• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4907 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳۱ فروردين

پس از شركت در نشست چهارجانبه با رقباي تركيه

اسراييل قرارداد نظامي يك و نيم ميليارد دلاري با يونان امضا كرد

شهاب شهسواري

 

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در سواحل مديترانه، اسراييل همكاري‌هاي نظامي و امنيتي خود با يونان و قبرس، رقباي اصلي تركيه در اين منطقه را به‌شدت افزايش داده است. در طول روزهاي گذشته اسراييل ضمن مشاركت در دو رزمايش بزرگ نظامي در يونان، يك قرارداد طولاني‌مدت نظامي با اين كشور امضا كرده است و در يك اجلاس چهارجانبه با حضور وزراي خارجه يونان، قبرس و وزير مشاور در امور خارجه امارات متحده عربي شركت كرده است. يونان و اسراييل بزرگ‌ترين قرارداد دفاعي-  نظامي تاريخ روابط‌شان را امضا كردند. اين توافق در شرايطي امضا مي‌شود كه شرايط امنيتي و رويارويي‌ها در كرانه‌هاي شرق مديترانه در ماه‌هاي گذشته به بالاترين سطح خود در سال‌هاي گذشته رسيده است. تل‌آويو روز گذشته با شركت در يك نشست چهارجانبه با حضور ديپلمات‌هاي يونان، قبرس و امارات متحده عربي در شهر پافوس قبرس، عملا نشان داد كه در مناقشات جاري در مورد تعيين مرزهاي دريايي شرق مديترانه در جبهه مقابل آنكارا قرار گرفته است. 
قرارداد دفاعي امضاشده ميان تل‌آويو و آتن يك ميليارد و ۶۵۰ ميليون دلار ارزش دارد. براساس اطلاعيه وزارت جنگ اسراييل بر اساس اين قرارداد در يك دوره ۲۲ساله، كمپاني دفاعي البيت سيستمز اسراييل مراكز آموزشي براي نيروي هوايي يونان ايجاد مي‌كند. قرار است اين مراكز آموزش خلباني درست شبيه به مراكز آموزشي اسراييل در خاك يونان ايجاد شوند و با ۱۰ فروند هواپيماي آموزشي مدل M-346 توليد كمپاني لئوناردوي ايتاليا تجهيز شوند. 
همزمان با امضاي اين توافق ميان «نيكاس دندياس» وزير خارجه يونان، «نيكاس كريستودليدس» وزير خارجه قبرس، «گابي اشكنازي» وزير خارجه رژيم صهيونيستي و «انور قرقاش» وزير مشاور امارات در امور خارجي هفته جاري در شهر «پافوس» در قبرس ديدار كردند. «عبدالله بن زائد آل نهيان» وزير خارجه امارات عربي متحده نيز از طريق ارتباط ويديويي در اين نشست شركت كرد. اسراييل از سال ۲۰۱۶ در قالب يك ساز و كار سه‌جانبه با قبرس و يونان وارد همكاري شده است. پيش از اين قرار بود كه اين همكاري سه‌جانبه به ساخت يك خط لوله زيردريايي براي انتقال گاز طبيعي توليدي توسط اسراييل و قبرس در آب‌هاي مديترانه به اتحاديه اروپا از طريق خاك يونان منجر شود، اما به دليل اختلاف نظرهاي گسترده در مورد اكتشاف و بهره‌برداري و مناقشه مرزهاي آبي با تركيه، بعد از ۵ سال كلنگ اين پروژه هنوز به زمين نخورده است. اما با تندتر شدن رويكرد سياست خارجي دولت تركيه به ويژه در خصوص حاكميت اين كشور در آب‌هاي مديترانه، اسراييل و يونان از هر زمان ديگري به يكديگر نزديك‌تر شده‌اند. يونان كه براي احياي اقتصاد آسيب‌ديده‌اش در دوران كرونا، مرزهايش را بر توريست‌هايي كه گذرنامه واكسن داشته‌ باشند گشوده است، با توجه به واكسيناسيون گسترده در سرزمين اشغالي فلسطين، يكي از مقاصد اصلي گردشگران اسراييلي است كه براي استفاده از سواحل زيباي يونان به اين كشور سفر مي‌كنند. 

اعتراض تركيه به بزرگ‌ترين پروژه انتقال برق زيرآبي جهان
همكاري‌ها ميان اسراييل با يونان و قبرس در شرايطي به‌ شدت افزايش يافته است كه تركيه با نگراني اين تحولات را نظاره مي‌كند. هفته گذشته امضاي توافقي سه‌جانبه ميان اسراييل، يونان و قبرس براي ايجاد يك كابل انتقال برق از زير آب‌هاي درياي مديترانه با اعتراض تند آنكارا و احضار نمايندگان يونان، اسراييل و اتحاديه اروپا به وزارت خارجه تركيه و تقديم يادداشت رسمي اعتراضي مواجه شد. آنكارا مي‌گويد كه مسير پيش‌بيني‌شده براي كابل زيرآبي انتقال برق ميان اين سه سرزمين ساحلي مديترانه، از ميان آب‌هاي سرزميني تركيه مي‌گذرد و براي انجام چنين پروژه‌اي سه طرف بايد رضايت تركيه را جلب و مجوز دريافت كنند. مناقشه مرزهاي آبي ميان تركيه و يونان، سال گذشته زماني كه تركيه يك كشتي اكتشاف نفت را به آب‌هاي مورد مناقشه ميان آنكارا و آتن فرستاد تا آستانه تهديد به درگيري نظامي ميان آنكارا و يونان و اتحاديه اروپا پيش رفت. هفته گذشته وزراي انرژي قبرس، يونان و رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين توافق كردند تا مطالعات مقدماتي براي ايجاد يك كابل فشار قوي ۲۰۰۰ مگاواتي ميان سه سرزمين از زير آب‌هاي مديترانه با عمقي كه حداكثر به ۲۷۰۰ متر مي‌رسد را آغاز كنند. در صورتي كه اين پروژه اجرايي شود، كابل زيرآبي ميان اين سه سرزمين با طول بيش از هزار كيلومتر به طولاني‌ترين كابل برق زيردريايي جهان تبديل خواهد شد. اتحاديه اروپا وعده داده است كه هزينه‌هاي اجرايي كردن اين پروژه را پرداخت كند.

شركت اسراييل در مانورهاي نظامي يونان
آويخاي ادرعي، سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي در سخناني اعلام كرد كه نيروي هوايي اين رژيم با استفاده از چند جنگنده در مانورهاي هوايي درحال برگزاري در يونان شركت كرده است. وي گفت، در اين مانورها كه از يكشنبه آغاز شده است؛ چندين سناريو براي نبردهاي هوايي، حملات هوا به زمين، مقابله با تهديدات پيشرفته موشك زمين به هوا و سناريوهاي نبرد در داخل خاك دشمن، تمرين مي‌شود. اين مقام صهيونيستي در ادامه تصريح كرد كه هدف از اين مانورها كه ده‌ها فروند جنگنده در آن شركت كرده‌اند؛ ارتقاي سطح همكاري ميان ارتش‌هاي شركت‌كننده و بهبود توانايي‌ها و آمادگي براي مواجهه با سناريوهاي جنگي است. اسراييل همچنين در رزمايش موسوم به نوبل دينا كه به صورت مشترك ميان قبرس و يونان در آب‌هاي مديترانه برگزار شده‌بود هم شركت كرد. به نوشته رسانه‌ها اين رزمايش دريايي با فرماندهي اسراييل و مشاركت فرانسه در آب‌هاي مديترانه برگزار شده ‌بود و شامل اهدافي همچون «مقابله با زيردريايي‌ها، برنامه‌هاي امداد و نجات و سناريوهاي جنگ ميان كشتي‌ها» مي‌شد. اين رزمايش دريايي روز پنجشنبه هفته گذشته به پايان رسيده‌بود. ايال هارل، فرمانده عمليات نيروي دريايي اسراييل روز جمعه اين رزمايش را يك «مانور دريايي وسيع و بزرگ» توصيف كرده‌ بود.

نفوذ بيش از پيش اسراييل در يونان
يونان پيش از اين نيز بخش‌هايي از سرزمين خود را براي آموزش نظاميان اسراييلي در اختيار ارتش اين رژيم قرار داده ‌بود. اسراييل بخش‌هاي كوهستاني يونان را به دليل شباهت جغرافيايي به جنوب لبنان، براي آموزش نظاميانش مورد استفاده قرار مي‌دهد. با اين حال گروه‌هايي در يونان همچنان نسبت به اهداف اسراييل در يونان بدبين هستند. سوريتيس روسوس، مشاور پيشين وزارت خارجه يونان در گفت‌وگو با الجزيره مي‌گويد كه مشكلي با همكاري دوجانبه با اسراييل ندارد، اما متوجه نمي‌شود كه اين همكاري‌ها از جمله امضاي قرارداد بزرگ دفاعي، دقيقا چه دستاورد محسوسي براي يونان در پي داشته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون