• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4918 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

باهنر وضعيت لاريجاني ميان اصولگرايان را براي كانديداتوري در انتخابات ۱۴۰۰ تشريح كرد

استخواني در گلوي راست سياسي

علي لاريجاني اين روزها استخواني است در گلوي اصولگرايان؛ نه مي‌توانند رابطه جرياني و جناحي‌اش با راست سياسي را منكر شوند و از دايره «خودي‌ها» كنارش بگذارند، نه مي‌توانند از حضورش در دايره راست‌گرايان استقبال و برايش فرش قرمز پهن كنند. ميان دو طيف از آنها بر سر قبول يا رد حمايت از لاريجاني حرف و حديث بالا گرفته است. طيف نزديك به شوراي وحدت هنوز اگرچه پس از مدتي اعلام حمايت صريح حالا به‌ طور علني اين احتمال را تكذيب مي‌كنند اما هنوز گوشه و كنار از لاريجاني مي‌گويند اما طيف ديگر اصولگرايان موسوم به شوراي ائتلاف به رياست غلامعلي حدادعادل كه پس از ورود لاريجاني به پارلمان از صدر به صحن آمد، ظاهرا رييس كنوني مجلس را به رييس فعلي قوه قضاييه ترجيح مي‌دهند و با اين استدلال كه لاريجاني به جناح رقيب يا دست‌كم دولت نزديك شده حاضر به حمايت از او نيستند.
البته آمدن يا نيامدن علي لاريجاني آن‌ طور كه شنيده مي‌شود به حضور يا عدم حضور چند كانديداي شاخص ديگر بستگي دارد. سيدابراهيم رييسي، محمدجواد ظريف و اسحاق جهانگيري از جمله كساني هستند كه لاريجاني منتظر است تا ببيند تكليف حضورشان در انتخابات چه خواهد شد. فارغ از اين محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري كه در هر ۳ دوره هشتم، نهم و دهم مجلس با لاريجاني در پارلمان از نزديك حشر و نشر داشته اخيرا در گفت‌وگويي كه انجام داده، در مورد حضور علي لاريجاني صحبت كرده است. 
باهنر به فردانيوز گفته كه شخصا با علي لاريجاني در مورد حضور در انتخابات صحبت و اين ديدار و چرايي عدم دعوت از علي لاريجاني از سوي شوراي وحدت را اين‌گونه روايت كرده است:«اواخر ماه شعبان من با آقاي لاريجاني ملاقات داشتم، ايشان به صورت جدي مي‌گفت «من نامزد نيستم»؛ شوراي وحدت تا جايي كه ما اطلاع داريم، سراغ كساني رفته كه اينها خودشان اعلام كردند «ما نامزد هستيم» يا يكي از نزديكان‌شان گفته ايشان نامزد هست و آن فرد هم موضوع را تكذيب نكرده ولي آقاي لاريجاني هر كسي از ايشان سوال مي‌كند، مي‌گويد «نه، من نيستم»؛ باز مي‌گويم در عالم سياست معنايش اين نيست كه ايشان متعهد است، قسم خورده است يا به كسي امضا داده كه نيايد اما در فضاي سياسي، ايشان الان خودش اعلام كند كه جزو كانديداها نيستم».
باهنر از جمله اصولگراياني است كه به صراحت به اختلافات موجود ميان دو شوراي موازي «وحدت» و «ائتلاف» اشاره كرده و پذيرش علي لاريجاني به عنوان كانديدا را به عنوان يكي از موضوعات مورد اختلاف عنوان كرده است. او البته در مورد رفتار محتاطانه شوراي وحدت نسبت به لاريجاني نيز توضيح داده و گفته است:«از روز اول كه شوراي وحدت راه افتاد، شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب يك بي‌معرفتي كرد و گفتند كه «اين شوراي وحدتي‌ها دنبال نامزدي آقاي پورمحمدي هستند و اگر نشد، آقاي لاريجاني نامزد شوراي وحدت مي‌شود»؛ به همين دليل شايد شوراي وحدت دارد مقداري محتاطانه برخورد مي‌كند اما اين‌ رويكرد نه له آقاي لاريجاني و نه عليه آقاي لاريجاني است».
برخي معتقدند، سياست‌ورزي لاريجاني در دوره رياست حسن روحاني بر دولت و نقش او در برجام باعث شده كه بخش عمده‌اي از اصولگرايان او را در دايره جرياني خود راه ندهند؛ باهنر اما در اين مورد گفته است:«زمان برجام ما در مجلس بوديم و مواضع ما با مواضع آقاي لاريجاني تفاوتي نداشت. البته شايد در برخي موضوعات ديگر من با آقاي لاريجاني اختلاف‌نظرهايي هم داشته باشم. در كل شوراي ائتلاف خيلي آبش با آقاي لاريجاني در يك جوي نمي‌رود؛ نه، شوراي وحدت.»
 ترافيك كانديداهاي نظامي
اما ‌جز دغدغه كانديداتوري علي لاريجاني اصولگرايان امسال صف بلند بالايي از كانديداها دارند كه با نزديك شدن به انتخابات بر تعدادشان افزوده هم مي‌شود. ‌جز گزينه‌هاي اصلي كه هنوز رسما اعلام حضور نكرده‌اند، گزينه‌هاي بسياري نيز مي‌آيند تا شايد تنور انتخابات را گرم كنند. از سويي برخي از آنان از آنجا كه در سطح رياست‌جمهوري نيستند احتمالا با اعلام كانديداتوري يا در پي سهمي از دولت سيزدهم‌اند يا اهدافي كه بر كسي روشن نيست.
 ديروز خبر اعلام كانديداتوري صادق خليليان و سردار عليرضا افشار هم منتشر شد. صادق خليليان، وزير جهاد كشاورزي دوران محمود احمدي‌نژاد است و تا پيش از اين سمت در دولت دهم در جايگاه سياسي ويژه‌اي حضور نداشته است. خليليان كه اقتصاددان و استاد دانشگاه تربيت مدرس نيز هست سال ۹۲ و ۹۶ هم نام‌نويسي كرد اما هر دو بار از سوي شوراي نگهبان 
رد صلاحيت شد. سردار عليرضا افشار، رييس انديشكده جنگ نرم دانشگاه عالي دفاع ملي و فرمانده اسبق بسيج نيز ديروز با برگزاري يك نشست خبري رسما اعلام كانديداتوري كرد. او كه از جمله حلقه‌هاي اوليه تشكيل سپاه پاسداران بوده در دولت محمود احمدي‌نژاد به يكي از سياسي‌ترين وزارتخانه‌ها راه پيدا كرد. افشار سال ۸۷ معاون فرهنگي و تبليغات ستادكل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي بود كه جايگزين مجتبي ثمره‌هاشمي، معاون سياسي وزير كشور شد. او رياست ستاد انتخابات مجلس هشتم را برعهده داشت.
 او كه البته در دولت نهم يكي از گزينه‌هاي جدي وزارت دفاع هم بود، سال 93 و مدتي پس از استقرار دولت يازدهم به ستادكل نيروهاي مسلح بازگشت و تا سال 97 جانشين فرماندهي قرارگاه جنگ نرم بود. با حضور افشار در انتخابات پيش‌رو مي‌توان گفت كه احتمالا كانديداهاي با پيشينه نظامي هيچ دوره‌اي به اندازه دوره سيزدهم براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري اعلام آمادگي نكرده‌ بودند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون