• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4901 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ فروردين

خلأ امنيتي در صنعت هسته‌اي

بهروز نعمتي

جمهوري اسلامي همواره بر صلح‌آميز بودن صنعت هسته‌اي خود تاكيد كرده و همچنان نيز بر اين راهبرد پايبند است، اما همان‌طور كه در جريان حادثه اخير در نطنز شاهد بوديم، دشمنان سعي دارند با اقدامات ايذايي و خصمانه مانع از تحقق اهداف صلح‌آميز هسته‌اي ما شوند. آن‌ هم در شرايطي كه جمهوري اسلامي در حال حاضر ميانه مذاكرات هسته‌اي يا به تعبير دقيق‌تر مذاكرات برجامي تحت 1+4 قرار گرفته و سعي دارد از طريق ميز مذاكره و گفت‌وگو موضوع را مديريت كند. در اين ميان طبيعتا دشمنان جمهوري اسلامي و به‌طور مشخص رژيم صهيونيستي كه همواره با اقدامات مختلف جهت ايجاد اخلال در روند مذاكرات برجامي بوده، هم‌اكنون نيز همزمان با جدي‌تر شدن روند مذاكرات وين و بالا گرفتن زمزمه‌هايي در مورد احتمال دستيابي به تفاهم و بازگشت برجام به تعهدات خود در چارچوب برجام، از آنجا كه پيش از اين نيز صراحتا اعلام كرده كه به‌ جد مخالف برجام است، تلاش كرده كه به اين شيوه مانع از توافق ميان طرفين برجام شود. فراموش نكنيم كه بارها و بارها شاهد آن بوده‌ايم كه هم شخص بنيامين نتانياهو و هم وزير دفاع رژيم صهيونيستي به‌زعم خود با زبان تهديد، مسائلي را عليه جمهوري اسلامي مطرح كرده و مي‌كند؛ بنابراين انگيزه اسراييل در ضربه زدن به صنعت هسته‌اي ايران انكارناپذير است اما اينكه تا چه ميزان در دستيابي به اهداف تخريبي و ايذايي خود موفق خواهند بود، بحث ديگري است. اسراييلي‌ها برآوردي از عمق دانش هسته‌اي ما ندارند و بايد بدانند كه دانش پيشرفته هسته‌اي جمهوري اسلامي با اين دست اقدامات خرابكارانه از بين نمي‌رود. چنانكه به هر دري مي‌زنند، با در بسته مواجه خواهند شد.  فارغ از اين اما بحث امنيت داخلي كشور به‌ خصوص در حوزه هسته‌اي موضوعي حساس و بسيار حايز اهميت است و دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي جمهوري اسلامي بايد با بررسي دقيق ابعاد اين حادثه، كساني را كه در اين موضوع دخيل بودند، دستگير كنند كه البته خوشبختانه چنانكه در خبرها آمد، عامل اين اقدام شناسايي شده است. به هر حال تخريب، امري بسيار ساده بوده و اين سازندگي است كه دشوار است و طبيعتا يك اقدام خرابكارانه، هزينه‌هاي بسياري را در مسير جبران آن ايجاد مي‌كند.

حال آنكه ما در مدت اخير جز اين حادثه، بحث ترور شهيد فخري‌زاده يا حادثه قبلي در نطنز كه كمتر از يك‌سال گذشته رقم خورد را از سر گذرانديم و اينها نشان از آن دارد كه نوعي خلأ و گپ امنيتي و اطلاعاتي به ‌خصو.ص در حوزه صنعت هسته‌اي وجود دارد و بايد با هوشياري دوچندان مانع از تكرار  اين حوادث  شويم.


غربي‌ها نيز در اين ميان اگر خواستار تداوم ديپلماسي و دوري از جنگي بي‌پايان هستند، بايد مسيري را دنبال كنند كه در دولت باراك اوباما و در جريان مذاكرات برجامي طي شد. هدف رژيم صهيونيستي از اين قبيل اقدامات كه قطعا با موافقت امريكايي‌ها صورت گرفته، نابودي مسير ديپلماسي است اما اگر امريكا خواستار تداوم روند فعلي است، بايد چون اوباما نتانياهو را به حاشيه براند و اجازه اثرگذاري او بر روند مذاكرات را ندهد. اقدامي كه باتوجه به مشي تعاملي دولت جو بايدن بعيد به نظر مي‌رسد ولي آنان بايد بدانند كه نه ايران بي‌تفاوت از كنار چنين اقدامات تروريستي عبور مي‌كند و نه آنها مي‌توانند با اين قبيل اقدامات به مقصود خود دست يابند و فقط و فقط در روند ديپلماسي تاخير ايجاد خواهند كرد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون