• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

تكرار چندباره دغدغه‌هاي مدرسه و دانشگاه در روزهاي اوج‌گيري كرونا

بازگشايي مدارس بسته به واكسيناسيون

گروه اجتماعي
خاطرات سال گذشته حوزه آموزش دارند دوباره تكرار مي‌شوند؛ از دانشگاه‌ها گرفته تا مدارس. امسال هم با نزديك شدن به موعد امتحانات آخر ترم دانشگاه‌ها و بحث‌ها چندباره بر سر تكليف مدارس در سال تحصيلي پيش‌رو، نمايندگان مجلس هر يك از زاويه‌اي نگراني‌ها و نقدهاي خود را بيان كردند. اما اين نخستين‌بار است كه يكي از اعضاي كميسيون آموزش اعلام كرده است كه بازگشايي فيزيكي مدارس قرار است منوط به زمان اجرايي شدن واكسيناسيون عمومي در كشور باشد. مهدي اسماعيلي روز گذشته گفت: «بازگشايي مدارس مشروط به واكسيناسيون عمومي است.»
مهدي اسماعيلي، عضو كميسيون آموزش مجلس به خانه ملت گفته است: «بازگشايي مدارس زماني اتفاق مي‌افتد كه از فروكش شدن كرونا در كل كشور اطمينان حاصل شود، نقل و قول‌هاي متفاوتي درخصوص زمان واكسيناسيون عمومي
بر سر زبان‌هاست، قبل از شروع سال جديد سخن از واكسيناسيون عمومي از اواخر بهار در ميان بود اما امروز خبرهايي از شروع واكسينه شدن عموم مردم در مهر ماه منتشر مي‌شود.» حالا اينكه زمان اين واكسيناسيون كي باشد، بسته به گمانه‌زني‌هايي است كه ماه‌ها است از سوي مسوولان در جريان است و هر بار تاريخش تغيير مي‌كند. نماينده مردم ميانه هم براساس همين گمانه‌زني‌ها است كه مي‌گويد: «اگر بتوانيم بخش بزرگي از جمعيت كشور را تا پايان تابستان واكسينه كنيم اوايل مهر ماه زمينه بازگشايي مدارس فراهم خواهد شد و اگر واكسيناسيون عمومي به مهر ماه موكول شود طبيعتا شرايط براي بازگشايي مهيا نيست.»
وزير آموزش و پرورش ظرف يك سال گذشته بارها تاكيد كرده است كه اولويت آموزش  بر آموزش حضوري است و هر گاه ستاد كرونا اجازه دهد، مدارس به صورت فيزيكي برگزار خواهند شد. در اين مدت دو، سه باري هم مدارس نيم‌خيزي براي بازگشايي كردند، اول ماه مهر سال تحصيلي جاري در يك تصميم ناگهاني اعلام شد كه مدارس بايد باز شوند و حتي شده به صورت شيفتي و نيمي از ظرفيت، به كارشان ادامه دهند. نقدهاي فراواني در سال گذشته متوجه اين نوع تصميم‌گيري‌هاي آموزش و پرورش شده اما اين اواخر تاكيد خاصي بر بازگشايي مدارس نيست، آن هم در شرايطي كه شهرهاي بزرگ پس از پايان تعطيلات عيد دارند يك به يك از زرد به نارنجي و از نارنجي به قرمز تغيير رنگ مي‌دهند.
با اين حال اسماعيلي مي‌گويد كه «حرف و حديث‌هاي مختلفي درخصوص بازگشايي مدارس» شنيده شده كه با شرايط اپيدمي در كشور مغايرت دارد. او بر همين مبنا تاكيد كرد كه سلامتي دانش‌آموزان و معلمان مبناي تصميم‌گيري درخصوص بازگشايي مدارس خواهد بود و تا زماني كه شرايط بيماري كرونا در كشور فروكش نكند بي‌شك اجباري براي حضور دانش‌آموزان در مدارس نخواهد شد. اسماعيلي در مورد عملكرد آموزش آنلاين گفت: «طي يك سال اخير آموزش آنلاين در آموزش و پرورش عملكرد مثبتي نداشته و علت اصلي آن كمبود بودجه است، اگر سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌هاي ديگر در اين شرايط حاد به كمك آموزش و پرورش مي‌آمدند بي‌شك نتيجه مثبتي از عملكرد آموزش آنلاين به دست مي‌آورديم. در حال حاضر مشكلات عديده‌اي از نبود پهناي اينترنت تا نداشتن گوشي اندرويد در مسير آموزش آنلاين دانش‌آموزان در مناطق محروم وجود دارد كه منجر به افزايش تعداد جا مانده از تحصيل شده بر همين اساس درسنامه‌هايي به صورت كتبي تكثير و دراختيار دانش‌آموزان در مناطق محروم قرار گرفت كه طبق گزارش‌ها واصل توزيع اين درسنامه‌ها هم به صورت عادلانه نبوده است و برخي دانش‌آموزان از دريافت آن محروم بودند.
شايان ذكر است آنچه اسماعيلي در مورد بازگشايي مدارس در صورت عمومي شدن واكسيناسيون مطرح كرده است پيش از اين از زبان مسوولان آموزش و پرورش شنيده نشده بود.

ماجراي امتحانات دانشگاه
سوي ديگر ماجراي كرونا و آموزش وضعيت داتنشگاه‌ها است. در حالي كه بيش از يك سال است خوابگاه‌هاي دانشجويي در وضعيت نيمه تعطيل قرار دارند و جز موارد استثنا، دانشجويان را پذيرا نيستند، كلاس‌ها به صورت كلي آنلاين برگزار مي‌شوند و در معدود مواردي كارگاه‌هاي عملي رنگ دانشجويان را ديده‌اند باز صحبت از امتحانات كه مي‌شود بحث و جدل بر سر چگونگي برگزاري امتحانات پايان ترم از سر گرفته مي‌شود. همين است كه به گفته عباس مقتدايي، نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي، دانشجويان و خانواده‌هاي‌شان با نزديك شدن به زمان پايان ترم دوباره دست به دامن مجلس شده‌اند. او به خانه ملت گفته است: «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پايان سال گذشته طي اطلاعيه و مصاحبه‌اي اعلام كرده است كه در برخي مناطق امتحانات دانشگاه‌ها به صورت حضوري برگزار مي‌شود.
در همين راستا برخي دانشگاه‌ها خود را براي برگزاري امتحانات حضوري آماده مي‌كنند و به دانشجويان در اين خصوص اطلاع‌رساني كرده‌اند كه احتمال برگزاري امتحانات به صورت حضوري هست. اين موضوع باعث نگراني جدي دانشجويان و خانواده‌هاي آنان شده است و مرتبا درحال تماس با دفاتر نمايندگي و ابراز نگراني از اين تصميم هستند.» به گفته نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه ادامه داد: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ستاد كرونا، موج چهارم شيوع كرونا آغاز شده است و دانشجويان جهت عزيمت به دانشگاه‌ها بايد از حمل و نقل عمومي همچون اتوبوس و قطار استفاده كنند و درخوابگاه‌ها مستقر شوند. اين مساله و نگراني در دانشگاه‌هاي مطرح در كلانشهرهايي همچون تهران، اصفهان، مشهد و شيراز بيشتر است چراكه تعداد دانشجويان غيربومي نيز زياد است: «وقتي تجربه موفق امتحانات مجازي در ترم‌هاي گذشته را داريم و همچنين كلاس‌هاي ترم جاري به ‌طور كامل به صورت مجازي برگزار شده است علت برگزاري امتحانات به صورت حضوري و تهديد سلامتي دانشجويان و همچنين ايجاد زحمت و هزينه براي دانشجويان چيست؟»
مقتدايي گفته است كه در همين مورد مكاتبه‌اي با وزراي علوم، كشور و بهداشت داشته و مطالب و دلايل ارجحيت غيرحضوري بودن امتحانات پايان ترم دانشجويان را ذكر كرده است: «به صورت جدي پيگير اين موضوع هستيم و تذكرات لازم به وزراي مربوطه داده شده است وزارت علوم نيز بايد در مورد اين مساله با احتياط و دقت بيشتري عمل كند و نبايد دانشجويان در انتظار و نگراني بمانند تا خرداد ماه مشخص شود كدام شهر كم‌خطر يا پرخطر است؛ با توجه به تجربه موفق امتحانات غيرحضوري و همچنين مجازي بودن كلاس‌هاي درس، برگزاري امتحانات به صورت مجازي مطلوب‌تر و به صورت حضوري در اين مقطع و شرايط خطرآفرين است.»
انتظار مي‌رود در هفته‌هاي پيش رو بحث امتحانات مدرسه‌ها به خصوص در مقاطع حساسي مانند پايه هشتم و دوازدهم هم به مجموع بحث‌هاي كرونا و آموزش افزوده شوند و همزمان بايد در انتظار ماند و ديد كه مسوولان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها، امسال قرار است چطور بر سر موضوع برگزاري كنكور سراسري وارد بحث شوند.

وزير آموزش و پرورش ظرف يك سال گذشته بارها تاكيد كرده است كه اولويت آموزش بر آموزش حضوري است و هر گاه ستاد كرونا اجازه دهد، مدارس به صورت فيزيكي برگزار خواهند شد. در اين مدت دو، سه باري هم مدارس نيم‌خيزي براي بازگشايي كردند، اول ماه مهر سال تحصيلي جاري در يك تصميم ناگهاني اعلام شد كه مدارس بايد باز شوند و حتي شده به صورت شيفتي و نيمي از ظرفيت، به كارشان ادامه دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون