• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4896 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ فروردين

يك چهره سياسي اصولگرا از احتمال رقابت 4 جريان در انتخابات پيش‌رو گفت

شعاربازي انتخاباتي

گروه  سياسي

با نزديك شدن به انتخابات رياست‌جمهوري، تحركات رقبا و كانديداها بيشتر مي‌شود و هر روز شاهديم چند چهره سياسي با برگزاري نشست‌هاي خبري يا اظهارنظرهاي مطبوعاتي و البته گاه و بي‌گاه از طريق شبكه‌هاي اجتماعي، حضور خود را در سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري اعلام مي‌كنند. اما با وجود اين، عمده كنشگران سياسي همچنان منتظر تصميم‌گيري چهره‌هاي شاخص‌ترند. چهره‌هايي كه هنوز به نظر مي‌رسد براي اعلام كانديداتوري، يا به نتيجه نرسيده‌اند يا ترجيح مي‌دهند فعلا چراغ‌خاموش پيش بيايند و نهايتا با فرارسيدن روزهاي نام‌نويسي انتخابات، حضور خود را اعلام كنند. به‌هرحال اين روزها ميان كنشگران سياسي بازار اعلام شعار انتخاباتي داغ است؛ شعارهايي كه باتوجه به مشكلات روز كشور گاه، دستمايه انتقاد و حتي سوژه طنز كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مي‌شود. 

به تازگي عزت‌الله ضرغامي در مصاحبه‌اي با خبرگزاري اصولگراي فارس گفته «من عاشق چگوارا هستم و شعار من براي انتخابات «نان، مسكن، آزادي» است.» در ادامه نيز برخي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي كلماتي مانند مرغ و گراني را جايگزين شعار او كرده و با يادآوري شرايط كشور از او به انتقاد از نامزدهاي انتخاباتي دست زدند و برخي ديگر نيز با يادآوري سخنان او در مصاحبه پيشين او با ايرنا، شعارش را دستمايه طنز قرار دادند. شوخي با ضرغامي- كه مهم‌ترين تجربه مديريتي‌اش همچنان همان رياست سازمان صداوسيماست- حتي به صداوسيما هم رسيده است. اخيرا شبكه خبر در بررسي فعاليت نامزدهاي انتخاباتي درباره ضرغامي در گزارشي تصويري اعلام كرد كه «اخيرا برخي اقلام انتخاباتي او، به دست كاربران شبكه‌هاي اجتماعي رسيده است.»
 «ترجيح حقوق عامه بر حقوق خاصه» 
بازار اعلام شعارهاي انتخاباتي اما به اينجا ختم نمي‌شود. سيدمحمد غرضي، چهره‌اي كه از سال 92، نامش به عنوان يكي از كانديداهاي انتخابات مطرح شد و حالا پس از ردصلاحيت در انتخابات رياست‌جمهوري 96، براي بار سوم، گام در ميدان انتخابات رياست‌جمهوري پا به ميدان گذاشته ديروز  همزمان با رونمايي از شعار دهان‌پركنِ «ترجيح حقوق عامه بر حقوق خاصه»، به ايسنا گفت: «من كار خود را انجام مي‌دهم و براي انتخابات نام‌نويسي مي‌كنم و شوراي نگهبان نيز كار خود را انجام مي‌دهد؛ اكثر اعضاي شوراي نگهبان من را مي‌شناسند و سوابق من را مي‌دانند؛ اگر صلاحيتم را تاييد كردند، فبهاالمراد و اگر هم تاييد نكردند، اعتراضي ندارم.» محمد غرضي پس از اتمام دوران وزارت خود در دولت سازندگي، عملا از عرصه سياست دور شد. اما سال 92 با شعار «دولت ضد تورم» در انتخابات نام‌نويسي كرد و از قضا توانست با عبور از سد نظارت استصوابي شوراي نگهبان در تركيب نهايي كانديداها قرار بگيرد. هرچند در نهايت در رقابت با حسن روحاني، سعيد جليلي، محمدباقر قاليباف، محسن رضايي و علي‌اكبر ولايتي كسب ۱.۲ درصد آراي شركت‌كنندگان به نتيجه مثبتي نرسيد. غرضي همچنين البته چنان‌چه اشاره شد، سال 96 هم جهت كانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم نام‌نويسي كرد كه اين‌بار پشت سد نظارتي شوراي نگهبان بازماند. 
غرضي كه ديروز براي چندمين‌بار طي چندماه گذشته خبر كانديداتوري خود را براي انتخابات سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري اعلام كرده، در توضيح شعار انتخاباتي‌اش گفته است: «معتقدم كه حقوق مردم بر حقوق قواي سه‌گانه و صاحبان امتياز ترجيح دارد و اين ترجيح نيز مبتني بر فقه شيعه است؛ با خودم قرار گذاشته‌ام كه تا عمر دارم، از حقوق عامه دفاع كنم.» هرچند برخي ناظران معتقدند كه بعيد است او اين‌بار همچون سال 92 موفق به عبور از فيلتر شوراي نگهبان شود. 
 زندگي متوسطي دارم
در روزهاي انتخاباتي، معمولا چهره‌هاي سياسي تلاش مي‌كنند خود را به ‌اصطلاح مردمي و از جنس جامعه نشان دهند و گاه در اين مسير از هر وسيله‌اي استفاده مي‌كنند تا به مردم بقبولانند كه از مردم هستند و مانند آنان زندگي مي‌كنند. مثلا ضرغامي تأكيد دارد كه او ازجمله معدود مسوولاني است كه در خيابان به‌تنهايي قدم مي‌زند و از دستفروشان خريد مي‌كند. عباس آخوندي نيز كه ازجمله نخستين چهره‌هايي بود كه از كانديداتوري خود خبر داد، در اين مسير تلاش مي‌كند كه خود را به‌لحاظ اقتصادي متعلق به طبقه متوسط معرفي كند. او كه طي اين چند ماه اخير همواره سعي كرده در ارتباط مستمر با خبرنگاران و رسانه‌ها، خود را در عرصه سياست پويا نگه دارد، به تازگي در مصاحبه‌اي با خبرآنلاين درباره وضعيت معيشتي خود كه از قضا بسيار هم محل پرسش افكار عمومي بوده، توضيح داده و در پاسخ به پرسشي درباره دارايي‌هايش گفته است: «براي من مهم نيست كه پول‌دار باشم يا نباشم ولي فقير هم نيستم، الحمدلله يك زندگي طبقه متوسط را دارم و آدم متوسطي هستم ولي به نظر من اين حرف‌ها همه‌اش انحراف است... زندگي من خيلي سالم است. يعني اگر پايش بيفتد و بحث كنيم آن وقت معلوم مي‌شود كه سالوس‌ها چه پنهان‌كاري‌ها كه دارند. چون من هيچي براي پنهان‌كردن از مردم نداشتم و ندارم و نخواهم داشت.» در 8 سال گذشته اصولگرايان و مخالفان سرسخت دولت حسن روحاني بارها سعي كرده‌اند كه اعضاي كابينه را به‌خاطر فعاليت‌هاي اقتصادي و حتي ثروتمند شخصي‌شان مورد انتقاد قرار دهند و ازقضا آخوندي همواره يكي از مهم‌ترين گزينه‌هاي اين مخالفان در اين ميان وزراي دولت بوده و همزمان با آغاز به كار مجلس اصولگراي يازدهم، اين حملات از تريبون پارلمان نيز دنبال شده است. موضوعي كه منجر به آن شده كه خبرنگار درباره تمركز مجلس بر او طرح پرسش كند و او نيز علت اين تمركز را اينگونه توضيح دهد: «چون مي‌دانند كه هيچ ريگي به كفش من نيست. اگر كسي ريگي به كفشش باشد، اولين كاري كه مي‌كند سر تعظيم فرود مي‌آورد. من اگر ريگي به كفشم بود، مرا ۳ بار استيضاح نمي‌كردند. يا خودم استعفا نمي‌دادم.»
 پرونده آخوندي در كميسيون اصل 90 
در همين حال اما ديروز نصرالله پژمانفر، رييس كميسيون اصل 90 مجلس و ازجمله پايداري‌هاي پرشمار پارلمان با اعلام خبر تشكيل پرونده خاص براي بررسي تخلفات آخوندي به خبرگزاري مهر گفته است: «بخش زيادي از اين پرونده مربوط به تخلفات شخصي ايشان است. اسناد و مدارك اين تخلفات در حال جمع‌آوري است، آقاي آخوندي در حوزه مسكن هيچ اقدامي انجام نداد و به اين كار افتخار مي‌كرد. برخي مجوزها از سوي ايشان صادر شده كه تخلف بوده است، اعضاي خانواده ايشان از رانت آقاي آخوندي براي دستيابي به برخي منافع سوءاستفاده كرده‌اند. علاوه بر اين در وزارتخانه راه و شهرسازي از سوي ايشان اقداماتي صورت گرفته كه موجب ضرر و زيان بيت‌المال شده است، همه اين موارد در قالب يك پرونده در حال بررسي است. در صورت لزوم افراد براي بررسي اين پرونده احضار خواهند شد.» به نظر مي‌رسد كه آنان تلاش مي‌كنند تا مانع حضور آخوندي در رقابت انتخابات رياست‌جمهوري شوند.
 و باز هم نامزدي يك احمدي‌نژادي
ديروز علاوه‌بر بازار داغ اعلام شعارها، يك نامزد جديد هم به صف طول و دراز كانديداهاي «پاستور» پيوست. چنان‌كه محمد عباسي ديروز با برگزاري يك نشست خبري رسما براي انتخابات ۲۸ خرداد رياست‌جمهوري اعلام كانديداتوري كرد. او در اين نشست خبري كه در محل باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، مشاركت در انتخابات را «عزت بزرگ» توصيف كرد و گفت: «از معلمي ساده شروع كردم و در دولت‌هاي نهم و دهم به وزارت رسيدم و مشاور رييس‌جمهور در امريكاي لاتين بودم.» او هم مانند ديگر كانديداها خود را فردي معرفي كرد كه كليد حل مشكلات كشور را در دست دارد. 
 آرايش نهايي
با وجود كانديداهاي متعددي كه تا به حال آمادگي خود را براي نام‌نويسي در انتخابات اعلام كرده‌اند هنوز تركيب نهايي مبهم است و بسياري منتظر نام‌نويسي كانديداها و البته اعلام‌نظر شوراي نگهبان هستند. با اين حال برخي پيش‌بيني‌هايي درباره تركيب نهايي نامزدها به دست داده‌اند. ازجمله سيدحسين نقوي حسيني كه سال 92 رييس ستاد انتخابات سعيد جليلي بود، لاريجاني و رييسي را رقباي اصلي اين انتخابات معرفي كرده و گفته است: «با توجه به تداركات و تحركاتي كه در دو جبهه اصلاح‌طلبان، اصولگرايان مي‌بينيم فكر مي‌كنم طي ۱۷تا ۱۸روز آينده تقريبا تكليف روشن مي‌شود. ما شاهد رقابت 4 جريان اصولگرايان، اصلاح‌طلبان، معتدلين و طرفداران دولت جوان انقلابي در انتخابات اين دوره هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون