا در ديدار نيمه‌نهايي و نگراني از تشديد مصدوميت باعث شد سرمربي تيم تصميم بگيرد او از شركت در فينال انصراف دهد. به اين ترتيب عليپور مدال نقره را براي كاروان كاراته ايران كسب كرد. همچنين سارا بهمنيار و علي اصغر آسيابري نيز موفق شدند دو مدال برنز براي ايران به ارمغان بياورند. 
به اين ترتيب در پايان اين رقابت‌ها، تيم ملي تركيه با كسب 3 مدال طلا، 4 مدال نقره و 3 مدال برنز به مقام قهرماني رسيد.  اسپانيا با كسب 3 مدال طلا و 2 مدال نقره نايب قهرمان شد و تيم كاراته كشورمان با دو طلا، يك نقره و 2 برنز در جايگاه سوم ايستاد. سيدحسين طباطبايي، رييس فدراسيون كاراته پس از ثبت اين نتيجه  در رابطه با  عملكرد ملي‌پوشان گفت:«كادر فني در اين  مسابقات  شرايط ملي‌پوشان  همچنين حريفان ساير كشورها را ارزيابي كرد. پس از بازگشت به تهران بررسي‌ها كامل مي‌شود تا  بهترين برنامه‌ريزي را براي حضور موفق در مسابقات باقي مانده گزينشي سپس بازي‌هاي المپيك توكيو داشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون