• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4901 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ فروردين

خبر ديپلماسي

تاكيد تهران و سئول بر آزادي فوري دارايي‌هاي مسدود شده ايران در كره

مشاور مقام معظم رهبري خطاب به نخست وزير كره جنوبي گفت: منابع ما نزد بانك‌هاي كره جنوبي امانت بوده و دولت شما بايد سعي كند نسبت به اين موضوع امانتدار باشد و هر چه سريع‌تر منابع ما آزاد شود. به گزارش ايرنا، چانگ سيه كيون، نخست‌وزير كره جنوبي صبح ديروز در دومين روز سفر خود به تهران با علي لاريجاني، مشاور مقام معظم رهبري ديدار و گفت‌وگو كرد.
 لاريجاني در اين ديدار ضمن خوشامدگويي به نخست وزير كره جنوبي، بر توسعه روابط دو كشور در زمينه‌هاي گوناگون تاكيد كرد. مشاور مقام معظم رهبري همچنين در خصوص پول‌هاي بلوكه شده در كره جنوبي خطاب به نخست وزير اين كشور اظهار داشت: منابع ما نزد بانك‌هاي كشور شما امانت بوده و دولت شما بايد سعي كند نسبت به اين موضوع امانتدار باشد و هر چه سريع‌تر منابع ما آزاد شود تا خداي ناكرده در روابط دو كشور اثر سوء نگذارد. نخست وزير كره جنوبي نيز در اين ديدار ضمن اظهار خرسندي از ملاقات با لاريجاني، قول داد در اسرع وقت راه‌حلي براي آزادسازي منابع ايران توسط دولت كشور متبوع خود پيدا كند. وي همچنين بر ضرورت توسعه روابط درازمدت دو كشور در همه زمينه‌ها تاكيد كرد. نخست وزير كره جنوبي با بيان اينكه بهتر است راهي پيدا شود و سريع دارايي‌هاي ايران بازگردد، گفت: كره جنوبي بايد به سرعت ۷ ميليارد دلار دارايي‌هاي بلوكه شده ايران در بانك‌هاي سئول را با هدف رفع بن‌بست در روابط ديپلماتيك تهران - سئول آزاد كند.
به گزارش ايرنا، يونهاپ روز دوشنبه با اعلام اين مطلب افزود: چانگ ساي كيون اين سخنان را در سفر به تهران جايي كه با مقامات ايراني در ارتباط با تنش در مورد وجوه بلوكه شده ايران در سئول به دليل تحريم‌هاي امريكا گفت‌وگو خواهد كرد، اظهار داشت. چانگ روز دوشنبه به خبرنگاراني كه وي را در اين سفر همراهي مي‌كنند، گفت: من قبلا هم گفته‌ام كه ‌اين پول، پول ايران است و بايد به صاحب آن برگردانده شود. بهتر است راهي پيدا كنيد و سريع آن را برگردانيد. وي افزود: انجام اين كار به نفع كره جنوبي است و بايد تلاش شود تا بر «محدوديت‌هاي مختلف» كه مانع از آزادسازي اين پول مي‌شوند، غلبه شود. نخست وزير كره جنوبي يادآوري كرد كه مقامات ايراني در ديدار با وي، نااميدي خود را از بن‌بست در شرايط موجود ابراز داشته و خواستار راه‌حل سريع شده‌اند.
چانگ اولين نخست وزير كره جنوبي است كه پس از ۴۴ سال از ايران بازديد كرده است. وي روز گذشته نيز در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهوري ايران گفت كه كره جنوبي مايل است از برجام براي شروع مجدد گفت‌وگوها حمايت كند.
چانگ به خبرنگاراني كه وي را در اين سفر همراهي مي‌كنند، توضيح داد: كره جنوبي بايد با مبادله فعالانه ديدگاه‌هايش با ايالات متحده، آلمان و ساير كشورهاي طرف قرارداد برجام، در تصميم‌گيري براي بازگرداندن توافق به مسير اصلي سهيم باشد.
همچنين وي روز گذشته در جريان كنفرانس مطبوعاتي با جهانگيري گفته بود كره جنوبي «براي حل مساله وجوه بلوكه شده» بايد همكاري با كشورهاي مرتبط، از جمله ايران را افزايش دهد. چانگ قرار است امروز پس از پايان يك اقامت سه‌روزه به سئول بازگردد.


لاوروف امروز به تهران مي‌آيد

وزير امور خارجه روسيه در جريان يك سفر دوره‌اي، امروز ۲۴ فروردين ماه به تهران مي‌آيد و رايزني‌هاي دوجانبه درباره برجام، مسائل مهم منطقه‌اي و همچنين توسعه روابط اقتصادي و روند تحقق طرح‌هاي مشترك ادامه مي‌يابد. لاوروف پس از رفتن به هند، پاكستان، قزاقستان و مصر، اين دور از سفرهاي خود را با سفر به تهران به پايان مي‌رساند.
بنا بر اعلام وزارت خارجه روسيه، برنامه سفر لاوروف به تهران، شامل تبادل آرا درباره برخي مسائل مهم از جمله برجام، اوضاع در سوريه، افغانستان، يمن و كشورهاي عضو شوراي همكاري و طيف كاملي از مسائل مرتبط با روابط دوجانبه ايران و روسيه و در راس آن پروژه‌هاي اقتصادي در زمينه انرژي و حمل و نقل است.
«كاظم جلالي» سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو، سفر «سرگئي لاوروف» وزيرخارجه روسيه به تهران را در ابعاد مختلف بسيار مهم عنوان كرد و گفت: در اين سفر ضمن گفت‌وگو درباره مسائل مختلف، دو سند شامل «موافقتنامه فرهنگي» و «برنامه اقدام همكاري» وزارتخانه‌هاي كشور دو طرف هم به امضا مي‌رسد.
سفير ايران در گفت‌وگو با خبرگزاري ايرنا گفت: «در سفر لاوروف و ديدار با مقامات جمهوري اسلامي ايران ضمن اينكه درباره ابعاد مختلف منطقه‌اي، بين‌المللي و دوجانبه نظير برجام، سوريه، يمن، افغانستان و مسائل اقتصادي گفت‌وگو خواهد شد؛ دو سند شامل موافقتنامه فرهنگي و برنامه اقدام همكاري وزارتخانه‌هاي كشور دو طرف، هم به امضا مي‌رسد.»
كاظم جلالي سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه درباره اين سفر به خبرگزاري صدا و سيما گفت: اهميت سفر وزير امور خارجه روسيه به ايران در اين مقطع مهم كه پيام مقام معظم رهبري به پوتين و پاسخ وي به رهبري مبادله شده است، مضاعف مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون