• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4916 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۱ ارديبهشت

رياكاران عزيز، ظريف‌ها غريب!

جعفر گلابي

حادثه‌ها امان نمي‌دهند! زلزله و سيل به خانه‌ها و شهر‌ها مي‌زند و هنوز خاك و گل از سر و صورت و پاي خويش نزدوده‌ايم كه زلزله سياسي رخ مي‌دهد، زلزله را كه با انبوه خسارت از سر مي‌گذرانيم، نوبت سيل اجتماعي مي‌شود و چون بسياري غرق مي‌شوند توفان اقتصادي همه‌ چيز را با خود مي‌برد! حالا در اوج كرونا كه در شهرها بي‌رحمانه كشتار مي‌كند كاخ پرعيب و نقص سياست به لرزه در آمده است و هنوز متحيريم كه چه رخ داده است و چرا رخ داده است؟ حرف‌هاي گفته و ناگفته كه درگوشي و در پستوي كتابخانه بر زبان جاري شده‌اند كه مثلا صد سال ديگر آيندگان بفهمند كه نقص و قوت‌مان كجا بوده است؟ حالا در بلندگوها به گوش همه رسيده است و احساس مي‌كنيم كه جلوي نامحرمان عريان شده‌ايم!  آيا بزرگ‌تر و بدتر از اين وجود دارد كه موريانه‌هاي فاحشه از پايگاه‌هاي هسته‌اي تا جاده‌ها و ويلاها و پستوهاي تاريخ‌نگاري نفوذ كرده باشند و گاهي گستاخ و هرزه‌گونه انبارهاي سري را بار مي‌زنند و مي‌برند و به ريش‌مان مي‌خندند؟ اتاق امن خانه ما كجاست؟ آيا سزاوار نيست كه ويروس هراس همه سلول‌هاي وجودمان را فرا بگيرد؟ صبح‌ها ديگر از روشن كردن گوشي‌هاي‌مان مي‌ترسيم، امروز موريانه‌ها از كجا سر برآورده و آتشي برافروخته‌اند؟ نكند جرقه‌اي به شهرهاي مهمات‌مان بزنند؟ نكند ناگهان خبر بياورند كه خطر متوجه بانك مركزي شده است؟ وقتي دكل‌ها و فولادها گم مي‌شوند، سلاطين سكه را مي‌كشيم ولي فلاني افتخار مي‌كند كه صد سكه گرفته است! معاون شهرداري محكوم مي‌شود ولي از رييسش سوال هم نمي‌شود؟! عضو شوراي شهر مدعي مي‌شود كه پل 800 ميليارد توماني را 7 هزار ميليارد مي‌سازند! برخي نمايندگان اعتراض مي‌كنند كه ارقام بودجه پس از تصويب تغيير كرده‌اند! راستي اينجا چه خبر است؟  معلوم نيست چه بايد بشود كه متوجه شويم عيب‌ها در كارمان است؟ 

«من نه براي كسب راي، بلكه براساس وظيفه و انتظاري كه مردم از سرباز خود دارند، به صحنه انتخابات ورود مي‌كنم.» محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام روز جمعه دهم ارديبهشت ‌ماه در جريان ديدار با جمعي از فعالان فضاي مجازي با اين جملات بالاخره رسما اعلام كانديداتوري كرد. بسياري حضور محسن رضايي را پيش‌بيني و حتي اغلب تحركات آن را انتخاباتي ارزيابي مي‌كردند اما او درنهايت ۴۸ روز مانده به روز تعيين شده براي برگزاري انتخابات دوره سيزدهم رياست‌جمهوري اعلام كرد بار ديگر كانديدا خواهد شد، آن‌هم در شرايطي كه ساعتي پيش از انتشار اين سخنان، در توييتي با اشاره به نام سعيد محمد و اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، دو كانديداي احتمالي ديگر جناح اصولگرا براي انتخابات پيش‌رو، از حمايت خود از ورود نسل سوم و چهارم انقلاب به سياست گفت و آنان را «رويش‌هاي انقلاب» توصيف كرد. ساعتي بعد اما منابع خبري با استناد به سخنان او در جمعي فعالان فضاي مجازي، تيتر زدند «محسن رضايي رسما اعلام كانديداتوري كرد.» محسن رضايي اگرچه سال‌هاست در سمت دبيري مجمع تشخيص مصلحت نظام فعاليت مي‌كند اما همچنان به عنوان يكي از چهره‌هاي شاخص سپاه شناخته مي‌شود و بنابراين حالا با حضورش او صحنه انتخابات رياست‌جمهوري، در زمره كانديداهاي با پيشينه نظامي قرار مي‌گيرد. طيفي كه به نظر مي‌رسد خرداد امسال نقش پررنگي در انتخابات خواهند داشت. البته اين اولين‌بار نيست كه محسن رضايي وارد اين بزرگ‌ترين كارزار سياسي جمهوري اسلامي مي‌شود و خود را درمعرض راي مردم قرار مي‌دهد.
محسن رضايي يك بار سال ۷۸ براي انتخابات دوره ششم مجلس كانديدا شد كه راي نياورد. در نهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با شعار «دولت عشق» اعلام آمادگي كرد. در رقابت سال ۸۴ حضور آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و محمود احمدي‌نژاد باعث شد كه او شانس اندكي براي خود قائل شود و درنهايت 2 روز مانده به برگزاري انتخابات كنار كشيد. با اين حال رضايي در انتخابات سال ۸۸ و براي دوره دهم رياست‌جمهوري نيز با شعار «دولت ائتلافي» به ميدان آمد. او هم مانند دو كانديداي ديگر ابتدا به آرايش معترض بود اما از ادامه اعتراض خودداري كرد. رضايي سال ۹۲ نيز با ۵ كانديداي ديگر رقابت كرد و اندكي بيش از ۳ ميليون راي آورد و سال ۹۶ نيز زمزمه‌هايي مبني بر حضور او شنيده مي‌شد كه درنهايت منجر به نيامدن رضايي شد. 
محسن رضايي با اينكه خود را دست‌كم سه بار درمعرض راي مردم قرار داده و دو بار عزم حضور كرده و موفق به كسب راي مردم نشده اما همچنان معتقد است كه كليد حل مشكلات اقتصاد كشور در دست اوست. رضايي ديروز پس از اعلام كانديداتوري تاكيد كرد كه به صحنه آمده تا «گفتمان شبكه نفوذ» را خنثي كند، جلوي «سراب دروغين ديپلماسي در برابر ميدان» بايستد و با «آناني كه رويه دروغ‌پردازي و اغواگري را به اشكال مختلف تكرار مي‌كنند و با دوگانه‌سازي كنسرت و آزادي‌هاي اجتماعي در مقابل ديوار و سلب آزادي‌هاي مردم و سراب آرامش آسايش ديپلماسي ذلت و تسليم در مقابل مقاومت و ميدان به تحريف افكار عمومي مي‌پردازند» مبارزه كند. او كه «دولت نهضت ملي براي آباداني ايران و مبارزه با فساد و شبكه نفوذ» را شعار خود اعلام كرده، گفته است: «زماني كه شبكه نفوذ، ساختار دولت را به فساد و جاسوسي و مزدوري و اشرافي‌گري آلوده كرده است، وظيفه من به عنوان يك سرباز حضور در ميدان و بسيج نيروهاي وطن‌دوست و جوان‌هاي انقلابي است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون