• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4907 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳۱ فروردين

تكميل سبد محصولات صادراتي فولاد مباركه

تختال عرض 2 متر، محصولي صددرصد ايراني با كيفيتي مشابه محصولات خارجي

شركت فولاد مباركه در راستاي عمل به شعار سال و ايجاد تنوع بيشتر در سبد محصولات توليدي‌اش توانست با تكيه بر توانايي‌ها و دانش فني متخصصان خود طي چند ماه، عريض‌ترين تختال خاورميانه و شمال آفريقا را به عرض 2 متر توليد كند تا علاوه بر بي‌نيازي از واردات به اين محصول و خروج ارز از كشور نشان دهد هيچ مانعي سد راه اين شركت نيست و همچنان در پشتيباني از ساير صنايع حرف اول را مي‌زند و توان رقابت در بازارهاي جهاني را دارد.
به گزارش روابط عمومي شركت فولاد مباركه، بعد از توليد ضخيم‌ترين تختال با ضخامت 300 ميلي‌متر توسط شركت فولاد مباركه كه براي اولين‌بار در كشور و منطقه انجام شد، اين‌بار نوبت به توليد عريض‌ترين تختال در كشور با عرض 2000 ميلي‌متر رسيد. توليد اين نوع از تختال امروز در حالي توسط فولادمردان شركت فولاد مباركه محقق شد كه تا پيش از اين صنايع بزرگي همچون نفت، گاز و كشتي‌سازي و... براي تامين اين نوع از تختال، مجبور به انجام واردات از ديگر كشورها بودند. بنابراين بايد گفت كه تامين نياز صنايع داخلي و از جمله مهم كشور توسط شركت فولاد مباركه در جهت تحقق شعار «توليد، پشتيباني‌ها و مانع‌زدايي‌ها» در حال انجام است تا گامي بزرگ در جهت رشد صنعت و اقتصاد كشور برداشته شده و باعث افزايش درآمد ارزي براي كشورمان در شرايط تحريمي و جنگ اقتصادي گردد.

پشتيباني از صنايع داخلي؛ ارزآوري از بازارهاي جهاني
معاون بهره‌برداري شركت فولاد مباركه درخصوص توليد عريض‌ترين تختال كشور توسط شركت فولاد مباركه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد گفت: تختال با عرض 2000 ميلي‌متر عريض‌ترين تختالي است كه تاكنون در كشور توليد شده و از گريدهاي فوق كم كربن و ميكرو آلياژي است كه هم به مصرف صنايع داخلي كشور مي‌رسد و هم اينكه مي‌توان براي صادرات آن برنامه‌ريزي انجام داد و جنبه ارزآوري دارد. عباس اكبري محمدي با بيان اين مطلب در ادامه افزود: در واقع توليد اين محصول نياز صنايع داخلي كشور همچون لوله‌سازي، نفت و گاز و پتروشيمي را تامين كرده و آنها را از واردات براي تامين ورق‌هاي توليدي از اين نوع تختال بي‌نياز مي‌كند. او درباره اينكه توليد اين محصول تا چه ميزان در شركت فولاد مباركه انجام خواهد شد نيز اظهار كرد: توليد اين نوع از تختال براساس ميزان سفارش‌هايي كه دريافت مي‌شود، صورت خواهد گرفت. در واقع هر اندازه صنايع كشور از جمله صنايع نفت و گاز و پتروشيمي و لوله‌سازي به اين نوع از تختال نياز داشته باشند، شركت فولاد مباركه توان توليد و ارايه آن را به مصرف‌كنندگان دارد، اما عمده توليد اين محصول براي صادرات بوده و مي‌تواند ارزآوري مناسبي براي كشور داشته باشد. لذا با قرار گرفتن كشور در شرايط تحريم و اينكه در جنگ اقتصادي به‌سر مي‌بريم اين‌گونه محصولات در تامين ارز مورد نياز كشور نقش راهگشايي خواهد داشت كه البته اين موضوع نيز با توجه به ميزان سفارشي كه مي‌توان از بازارهاي خارجي جذب كرد، محقق خواهد شد.

گامي ديگر در جهت توسعه صنعت كشور
معاون بهره‌برداري شركت فولاد مباركه ادامه داد: تا قبل از توليد تختال ويژه عريض با ضخامت 2000 ميلي‌متر در كشور، موارد استفاده آن از ديگر كشورها تامين مي‌شد و باعث خروج ارز از كشور مي‌گشت، اما اكنون با توليد اين محصول نيازي به واردات نداريم. در واقع شركت فولاد مباركه با توليد عريض‌ترين تختال، كشور را از واردات اين محصول بي‌نياز كرده و با اضافه كردن محصولي جديد و كاربردي به سبد محصولات خود گام ديگري در جهت توسعه صنعت كشور برداشته است.

محصولي صددرصد ايراني با كيفيتي مشابه محصولات خارجي
اكبري محمدي درخصوص اينكه آيا تختال توليد شده توان رقابت با نمونه مشابه خارجي خود را دارد و براساس استانداردهاي بين‌المللي توليد شده نيز گفت: اين محصول توليد شده براي صادرات به بازارهاي خارجي نيز بوده است كه اين بازارها كيفيت در اولويت براي آنهاست و كيفيت توليد قابل رقابت با مشابه محصولات خارجي است. معاون بهره‌برداري شركت فولاد مباركه اظهار كرد: توليد اين محصول توسط نيروهاي متخصص فولاد مباركه، برنامه‌ريزي و انجام شده و كليه مراحل توليد آن توسط كارشناسان و كاركنان متبحر شركت فولاد مباركه انجام شده و به صورت صدرصد داخلي بوده است.

شكستن انحصار و امكان توليد تختال‌هاي عريض‌تر
مدير ناحيه فولاد‌سازي و ريخته‌گري مداوم شركت فولاد مباركه نيز درخصوص توليد تختال با عرض 2000 ميلي‌متر در اين شركت به خبرنگار فولاد گفت: ماشين شماره 5 ريخته‌گري ناحيه فولاد‌سازي و ريخته‌گري مداوم شركت فولاد مباركه پيش‌تر تختالي با عرض 1980 ميلي‌متر را توليد كرده بود اما توليد تختال ويژه با عرض 2000 ميلي‌متر براي اولين‌بار رخ داده است.
غلامرضا سليمي افزود: افزايش ابعاد تختال بسيار پيچيده بوده و نيازمند بررسي دقيق در حوزه‌هاي مكانيك، خنك‌سازي، متالوژيكي و هيدروليكي است، زيرا در صورتي كه نتيجه اين محاسبات اشتباه باشد، مي‌تواند به از دست رفتن ماشين ريخته‌گري نيز منجر شود. بنابراين اين مساله از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. مدير ناحيه فولادسازي و ريخته‌گري مداوم شركت فولاد مباركه گفت: پس از آنكه درخواستي مبني بر توليد تختال عريض 2000 ميلي‌‌متر توسط شركت فولاد مباركه دريافت شد؛ بررسي‌هاي لازم جهت امكان سنجي فرآيند توليد، انجام و توليد صفر تا صد اين تختال عريض توسط كارشناسان داخلي شركت فولاد مباركه انجام شد و بايد بگويم علاوه بر توليد تختال عريض 2000 ميلي‌متر، امكان توليد تختال‌هاي عريض‌تر نيز وجود دارد.

توانايي توليد بيش از دو ميليون تن تختال عريض 2 متري
سليمي ادامه داد: اين تختال پيش‌تر توسط شركت‌هاي فولاد‌سازي بنام و معتبر اروپايي يا چيني توليد شده، اما اكنون دانش فني توليد اين نوع تختال ويژه در شركت فولاد مباركه نيز وجود دارد. در صورتي كه سفارشات متعددي وجود داشته باشد، توانايي توليد بيش از دو ميليون تن تختال عريض 2000 ميلي‌متر وجود دارد. البته در آينده با اضافه شدن يك پلنت گاز زدايي جديد در اواخر سال جاري يا اوايل سال آينده، توانايي توليد بيش از دو ميليون تن تختال عريض و ويژه 2000 ‌ميلي‌متر نيز وجود خواهد داشت. او درباره كاربرد اين محصول جديد نيز گفت: تختال‌هاي عريض عمدتا براي صنايع لوله‌سازي براي توليد پليت‌هاي ضخيم و صنايع كشتي‌سازي استفاده مي‌كنند.

تختال كاملا صادراتي؛ اولين مقصد اروپا
مدير واحد ريخته‌گري مداوم و توليد اسلب فولاد مباركه نيز با اشاره به دستاورد جديد شركت فولاد مباركه در توليد تختال عريض 2000 ميلي‌متر به خبرنگار فولاد گفت: اين تختال ويژه براي اولين‌بار در منطقه MENA (خاورميانه و شمال آفريقا) توسط شركت فولاد مباركه توليد شده است. قاسم خوشدل‌پور اظهار كرد: پس از توليد تختال ضخيم 300 ميلي‌متر در شركت فولاد مباركه توسط ماشين شماره پنج ريخته‌گري، درخواست‌هايي براي توليد تختال‌هاي عريض نيز به شركت ارايه شد. پس از انجام بررسي‌هاي لازم برنامه‌ريزي لازم براي توليد تختال 2000 ميلي‌متر انجام و در نهايت اين تختال ويژه براي اولين‌بار در كشور توليد شد.
او افزود: پيش‌تر تختال دو هزار ميلي‌متر با دو ضخامت 200 و 250 در شركت فولاد هرمزگان توليد شده بود اما آنچه تختال توليدي شركت فولاد مباركه را متمايز مي‌كند، نوع گريد اين تختال است. به بيان ديگر اين تختال از سيكل RH و هيدروژن‌زدايي عبور كرده و عريض‌ترين تختال ويژه كشور محسوب مي‌شود.

مدير ريخته‌گري مداوم فولاد مباركه تصريح كرد: نكته مهم در اين ميان اين است كه توانايي توليد ماشين ريخته‌گري شماره ۵، دو ميليون تن در سال و گاز زدايي RH 700 هزار تن در سال است كه باعث مي‌شود فولاد مباركه بتواند اين تختال ويژه را تا 700 هزار تن در سال توليد و علاوه بر تامين كامل نياز داخلي، بخشي از نيازهاي ديگر كشورها را نيز تامين كند. اين تختال ويژه توليد شده كاملا صادراتي است و به عنوان اولين مقصد به اروپا صادر مي‌شود. خوشدل‌پور با بيان اينكه گريد داخلي اين تختال 5149 و 4178 و ضخامت آن 250 ميلي‌متر است، اظهار كرد: اگرچه برخي شركت‌هاي فولاد‌سازي در سطح جهان قادر به توليد اين نوع تختال هستند اما در منطقه MENA (خاورميانه و شمال آفريقا) براي اولين ‌بار توليد مي‌شود.
پشتيباني  بر‌اساس  نياز مشتري
رييس آماده‌سازي و انبار تختال شركت فولاد مباركه نيز در راستاي توليد محصول جديد شركت فولاد مباركه به خبرنگار فولاد گفت: در واحد آماده‌سازي و انبار تختال براساس سفارش مشتري آزمايش‌هاي مخصوصي روي تختال انجام مي‌شود و با انجام آزمايش باومن و نمونه‌برداري به درخواست مشتري پاسخ مي‌دهيم.  محسن احمدي ورزنه افزود: در راستاي ارتقاي كيفي محصول تختال، آزمايش‌هايي انجام مي‌شود و در صورت نياز با اعمال فرآيندهايي در واحد آماده‌سازي و انبار تختال روي اسلب مانند اسكارف و برش   اين تختال براي حمل بار آماده مي‌شود. رييس آماده‌سازي و انبار تختال شركت فولاد مباركه تصريح كرد: تختال‌هاي آماده شده پس از حمل به بخش انبار منتقل و پس از هماهنگي با مشتري تختال‌هاي آماده ارسال مي‌شود.  او اضافه كرد: توليد عريض‌ترين تختال در خاورميانه توسط شركت فولاد مباركه توانست به نياز صنايع كشتي‌سازي و ساخت لوله‌هاي انتقال سيالات  به تختال با عرض بالا پاسخ دهد.
پايان وابستگي و تبديل تحريم‌ها به فرصتي براي توليد  بيشتر
رييس تعميرات ماشين 5 ريخته‌گري مداوم شركت فولاد مباركه نيز با اشاره به توليد تختال با عرض 2000 ميلي‌متر براي نخستين ‌بار دركشور به خبرنگار فولاد گفت: در توليد اين محصول از تكنولوژي پيشرفته در ماشين‌هاي ريخته‌گري مانند(DYNAMIC SOFT REDUCTION (D.S.R بهره گرفته شده است. اين محصول پس از توليد خام در كوره‌هاي قوس الكتريكي وارد واحد متالورژي ثانويه مي‌شود و پس از طي كردن مرحله گاز زدايي به تختالي تبديل مي‌شود كه در مصارف خاص كاربرد دارد. به گفته محمد فخري فخرآبادي،كارشناسان و متخصصان واحد ريخته‌گري با تكيه بر دانش و تخصص خود توانستند در تيم كارشناسي شده به دستاورد مهم عريض‌ترين تختال با عرض 2000 ميلي‌متر دست يابند.
سخن آخر...
توليد عريض‌ترين تختال در شركت فولاد مباركه كه براي اولين ‌بار دركشور انجام شده كه در صنايعي همچون صنعت، نفت،گاز، پتروشيمي، كشتي‌سازي كاربرد دارد  ضمن كمك به خودكفايي هرچه بيشتر ايران در اين صنايع بزرگ و ارزشمند،گامي بزرگ  در جهت صرفه‌جويي ارزي براي كشور و حتي ارزآوري براي صنعت و اقتصاد ايران خواهد بود. در واقع افزايش تعداد محصولات موجود در سبد صادراتي شركت فولاد مباركه  مانند گنجينه‌اي ارزشمند براي صنعت و اقتصاد كشور بوده و در شرايطي كه قيمت‌ها در بازارهاي جهاني روند افزايشي در پيش گرفته، مي‌تواند به عنوان چراغي روشن براي حركت  در مسير اقتصاد  غيرنفتي كشور باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون