• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4918 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

خطاب به مديران ورزش و فوتبال

پيگير ميزباني استقلال باشيد!

سامان سعادت

 

با برگزاري ديدارهاي مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا تكليف تيم‌هاي صعودكننده به دور حذفي مشخص شد. سه نماينده از ايران، دو نماينده از عربستان، دو نماينده از امارات و يك نماينده از تاجيكستان تركيب تيم‌هاي حاضر در دور يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا در منطقه غرب را تشكيل مي‌دهند. پيش از شروع مسابقات ليگ قهرمانان آسيا مقرر شده بود كه بازي‌هاي دور يك‌هشتم به صورت تك بازي برگزار شود. طبق برنامه پرسپوليس بايد در دوشنبه به مصاف استقلال اين شهر برود و تيم‌ تراكتور هم مهمان النصر عربستان باشد. همچنين استقلال نيز به عنوان ميزبان بازي با الهلال عربستان معرفي شد. اين بازي‌ها شهريور ماه برگزار مي‌شود. 
با اين حال اخباري كه از كنفدراسيون فوتبال آسيا به گوش مي‌رسد، نشان مي‌دهد كه هر آن ممكن است تصميمات جديدي در اين نهاد در رابطه با بازي‌هاي مرحله يك‌هشتم اتخاذ شود. در وهله اول برخي گمانه‌زني‌ها حكايت از رفت و برگشت شدن بازي‌ها دارد. روزنامه الاقتصاديه عربستان به نقل از يك منبع آگاه در اي‌اف‌سي اعلام كرد به احتمال زياد بازي‌هاي مرحله حذفي ليگ قهرمانان آسيا به صورت رفت و برگشت و متمركز باشد. علاوه بر اين تكليف ميزباني تيم‌ استقلال از الهلال و النصر از تراكتور مشخص نيست. تيم‌هاي ايراني و عربستاني از سال ۱۳۹۴ به دليل منازعه سياسي ميان دو كشور در زمين بي‌طرف بازي كرده‌اند. اين رويه تا همين ماه پيش برقرار بود تا اينكه دو تيم فولاد و استقلال در عربستان بازي‌هاي دور گروهي كه به صورت متمركز برگزار شد را به انجام رساندند. 
اينكه آيا حضور تيم‌هاي ايراني در عربستان به معناي پايان يافتن قانوني است كه در كميته اجرايي كنفدراسيون فوتبال آسيا به ثبت رسيده يا خير، هنوز مشخص نيست. به همين دليل در رابطه با ميزباني استقلال از الهلال در ورزشگاه آزادي و همين‌طور النصر از تراكتور ابهام وجود دارد. برخي منابع از لزوم معرفي كشور ثالث براي انجام اين بازي گفته‌اند. در عين حال النصر اعلام كرده است كه در ورزشگاه خانگي‌اش از تراكتور پذيرايي خواهد كرد. احمد مددي، مديرعامل باشگاه استقلال در رابطه با ميزباني اين تيم از الهلال گفت: «فعلا صحبت در اين رابطه زود است و همه مسائل مربوط به ميزباني هم در دست ما نيست. از طرفي مطالب مطرح شده در فضاي مجازي رسمي نيست و هنوز AFC به ما چيزي را ابلاغ نكرده است. به هر حال، ان‌شاءالله پيگيري‌ها را انجام داده و موضع رسمي خود را بعد از بررسي‌هاي مربوطه اعلام خواهيم كرد.» در اين بين هواداران و كارشناسان فوتبال ايران معتقدند كه حضور تيم‌هاي ايراني در عربستان به منزله پايان حكم اجرايي اي‌اف‌سي در رابطه با بازي نمايندگان دو كشور در زمين بي‌طرف است. 
آنچه در مدت زمان باقيمانده تا شروع دور حذفي ليگ قهرمانان از مديران تيم‌ها و فدراسيون فوتبال انتظار مي‌رود، پيگيري سفت و سخت بحث ميزباني مسابقات است. بدون شك عربستان تمام تلاشش را خواهد كرد كه بهترين شرايط را براي تيم‌هاي خودش فراهم كند. گفته شده كه اين كشور پيشنهاد برگزاري ديدارهاي دور حذفي به صورت متمركز را به اي‌اف‌سي پيشنهاد داده است. بدون شك اگر مديران فوتبال ايران دست روي دست بگذارند منتظر تصميم اي‌اف‌سي در اين زمينه باشند تا بعد از آن شكايت يا پيشنهاد خود را مطرح كنند، ممكن است همان اتفاقي كه براي تيم ملي فوتبال ايران رقم خورد و بحرين به عنوان ميزبان بازي‌هاي مقدماتي جام جهاني معرفي شد، براي تيم‌هاي باشگاهي نيز به وقوع بپيوندد. اتفاقي كه تبعيض واقعي در حق فوتبال ايران خواهد بود.
فوتبال باشگاهي ايران در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا در شرايط بسيار خوبي به سر مي‌برد. تيم‌هاي ايراني بيشترين نماينده را در مرحله حذفي دارند و آمار و ارقام دور گروهي ثابت كرده مدعيان قهرماني را بايد با در نظر گرفتن تيم‌هاي ايران معرفي كرد. حال بسيار نااميد‌كننده خواهد بود كه با اعمال نفوذ عربستان در كنفدراسيون فوتبال آسيا و اهمال مديران فوتبال ايران اين شرايط خوب از بين برود و فرصت‌ها تبديل به تهديد شود. مخصوصا وقتي بدانيم تيم‌هاي الهلال و النصر در همين فرصت چهار ماهه تا شروع دور حذفي از لحاظ جذب بازيكن و تقويت تيم هر كاري از دست‌شان بر بيايد، انجام مي‌دهند. آن وقت اگر شرايط ميزباني هم به نفع‌شان باشد شرايط براي استقلال و تراكتور بسيار سخت خواهد شد. موضع اول فوتبال ايران در اين رابطه بايد اين باشد قانوني كه سال ۹۴ وضع شد به دليل حضور تيم‌هاي ايراني در عربستان در دور گروهي ملغي شود و همه‌ چيز به روال سابق  بازگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون