• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4889 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ اسفند

حزب دموكرات مسيحي در انتخابات محلي دو ايالت جنوب غربي آلمان شكست خورد

ترقي معكوس در سال انتخابات

محمدحسين لطف‌الهي

 

راي‌دهندگاني كه براي انتخاب دولت‌هاي محلي دو ايالت در جنوب غربي آلمان روز يكشنبه پاي صندوق‌هاي راي رفته بودند، ثابت كردند رسوايي‌هاي نمايندگان حزب دموكرات مسيحي در توزيع ماسك و عملكرد ضعيف دولت در مقابله با ويروس كرونا بدون پاسخ باقي نخواهد ماند.
نتايج اوليه انتخابات در ايالت‌هاي ادن‌وورتمبرگ و راين‌لندفالتس نشان مي‌دهد در سالي كه قرار است آنگلا مركل، صدراعظم آلمان از مقام خود كناره‌گيري كرده و انتخاباتي سرنوشت‌ساز براي انتخاب صدراعظم جديد برگزار شود، حزب دموكرات مسيحي وضعيت مناسبي را تجربه نمي‌كند. اعضاي اين حزب اميدوار بودند بتوانند با انتخاب رهبري جديد و اتخاذ تدابيري نو احزاب رقيب را در اين دو ايالات پس بزند اما پس از بسته شدن حوزه‌هاي اخذ راي مشخص شد كه مالو درير از حزب سوسيال دموكرات در ايالت راين‌لندفالتس و وينفريد كرچمان از حزب سبزها در ايالت بادن‌وورتمبرگ به عنوان نخست‌وزير ايالتي به كار خود ادامه خواهند داد و حزب محافظه‌كار دموكرات مسيحي نه تنها نتوانسته رقباي خود را عقب براند كه با افتي محسوس در اقبال مردمي روبه‌رو شده است. 
در انتخابات ايالت بادن‌وورتمبرگ حزب سبزها با كسب 32.4درصد آرا (۵۳ كرسي) و رشد 2.1درصدي به نسبت انتخابات گذشته پيشتاز است، حزب دموكرات مسيحي با كسب ۲۳، ۶درصد آرا (۳۸ كرسي) و افت 3.4درصدي در جايگاه دوم قرار دارد و حزب سوسيال دموكرات با كسب ۱۱، ۶درصد آرا (۱۹ كرسي) سومين حزب در انتخابات ايالتي است. در ايالت راين‌لندفالتس نيز حزب سوسيال دموكرات با كسب ۳۶، يك درصد آرا (۴۰ كرسي) و تكرار نتيجه انتخابات پيشين در راس قرار گرفت، حزب دموكرات مسيحي با افت 5.3درصدي در آرا با كسب ۲۵، ۵درصد (۲۹ كرسي) دوم شد.
نكته قابل توجهي كه در نتايج اين انتخابات قابل ملاحظه است اينكه حزب راست افراطي آلترناتيو براي آلمان (AFD) به‌رغم افت محسوس جريان راست ميانه به نمايندگي حزب دموكرات مسيحي نتوانست كاري از پيش ببرد و علاوه بر عدم تكرار روند رو به رشد خود در انتخابات‌هاي پيشين، با افتي محسوس روبه‌رو شد. اين حزب در انتخابات ايالت ايالت بادن‌وورتمبرگ با كاهش 5درصدي در استقبال مردمي روبه‌رو شد و آراي AFD در ايالت راين‌لندفالتس نيز با كاهشي 3.7درصدي همراه بود. اين در حالي است كه سران حزب آلترناتيو براي آلمان انتظار داشتند در پي ناكامي دولت در تامين واكسن كافي و نتيجه‌بخش نبودن سياست قرنطينه بتوانند از آراي راست ميانه كاسته و بر آراي خود اضافه كنند اما در پايان اتفاقاتي نظير قرار گرفتن در فهرست سرويس جاسوسي داخلي آلمان به عنوان گروهي كه «ممكن است قانون اساسي را تهديد كنند» سبب شد تا AFD به سختي شكست بخورد.
پائول زيمياك، دبيركل حزب دموكرات مسيحي درخصوص نتايج اين انتخابات مي‌گويد: «براي اتحاديه دموكرات مسيحي امروز روز خوبي نبود. ما انتظار داشتيم نتايجي بهتر حاصل شود اما با واقعيتي متفاوت روبه‌رو شديم.»
آرنه يونگژوهان، استاد علوم سياسي درخصوص نتايج حاصله در دو انتخابات ايالتي اخير در آلمان معتقد است كه پايان عصر محافظه‌كاري در آلمان فرا رسيده است. او به نيويورك تايمز گفته «براي سال‌ها محافظه‌كاران تصويري را در اذهان عمومي شكل داده بودند كه براي موفقيت ايالت ضروري است احزابي خنثي و همسو با دولت مركزي در ايالت حاكم باشند اما اكنون اين تصوير در حال محو شدن است.»
چالشي به نام كانديداي صدارت اعظم
شكست در انتخابات اخير براي حزب دموكرات مسيحي تنها به قيمت از دست دادن كنترل دو ايالت مهم تلقي نمي‌شود. از مدت‌ها پيش اين نگراني وجود داشت كه آرمين لاشت، رييس جديد حزب نتواند در پيشبرد اهداف حزبي موفق عمل كند و اين شكست نيز مي‌تواند به عنوان نكته منفي در رزومه او ثبت شود. در آلمان به ‌طور معمول روساي حزب را به عنوان كانديداهاي صدراعظمي معرفي مي‌كنند اما عملكرد آرمين لاشت در مقايسه با ديگر گزينه‌هاي حزبي به اندازه‌اي ضعيف بوده كه ممكن است اين‌بار حزب دموكرات مسيحي مسير متفاوتي را در پيش گيرد. تحليلگران از ماركوس زودر فرماندار ايالت باواريا به عنوان يكي از جدي‌ترين گزينه‌هاي محافظه‌كارها براي صدر اعظمي نام مي‌برند. سودر در يك سال اخير خود را به عنوان فرمانداري معرفي كرد كه در مواقع بحران سختگير است و مي‌تواند تدابير لازم را به منظور عبور از بحران‌هاي احتمالي اتخاذ كند.  مارسل ديرسوس يكي از اعضاي انستيتو سياست‌هاي امنيتي دانشگاه كي‌يل در اين باره در توييتر مي‌نويسد: «امروز روز خوبي براي آرمين لاشت نيست. اين اولين انتخابات از زمان آغاز او بر حزب دموكرات مسيحي است و بايد گفت هم رهبر حزب دموكرات مسيحي و هم نتايج اين حزب در انتخابات، هر دو فاجعه‌بار هستند.»
رسوايي در لحظه‌هاي آخر
يك هفته پيش از برگزاري اين انتخابات، سه نماينده محافظه‌كار حزب دموكرات مسيحي – از جمله يكي از نمايندگان از ايالت ادن‌وورتمبرگ – به دليل نقش داشتن در توزيع رانتي ماسك و دريافت رشوه رسوايي به بار آوردند و يكي از آنها مجبور شد از مقام خود استعفا دهد. نيكلاس لوبل نماينده ۳۴ ساله پارلمان آلمان، از حزب دموكرات مسيحي (CDU) و متهم به فساد مالي در تهيه ماسك‌هاي كرونا روز يكشنبه هفتم مارس از سمت خود در مجلس استعفا كرد. او خطاي خود را پذيرفت و در اين رابطه گفت كه «براي جلوگيري از آسيب بيشتر به حزب» خود كناره مي‌گيرد. شركت متعلق به نيكلاس لوبل ۲۵۰ هزار يورو در دلالي ميان شركت واردكننده ماسك در ايالت بادن ورتمبرگ و دو شركت خصوصي در هايدلبرگ دريافت كرده بود.
احزاب ديگر نيز كوشيدند تا با بهره‌گيري از اين رسوايي در حزب دموكرات مسيحي كارزاري عليه فساد به راه بيندازند و راه خود را در تكرار پيروزي‌هاي قبلي در اين دو ايالت هموار كنند. به گزارش دويچه وله، آنالنا بيربوك، يكي از دو رييس حزب سبزها در واكنش به اين پرونده گفت كه در احزاب سياسي «هميشه ممكن است مواردي از فساد يافت ‌شود، اما شواهد زيادي وجود دارد كه نشان مي‌داد اين رويه يك مشكل اساسي در درون دو حزب خواهر دموكرات مسيحي و سوسيال مسيحي (Union) است.» ديتمار بارتش، رييس گروه پارلماني حزب چپ در پارلمان آلمان نيز رهبر فراكسيون پارلماني دو حزب يادشده را مسوول دانست. بارتش به گروه رسانه‌اي فونكه مديا گفت: «رالف برينكهاوس بايد فورا توضيح دهد كه چه تعداد از اعضاي گروه پارلماني وي  طي بحران پول‌هاي هنگفت به جيب زده يا تلاش كرده‌اند به دست آورند.» علاوه بر اين وزارت بهداشت بايد «تمام ارتباطاتي را كه در پاندمي كرونا ميان نمايندگان مجلس، تجار و وزارتخانه‌ها برقرار شده است فاش كند.» بارتش تاكيد كرد: «اين ناشايست است كه اعضاي اين ائتلاف چنان حريص و بي‌آبرو هستند كه از اين بحران براي پول پارو كردن استفاده مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون