• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4896 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ فروردين

تعرض به خانواده شهيد آويني با ساخت يك مستند

«آقا مرتضي» مساله‌ساز شد

چند شبي است كه مجموعه مستندي هفت ‌قسمتي با نام «آقا مرتضي» محصول سازمان هنري رسانه‌اي اوج و به كارگرداني سيدعباس سيدابراهيمي و تهيه‌كنندگي مهدي مطهر از تلويزيون در حال پخش است كه تاكيدش بر «روايتي بدون سانسور از زندگي شهيد آويني» است. در ابتدا حسين معززي‌نيا ‌منتقد، مستندساز و داماد مرتضي آويني بود در يادداشتي واكنشي تند به اين اتفاق نشان داد. بعد از آن محمدعلي شعباني، كارگردان مستند «انحصار ورثه»، در گفت‌وگويي با ايسنا اعلام كرد كه از بخش‌هايي از فيلمش بدون اجازه استفاده شده است. او با بيان اينكه حتما بابت استفاده بدون مجوز از فيلمش پيگيري حقوقي انجام مي‌دهد، بيان كرد: به دليل زمان‌بر بودن پيگيري حقوقي ابتدا بنا را بر اين گذاشتيم كه نامه‌نگاري‌هايي را با تلويزيون و سازمان اوج انجام دهيم.
 او افزود: همه اميد من اين است كه نامه خانم اميني (همسر شهيد آويني) راهگشا باشد و اين دوستان دست‌كم رفتاري را كه با من داشتند، با خانواده آقاي آويني نداشته باشند چون وقتي با دوستان در اوج و نيز با تهيه‌كننده اين مستند صحبت كردم، به دليل اعتماد به نفس بيش از حد آقايان و در واقع رويكردي كه داشتند، احساس شهروند درجه دو بودن در من ايجاد شد. آنها مي‌گفتند اين حرف‌ها (اعتراض‌هاي شعباني و خانواده شهيد آويني) قرون وسطايي است و شهيد متعلق به همه است. در واقع ملغمه‌اي از «هميني كه هست» را ديدم. او ادامه داد: اينها در حالي است كه وقتي كسي از دنيا مي‌رود همه امور حقوقي‌اش برعهده خانواده‌اش قرار دارد و اميدوارم اين حقوق بديهي محترم شمرده شود چون من اندوه عميق خانم اميني را ديدم و اگر الان اين در بسته نشود، از فردا ديگر جلوي چيزي را نمي‌شود گرفت. 
در اين‌باره مريم اميني، همسر سيدمرتضي آويني هم با اشاره به نامه‌اي كه براي توقف پخش مستند «آقا مرتضي» به معاون سيما (حميد شاه‌آبادي) نوشته است، بيان كرد: دليل درخواست ما كاملا واضح و روشن است. اين نمي‌شود كه يك نفر جزيياتي از زندگي خصوصي شخصيتي بزرگ را بدون اطلاع خانواده‌اش فيلم كند و به خورد مردم بدهد؛ آن‌هم با اين ابتذال و بدون اينكه من خبر داشته باشم. اصلا مگر چنين چيزي ممكن است؟ آيا قانون اين اجازه را مي‌دهد كه با حريم شخصي يك نفر چنين كاري كرد؟ روايت دوره جواني ايشان (مرتضي آويني) براساس كدام استناد است وقتي هيچ كدام از افراد خانواده آنها را تاييد نكند؟ اميني اضافه كرد: وقتي بخش اول مستند را ديدم واقعا احساس كردم يك تعرض به خانواده‌ام صورت گرفته و زير پا گذاشتن حريم خانواده را با پرده‌دري و وقاحت باور نمي‌كردم، ضمن اينكه استفاده از راش‌هايي كه متعلق به تهيه‌كننده اين مستند نيست هم حيرت‌آور است و راه را براي شكايت صاحبان ديگر فيلم‌ها باز مي‌گذارد.  در همين راستا سيدعباس ميرابراهيمي كارگردان مستند «آقاي مرتضي» اظهار كرد: مشكل اين است كه خانواده شهيد آويني تصور مي‌كنند به غير از خانواده، كسي حق ندارد به اين شهيد بپردازد. او درباره اعتراض محمدعلي شعباني كارگردان مستند «انحصار ورثه» بيان كرد: «تهيه‌كننده اين مستند نيز خانه مستند و سازمان اوج است. سازمان اوج نيز از راش‌هاي مستند «انحصار ورثه» براي استفاده از مستند ديگري كه در همان مجموعه در حال ساخت بود، استفاده كرده است.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون