• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4901 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ فروردين

پس از مشورت با رهبر انقلاب و توصيه ايشان

سيدحسن خميني نمي‌آيد

بحث درباره كانديداي نهايي همانطور كه بحثي است دامنه‌دار و از آن موضوعاتي كه تا دقيقه 90 در جناح اصولگرا ادامه خواهد داشت، اصلاح‌طلبان نيز در اين باره از مدت‌ها پيش وارد گفت‌وگو و رايزني شده و بعيد است كه تا همان روزهاي خردادماه سال جاري كه ماهِ انتخابات خواهد بود، به نتيجه‌اي روشن برسند. به‌خصوص آنكه اصلاح‌طلبان همواره با مشكلي دوچندان به‌لحاظ عبور از سد نظارت استصوابي شوراي نگهبان مواجه بوده و اين يعني قاعدتاً ديرتر به اين نتيجه خواهند رسيد كه كانديداي نهايي‌شان كيست. با اين همه اما زمزمه‌هاي حضور يك كانديداي متفاوت ميان اصلاح‌طلبان كه ازقضا طي روزهاي پاياني سالي كه گذشت و اين چندهفته نخست سالي كه حالا در ابتداي آنيم، اوضاع را اندكي براي اصلاح‌طلبان متفاوت ساخته بود؛ چه آنكه اين كانديدا كسي نبود جز سيدحسن خميني؛ يادگار امام. چهره‌اي كه به‌باور اغلب اصلاح‌طلبان به دلايلي متعدد با وضع و اوضاعي متفاوت از ديگر گزينه‌هاي احتمالي كانديداتوري در اين جريان سياسي مواجه بود و در صورت كانديداتوري مي‌توانست شرايطي متفاوت را نيز در انتخابات پيش‌رو براي اصلاح‌طلبان رقم بزند. انتخاباتي كه اصلاح‌طلبان از ماه‌ها پيش گمان مي‌كرده و مي‌كنند شرايطي دشوار براي پيروزي در آن دارند؛ شاهد اين مدعا را نيز اولاً تجربه مشاركت حداقلي در انتخابات مجلس يازدهم عنوان مي‌كردند و اين قانون نانوشته كه در صورت مشاركت اندك، احتمال پيروزي اصلاح‌طلبان كاهش خواهد يافت و البته و بالا گرفتن نارضايتي عمومي در كشور، آن‌هم در حالي كه اين 7، 8 سال دولت در اختيار كسي بوده كه با حمايت اصلاح‌طلبان پاستورنشين شده بود.
به هر روي اما با جدي شدن زمزمه كانديداتوري سيدحسن خميني، اصلاح‌طلبان با اميدي دوچندان خود را براي انتخابات پيش‌رو مهيا مي‌كردند و باورشان اين بود در صورت حضور يادگار امام در صحنه انتخابات نه‌تنها احتمال پيروزي آنان افزايش خواهد يافت، بلكه احتمال افزايش مشاركت انتخاباتي نيز به‌طور كلي بيشتر مي‌شد. نكته‌اي كه برخي نظرسنجي‌هاي معتبر داخلي نيز مويد آن بود و از اين حكايت داشت كه سيدحسن خميني در صورت كانديداتوري دست‌كم مي‌تواند رقيبي بسيار جدي براي رقباي اصلي در جناح راست باشد. بماند كه اين نظرسنجي‌ها در شرايطي انجام شده بود كه بحث از كانديداتوري خميني جوان، به‌مراتب جوان‌تر و تازه‌پديدتر از بحث درباره كانديداتوري گزينه‌هاي اصلي اصولگرا بود.
اين‌ها و مواردي از اين دست حالا ظاهراً سيدحسن خميني را بر آن داشته كه بنابر عرف رايج در مناسبات سياسي و انتخاباتي جمهوري اسلامي نظر رهبر انقلاب را درباره اين تصميم مهم سياسي جويا شود و آن‌طور كه سيدياسر خميني، برادر سيدحسن خميني شامگاه گذشته در اظهاراتي كه پايگاه خبري-تحليلي جماران اقدام به انتشار آن كرد، توضيح داده و گفته است: «در هفته‌ها و بلكه ماه‌هاي اخير، اقبال زيادي به اخوي گرامي جناب حاج حسن آقا شد و بزرگان زيادي از عاشقان امام، ايثارگران، مذهبيون، خانواده‌هاي شهداء، سياسيون و دانشگاهيان كشور ايشان را تنها كسي دانستند كه مي‌تواند كشور را با شعار «همه با هم» امام خميني متحد كند.» او با بيان اينكه حاج حسن آقا هنوز اين درخواست‌ها را نپذيرفته بودند، گفته است: «ايشان با ترديد در حال مشورت و بررسي جوانب امر بودند تا اينكه امروز مطابق ديدارهاي نوبه خود با رهبري به ديدن ايشان رفتند كه طي اين ملاقات، رهبر انقلاب كانديداتوري ايشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بيان اينكه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود مي‌دانند، از ايشان خواستند كه در شرايط فعلي به اين عرصه ورود نكنند.» سيد ياسر خميني تصريح كرد: «با توجه به اين توصيه، طبيعي است كه تصميم ايشان روشن است و اخوي يقينا تصميمي براي كانديداتوري ندارند.» او در پايان با ابراز اميدواري نسبت به برگزاري پرشور انتخابات پيش‌رو، گفت: «لازم است، به نيابت از اخوي از همه شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي كه از ايشان دعوت كردند تشكر كنم. ايشان خود را خدمتگزار مردم مي‌داند و براى صلاحديد مردم و انقلاب حاضر به هرگونه ازخودگذشتگى است و در هر جايى باشد خدمتگزار و دلسوز مردم است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون