• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4914 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۸ ارديبهشت

پايان ساخت «سياوش در آتش» درگذشت هنرمند موسيقي بر اثر كرونا

ربناي شجريان نت‌نويسي مي‎شود

گروه هنر و ادبيات

اين هفته نيز مروري داريم به برخي از اخبار موسيقي؛ از درگذشت يك هنرمند تا نت‌نويسي ربناي شجريان و همچنين ساخت مستندي درباره  او.
نت‌نويسي  اثر  ربنا
محسن حسيني، آهنگساز در تازه‌ترين فعاليت پژوهشي خود در حوزه موسيقي اقدام به نت‌نويسي اثر ربنا از زنده‌ياد محمدرضا شجريان كرده است. مناجات «ربّنا» در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسيما و توسط محمدرضا شجريان ساخته و اجراشده است. اين مناجات مشتمل بر چهار آيه از قرآن است كه همه با كلمه ربّنا آغاز مي‌شوند و از سوره‌هاي بقره، مومنون، كهف و آل‌عمران انتخاب شده‌اند. به گزارش ايسنا محسن حسيني آهنگساز، مدرس و مولف كتاب‌هايي چون «درياچه قو» و «از مشق تا نقش» در تازه‌ترين فعاليت پژوهشي خود در حوزه موسيقي اقدام به نت‌نويسي اين اثر ماندگار كرده است. او دربار هدف خود از اين كار گفته است كه اين اقدام صرفا فعاليتي پژوهشي است و معتقدم نوتاسيون اين اثرِ شناخته‌شده كه توسط يكي از اساتيد بزرگ موسيقي ‌ايراني ساخته و اجرا شده است و جنبه‌هاي هنري و موسيقايي و حتي اجتماعي بسيار مهمي هم دارد، مي‌تواند براي علاقه‌مندان مفيد باشد. حسيني بيان كرده «در نت‌نويسي دعاي ربّنا با توجه به آوازي بودن آن سعي كرده‌ام تا جايي كه باعث پيچيده‌ شدن بيش‌ از حد نشود، جزييات اجرا را ثبت كنم. طبيعي است كه براي اجراي اين نت‌نويسي همان‌گونه كه مرسوم است بهتر است از نسخه صوتي اثر هم در كنار نت استفاده شود.» اين آهنگساز كه سابقه همكاري با خوانندگاني چون عليرضا افتخاري، سالار عقيلي، عليرضا قرباني و حسام‌الدين سراج را دارد درباره خصوصيات موسيقايي اجراي اين اثر گفته «كوك اجراي اصلي به هر دليلي با دياپازون منطبق نيست و به منظور سهولتِ اجراي نت با آواز يا ساز، تونيك (شاهد) گام را نت فا در نظر گرفته‌ام. البته كوك شاهد در اجراي اصلي حدود ۵۵ سانت (سِنت) موسيقايي پايين‌تر از فا دياپازون است.»
مستند  بلند «سياوش در آتش» 
خبر ديگري نيز درباره شجريان در اين هفته داشتيم و آن ساخت مستندي است با تمركز بر زندگي و زمانه هنري محمدرضا  شجريان.
به گزارش ايلنا مستند بلند «سياوش در آتش» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي كيوان مهرگان ساخته شد. اين مستند با تمركز بر زندگي و زمانه هنري محمدرضا شجريان، تحولات موسيقي و شعر فارسي را در بستر تاريخ اجتماعي ايران روايت مي‌كند. مهرگان در بيش از ۲ سال، ديدگاه‌هاي متخصصان حوزه موسيقي، شعر، جامعه‌شناسي و شاهدان تاريخي حوادث را گردآوري كرده و به روايت يافته‌هايش پرداخته است. در اين مستند تعدادي از چهره‌هاي سرشناس موسيقي، سياست و فرهنگ به عنوان شاهدان تاريخي وقايع، خاطرات و نگاه خود را روايت مي‌كنند. ساخت اين مستند ۱۲۹ دقيقه‌اي،  ۳۵ ماه  طول كشيده است. كيوان مهرگان، شاعر و مستندساز پيش از «سياوش در آتش»، مستندهاي «ضد خاطرات»، «قاب‌ها» و... را  كارگرداني كرده  است.
درگذشت  يك  نوازنده  بر اثر ابتلا  به كرونا
اما خبر تلخي كه اول ارديبهشت منتشر شد، درگذشت يك هنرمند موسيقي بر اثر ابتلا به كرونا بود. خبرآنلاين روز اول ارديبهشت گزارش داد كه عبدالحميد تنگستاني، هنرمند موسيقي نواحي بر اثر ايست قلبي ناشي از بيماري كرونا از دنيا رفت. وي روز يكشنبه ۳۱ فروردين‌ماه پس از از ابتلا به كرونا و به دنبال ايست قلبي درگذشت. زنده‌ياد عبدالحميد تنگستاني در سيزدهمين جشنواره موسيقي نواحي در آبان ماه سال گذشته برنامه اجرا  كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون