• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4896 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ فروردين

حركت زمان به سود تهران

به خاورميانه جديد ايراني سلام كنيد

وائل عصام

باتوجه به دستاوردهاي ايران و نفوذش در خاورميانه آن هم در سايه تحريم‌ها و نيز شكست كشورهاي ثروتمند در مقابله با اين كشور در ميدان‌هاي متعدد از جمله يمن، واضح بود كه حكومت ايران به فعاليت زير سايه تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي عادت كرده است و فراتر از آن مي‌تواند نقش حامي متحدان خود را با وجود تنگناي داخلي ايفا كند.
از آنجا كه تمام نشانه‌ها در ميدان‌هاي درگيري در عراق، سوريه، لبنان و يمن به اين مساله اشاره مي‌كرد كه امريكايي‌ها در خاورميانه عقب‌نشيني مي‌كنند و متحدان اين كشور همگي در اين ميدان‌ها موفقيتي در مقابله با ايران به دست نياورده‌اند و از آنجا كه سياستمداران امريكايي خود در موفق بودن تحريم‌ها ترديد كردند و از لغو توافق هسته‌اي انتقاد كردند؛ از اين رو آخرين اعمال تحريم‌ها در دوره ترامپ را آخرين گلوگاهي توصيف كرديم كه ايراني‌ها موفق به عبور از آن خواهند شد.
با امضاي توافق چين و ايران به نظر رسيد كه تهران پيام محكمي به واشنگتن ارسال كرد مبني بر اينكه ما به تحريم‌ها توجهي نداريم و براي لغو آنها عجله نمي‌كنيم زيرا جايگزين‌هايي دراختيار داريم. اين موضوع روزنامه «وال استريت ژورنال» را به نوشتن مقاله‌اي تند درباره اين توافقنامه سوق داد. گفته شده كه روزنامه «وال استريت ژورنال» گرايش جمهوري‌خواه دارد اما خوانش‌هاي مشابهي در روزنامه‌هاي متعدد غربي در اين زمينه وجود دارد. به عنوان مثال سردبير «بي‌بي‌سي» در بخش خاورميانه، جرمي بوئن، درباره اين توافقنامه گفت، اين توافق موضع ايران در مقابله با امريكا را تقويت خواهد كرد.
ايران در شرق جهان عرب به نظر مي‌رسد از ايده نفوذ در پايتخت‌هاي اين منطقه فراتر رفته است، پس از اينكه متحدانش اين نفوذ را براي اين كشور تضمين كردند و اكنون به نفوذ منطقه‌اي وسيع‌تر و برقراري روابط و ائتلاف با كشورهاي بزرگي همچون چين و چه بسا به زودي با امريكا فكر مي‌كند. در اينجا بايد گفت وقتي از نفوذ و سيطره ايران صحبت مي‌كنيم، بي‌ترديد منظور ما نفوذ متحدان اين كشور است كه بيشتر آنها جريان‌هاي اسلام‌گراي شيعه هستند كه بر دشمنان خود بدون حضور ايران و نيروهاي اين كشور و تنها با نظارت تهران سيطره پيدا كرده‌اند.
از اين رو بايد اعتراف كرد كه مشكل عرب‌هاي سني در عراق، سوريه، لبنان و يمن با همتايان عرب خود يعني شيعيان، علوي‌ها و حوثي‌هاست. بنابراين درگيري داخلي است. با تصميم اخير جو بايدن، رييس‌جمهوري ايالات متحده براي خروج بيشتر نيروهاي امريكايي از خليج‌فارس، واشنگتن به سمت كاهش حضور نظامي خود حركت مي‌كند و بيشتر نيروي نظامي خود را از عراق و سوريه خارج خواهد كرد و اين به معناي كاهش بيشتر تاثيرگذاري سياسي و نظامي اين كشور خواهد بود، به اين ترتيب ما بيشتر از هر زمان ديگري به خاورميانه جديد ايراني نزديك‌تر مي‌شويم.
 منبع: القدس العربي 
ترجمه: تحريريه ديپلماسي ايراني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون