• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4907 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳۱ فروردين

در هجدهمين روز از جلسه كميسيون مشترك برجام

خوشبيني‌ها در مورد بازگشت به شرايط ژانويه ۲۰۱۶ افزايش يافت

در حالي كه نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، از نزديك شدن مذاكرات 1+4 به صورت جداگانه با ايران و امريكا به تصويب يك پيش‌نويس توافق خبر مي‌دهد، روز گذشته وزراي خارجه دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپا در جلسه‌اي آن‌لاين به ميزباني جوزپ بورل، نماينده عالي سياست خارجي در مورد آينده برجام رايزني كردند. گفت‌وگوهاي كميسيون مشترك برجام از سيزدهم فروردين ماه سال جاري به صورت آن‌لاين آغاز شد و اكنون پس از ۱۸ روز در سومين دوره گفت‌وگوها به صورت حضوري در وين، پايتخت اتريش با حضور نمايندگان ايران و 1+4 و همچنين نمايندگان امريكا ادامه يافته است. براساس گزارش ايرنا، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در پايان اين جلسه با بيان اينكه اعضاي برجام در جريان مذاكرات دو هفته گذشته از گفت‌وگوهاي كلي، روي بحث درباره جزييات لغو تحريم‌ها و مسائل هفته‌اي متمركز شده‌اند گفت كه رگه‌هايي از پيشرفت در مذاكرات ديده مي‌شود. جوزپ بورل، روز دوشنبه در پايان نشست غيررسمي وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا به خبرنگاران گفت كه در اين جلسه آخرين وضعيت گفت‌وگوها درباره برجام مورد توجه قرار گرفت. او با اشاره به مذاكراتي كه با وزراي امور خارجه امريكا و ايران داشته، گفت: به نظر مي‌رسد كه هر دو طرف مايل هستند درباره برجام به توافق برسند. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود كه مذاكرات جاري در وين وارد جزييات رفع تحريم‌ها و اجراي كامل برجام شده است. او با بيان اينكه قادر به ارايه جزييات نيست، افزود كه هر دو طرف براي رسيدن به توافق حسن‌نيت دارند. همزمان سخنگوي دولت آلمان درباره مذاكرات احياي توافق هسته‌اي در وين نوشت: شاهد پيشرفت و عزم براي حركت رو به جلو در مذاكرات شركاي توافق هسته‌اي در وين هستيم.

نشست دوجانبه امريكا و روسيه در وين
به گزارش ايسنا، نماينده روسيه در وين از ديدار و رايزني دوجانبه هيات اين كشور با هيات امريكا در وين درباره احياي توافق هسته‌اي خبر داد. ميخاييل اوليانوف، نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين در صفحه توييترش نوشت: هيات‌هاي روسيه و امريكا در وين رايزني‌هاي دو جانبه مفيدي در زمينه مسائل مرتبط با لغو تحريم‌هاي امريكا و بازگشت كامل ايران به پايبندي به تعهدات هسته‌اي‌‌اش در برجام انجام دادند.
اوليانوف پيش از اين هم از نزديك شدن مذاكرات در وين به نگارش يك پيش‌نويس توافق خبر داده ‌بود. ميخاييل اوليانوف، نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين در صفحه توييترش درباره نتيجه مذاكرات وين در راستاي احياي توافق هسته‌اي نوشت: با جمع‌بندي نتايج دو هفته بحث و رايزني در زمينه احياي برجام[توافق هسته‌اي] با رضايتمندي اعلام مي‌كنيم كه مذاكرات به مرحله تهيه پيش‌نويس رسيده است. اوليانوف در ادامه مطرح كرد: هنوز با راهكارهاي عملي فاصله داريم اما از بيان اظهارات كلي به توافق بر سر گام‌هايي به سمت هدف اصلي رسيده‌ايم.

خطيب‌زاده: گفت‌وگوهاي وين در مسير درستي قرار دارد
سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه هم در نشست خبري كه به صورت برخط برگزار شد، درخصوص اين رايزني‌ها گفت: آنچه در وين در جريان است، گفت‌وگوهاي فني پيرامون چگونگي رفع تحريم‌هاي ظالمانه ايالات متحده و بازگشت اين كشور به تعهدات خود ذيل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. در مسير درستي هستيم و پيشرفت‌هايي نيز حاصل شده است اما به اين معني نيست كه به مرحله نهايي گفت‌وگوها رسيده باشيم. سخنگوي وزارت امور خارجه در عين حال گفت: هيات ايراني براي فرسايشي شدن گفت‌وگوها در وين حاضر نشده بنابراين سعي كرده‌ايم متون خود را ارايه كنيم و از طرف مقابل هم خواسته‌ايم سريعا وارد مصاديق و متون مشترك شود.
او با بيان اينكه در وين هيچ گفت‌وگوي مستقيم يا غيرمستقيم با ايالات متحده نداريم، گفت: ما فكر مي‌كنيم دولت ايالات متحده بهتر از هر كسي مي‌داند كه ايران تمام اقداماتش را در چارچوب پارامترهاي برجام انجام داده و تنها زماني اينها را متوقف مي‌كند كه دولت ايالات متحده تمامي تحريم‌هاي اعمال شده يا بازاعمال شده را بردارد. خطيب‌زاده با بيان اينكه فعلا امريكا پشت درهاي برجام و كميسيون مشترك قرار دارد، با اشاره به برخي اختلافات در اين رابطه گفت: امريكا صحبت‌هايي را مطرح كرده كه برخي تحريم‌هاي اعمال شده در زمان ترامپ را برجامي نمي‌داند. ما تاكيد كرده‌ايم آن تحريم‌ها براي سخت شدن بازگشت به توافق هسته‌اي بوده است. او خاطرنشان كرد: مقامات دولت ترامپ در همان زمان نيز ابايي نداشتند كه بگويند اين تحريم‌ها براي سخت شدن بازگشت به برجام بوده است. دولت بايدن بايد تصميم بگيرد كه مي‌خواهد همچنان بر ميراث شكست خورده ترامپ و فشار حداكثري مي‌خواهد قمار كند يا مي‌خواهد به تعهداتش به برجام - كه در زمان امضا جزيي از آن بوده- برگردد. سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه بازگشت دولت امريكا به تعهداتش تصميم سختي نيست، تصريح كرد: ايران به عنوان دولت مسوول نشان داده كه تا چه اندازه صادقانه و مبتني بر امضايش در برجام، تعهداتش را اجرا كرده است. اگر دولت امريكا اقدامات خود را انجام دهد بلافاصله خواهد ديد ايران هم بعد از راستي‌آزمايي تعهداتش را انجام مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون