• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4897 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۹ فروردين

ابتكار از تعلل غيرقانوني مجلس در اعلام‌ وصول لايحه حمايت از زنان به «اعتماد» گفت

ناديده گرفتن آثار معنوي خشونت به تضييع حقوق زنان مي‌انجامد

گروه  سياسي

معصومه ابتكار از معدود زنان اصلاح‌طلبي است كه شرايط قانوني براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري دارد. با اين حال او تاكيد دارد كه براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري برنامه‌اي ندارد. با اين حال تاكيد دارد كه فعاليت و كنشگري اصلاح‌طلبان به صورت جبهه‌اي مي‌تواند بسيار موثر باشد. ابتكارهمچنين معتقد است كه ائتلاف ميان جريان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان همچنان استراتژي‌ست كه مي‌تواند نتيجه‌بخش باشد. او در گفت‌وگويي كه در حاشيه نشست هيات دولت با «اعتماد» داشت از آخرين وضعيت لايحه زنان و برابري ديه زن و مرد نيز گفت.


 

شما از معدود زنان اصلاح‌طلبي هستيد كه با توجه به اصلاح قانون انتخابات رياست‌جمهوري، شرايط حضور در اين سمت را داريد. فارغ از اينكه شوراي نگهبان امسال براي احراز صلاحيت‌ زنان چه برنامه‌اي دارد، آيا شما قصد كانديداتوري داريد؟

فعلا براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري برنامه‌اي ندارم.

مدتي است كه جبهه اصلاح‌طلبان به صورت جدي فعاليت انتخاباتي خود را آغاز كرده است. همواره انتقاداتي به جريان اصلاح‌طلب وارد بوده كه تنها به راه‌اندازي جبهه‌ و تشكيلات مشغول هستند. به نظر شما اين جبهه و ساختار جديد چقدر مي‌تواند به اجماع نهايي كمك كند و چقدر در بازي انتخابات تاثيرگذار خواهد بود؟

تشكيل جبهه مي‌تواند باعث ايجاد ارتباط بيشتر بين طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلبي شده و باعث اتحاد و همفكري بيشتري بر سر اصول‌ اصلاح‌طلبي مي‌شود. در مجموع امروز رسيدن به اجماع بر سر مباحث سياسي و اجتماعي و فرهنگي بر تحقق منافع ملي موثر است. حتي به نظر من نبايد بحث بر سر اصلاح‌طلبي باشد، جبهه‌ها حتي بايد فراتر از يك جناح و حتي بين جرياني تشكيل شوند. موفقيت ائتلاف صورت گرفته ميان اصلاحات و اعتدال مي‌تواند دليلي بر استمرار آن باشد؛ چراكه امروز اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرايان و حتي برخي اصولگرايان در مورد مسائل مربوط به سياست داخلي و خارجي همفكري و همراهي‌هايي دارند و مي‌توانند با تشكيل اين جبهه‌ها كنشگري بهتري در عرصه سياسي داشته ‌باشند. توجه داشته ‌باشيد كه اين انتخابات، يكي از حسا‌س‌ترين انتخابات از نظر تثبيت مردم‌سالاري و تضييع نشدن حقوق مردم و بيان خواست و سليقه آنهاست. بنابراين حركت جبهه‌اي مي‌تواند بسيار موثر باشد.

با توجه به فضاي سياسي موجود چقدر اميدواريد كه شوراي نگهبان كانديداهاي درجه يك اصلاح‌طلبان را ردصلاحيت نكند و نيازي به تشكيل اين نوع ائتلاف نباشد؟

به هر حال نمي‌توان اميدوار نبود. امروز مهم‌ترين مساله اين است كه مردم اميد و اعتمادشان نسبت به اينكه حق تعيين سرنوشت‌شان را دارند، ترميم شود. متاسفانه برخي فضاسازي‌هاي رسانه‌اي باعث شده كه مردم نسبت به شرايط بدبين شوند. برخي تلاش مي‌كنند كه واقعيات كمتر براي مردم بازگو شود همان‌طور كه ديروز هم رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت گفتند فيلم‌ها و خبرها و توييت‌ها اغلب بدبينانه است و اگر نگوييم مغرضانه و عامدانه اما در راستاي تخريب و نابود كردن اعتماد مردم است. رييس‌جمهوري هم در جلسه هيات دولت تاكيد كردند كه چرا از دستاوردهاي بزرگ و اتفاقات بزرگي كه در كشور رخ مي‌دهد و حاصل انتخاب مردم و فداكاري آنهاست و باعث شده امروز امريكا پاي ميز مذاكره بنشيند، فيلم نمي‌سازند، موضوعاتي كه حاصل اقدامات دولت و همكاري و فداكاري مردم است. البته ممكن است نقدي هم وجود داشته‌ باشد اما نگاه در نقد هم بايد منطقي و متعادل باشد. اميدوارم كه امسال هم مردم در راستاي تحكيم مباني مردم‌سالاري در انتخابات شركت كنند.

به حوزه مسووليت شما بازگرديم. لايحه حفظ كرامت و حمايت از زنان برابر خشونت يكي از پرچالش‌ترين لوايح حوزه زنان طول مديريت شما بود؛ چرا اين لايحه از سوي مجلس اعلام وصول نمي‌شود؟

ما همچنان پيگير هستيم. لايحه نزديك به 90 روز است كه در اختيار مجلس قرار گرفته اما اعلام وصول نشده است. اين يك تخلف قانون اساسي است. نه‌تنها اين لايحه چندين لايحه دولت تاكنون و با وجود گذشت زماني طولاني هنوز اعلام وصول نشده است. مجلس فعلا مشغول طرح‌هايي است كه اغلب كارشناسي نشده‌اند و به همين دليل هم نتيجه‌اي از آن حاصل نمي‌شود.

رايزني با مجلس داشته‌ايد؟

بله، هم به رييس مجلس و هم به رييس‌جمهوري در اين مورد نامه نوشتيم. رييس‌جمهوري حتي به معاون پارلماني تاكيد كرد كه اين موضوع را پيگيري كند. البته ما لايحه جديد در ارتباط با گذرنامه زنان نيز پيشنهاد داديم كه نگاهي جامع به بحث حق خروج زنان از كشور است. علاوه بر آن لايحه‌اي در خصوص خسارت معنوي در دست داريم؛ چراكه معتقديم آثار برخي خشونت‌ها معنوي است و اگر ناديده گرفته شود بخشي از حقوق زنان و خانواده تضييع مي‌شود.

اخيرا ديه جنين تعيين شده و بر اساس آن ديه جنين دختر از جنين پسر و حتي جنين تعيين جنسيت نشده كمتر لحاظ شده است. سال‌ها اين مشكل عدم برابري ديه وجود داشته است. واكنش شما به اين موضوع كه رسانه‌اي هم شده، چيست؟

بحث ديه محل اختلاف است و اجماعي در مورد آن وجود ندارد، اما به صورت جدي روي آن كار كرديم و لايحه آن نيز در كميسيون لوايح است. همچنين براي برابري ديه نشست‌هاي تخصصي هم با قم براي امكان‌سنجي برابري ديه زن و مرد داشته‌ايم. معتقديم كه زن و مرد از نظر خلقت كاملا مساوي بوده و نفس واحده‌اي آنها را خلق كرده است و روحي كه در وجود انسان دميده شده، تفاوتي ندارد؛ بلكه تفاوت در مسووليت‌ها و جايگاه‌هاي خانوادگي و فردي و اجتماعي است، نه حقوق انساني.


  فعلا براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري برنامه‌اي ندارم.
  موفقيت ائتلاف اصلاحات و اعتدال مي‌تواند دليلي بر استمرار آن باشد؛ بنابراين حركت جبهه‌اي مي‌تواند بسيار موثر باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون