• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4919 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

گاه‌شماري حادثه ريزش كارگاه معدن طزره

11 ارديبهشت؛ اولين  روز  وقوع  حادثه: 
  قبل از ظهر، به دنبال ريزش سقف كارگاه استخراج در تونل 42 معدن زغال‌سنگ طزره (از معادن چهارگانه شركت زغال‌سنگ البرز شرقي و موسوم به كارگاه استخراج ۱۳ پيشرو) دو كارگر كه مشغول استخراج رگه‌هاي زغال بوده‌اند، زير آوار حبس مي‌شوند. اين كارگاه، 70 متر عمق داشته و ميلاد روشنايي و سيد اصغر افضلي، در عمق 35 متري اين كارگاه، مشغول كار  بوده‌اند. 
    مهدي بندرآبادي، فرماندار شهرستان دامغان: در اولين لحظات بعد از دريافت اين خبر، تيم‌هاي امداد و نجات مجموعه البرز شرقي، براي حفر دو تونل جهت دسترسي به معدنچيان محبوس، عمليات امداد را آغاز كرده‌اند. 4 تيم امداد و نجات از شاخه البرز شرقي در استان گلستان هم به منطقه  اعزام  شده‌اند. 
12 ارديبهشت؛ 24 ساعت بعد از وقوع حادثه: 
  تلاش گروه‌هاي امدادي براي يافتن ۲ كارگر گرفتار در معدن طزره دامغان ادامه دارد اما هنوز از وضعيت اين ۲ نفر اطلاعي در دست نيست. براي اكسيژن‌دهي به كارگران محبوس، در تونل حفره‌اي حفر شده  است. 
13 ارديبهشت؛ 48 ساعت بعد از وقوع حادثه: 
  سخنگوي استانداري سمنان: سه اكيپ از استان گلستان جهت كمك به مهار حادثه ايجادشده در معدن طزره دامغان اعزام و در محل حادثه مستقر هستند. عمليات ايجاد دستك به منظور ورود به كريدور اصلي در حال انجام است و تا اين لحظه به افراد حادثه‌ديده دسترسي پيدا نشده است.‌ همزمان با ايجاد دستك عمليات تخليه زغال هم در حال انجام است.‌ اكسيژن‌رساني به معدنكاران و حادثه‌ديدگان به وسيله شلنگ‌هاي مخصوص در داخل معدن ريزش كرده در حال انجام است و نگراني از بابت كمبود اكسيژن وجود ندارد. چهار پايگاه امداد و نجات زغالي در سطح كشور فعاليت دارند كه يكي از اين پايگاه‌ها در استان سمنان  فعال  است. 
  فرماندار شهرستان دامغان: قريب به ۴۸ ساعت از اين سانحه مي‌گذرد و هنوز موفق به رسيدن به محل سانحه نشده‌ايم.
  منصور شريف، مديرعامل شركت زغال‌سنگ البرز شرقي: اين حادثه با حجم زيادي از ريزش آوار همراه است و به همين دليل تاكنون دسترسي به كارگران محبوس‌شده امكان‌پذير نشده است. تا صبح امروز، بيش از ۲۰۰ واگن آوار از محل وقوع حادثه خارج شده است. 5 گروه امدادي، دو مسير تونل و حفره‌هاي جديدي براي رسيدن به محل حادثه ايجاد كردند كه تلاش‌ها از طريق تونل موازي با محل حادثه بي‌نتيجه بود و هم‌اكنون در مسير دوم امدادگران در حال آواربرداري هستند و اكسيژن‌دهي با تجهيزات تهويه مصنوعي براي كارگران محبوس هم در حال انجام است.
  رييس هلال‌احمر شهرستان دامغان: فرآيند عمليات امدادرساني و آواربرداري توسط تيم‌هاي تخصصي معدن البرز شرقي و برخي از تيم‌هاي تخصصي معدن آزادشهر در حال انجام است اما متاسفانه به دليل حجم بالاي ريزش معدن هنوز به معدنچي‌ها دسترسي پيدا نكردند و هيچ ارتباطي هم با معدنچيان برقرار نشده است. متاسفانه حجم بالايي از زغال و خاك در اثر ريزش معدن تلنبار شده و همين سرعت رسيدن به معدنچيان را طولاني مي‌كند. تاكنون هيچ اطلاعي از معدنچيان گرفتار در دسترس نيست و ممكن است دسترسي به آنها طي ساعات آينده يا حتي چند روز آينده ممكن شود. كار تخليه معدن به تدريج در حال انجام است، اميدواريم كه معدنچيان گرفتار نجات داده شوند، اما به هر حال هيچ اطلاع يا ارتباطي با آنها  برقرار  نشده  است.
14 ارديبهشت؛ 72 ساعت بعد از وقوع حادثه: 
  رييس شوراي كار معادن البرز شرقي: 4 اكيپ 30 نفره در حال امداد و نجات به معدنچيان محبوس در منطقه طزره دامغان هستند. از ابتداي وقوع حادثه تونل اضطراري به طول حدود 30 متر حفر شد كه به ازاي پيشروي هر يك متر دستك‌هايي به داخل كارگاه ايجاد مي‌شد تا از حضور معدنچيان در محل كار اطلاعاتي كسب كنيم. پس از حفر تونل به سمت محل كار كارگران و عدم حضور آنها در اين محل، با توجه به احتمال حركت معدنچيان به سمت گام تخريب بايد ابتدا زغال و ريزش‌هاي ناشي از تخريب تخليه شود.  با مشاهده چوب‌هاي استفاده‌شده توسط معدنچيان و جرزهايي كه بسته بودند حركت كارگران به سمت گام تخريب بيشتر محتمل است و بايد ريزش‌هاي داخل تخريب تخليه شود و هنوز به صورت قطعي نمي‌توانيم در اين زمينه  اظهارنظر  كنيم.
  معاون معدني و بهره‌برداري شركت زغال‌سنگ البرز شرقي: به خاطر وجود تخته‌سنگ‌ها در مسير آوار‌برداري تونل، عمليات با كندي صورت مي‌گيرد ولي پيش‌بيني‌ها حاكي از  پايان اين عمليات تا  حوالي ظهر امروز  است.
  رييس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان: تاكنون ۳۰۰ واگن زغال‌سنگ و آوار از محل محبوس شدن ۲ معدنچي طزره دامغان خارج شده است اما هيچ نشانه‌اي از معدنچيان يافت نشد. تيم‌هاي تخصصي طي ۷۵ ساعت اخير از ظهر شنبه تاكنون بدون وقفه و با تلاش فراوان در حال آواربرداري براي رسيدن به ۲ كارگر محبوس در معدن هستند ولي به نتيجه‌اي نرسيده‌اند. طبق برآوردها، هزار و ۵۰۰ تن حجم خاك آوار موجود در محل حادثه است كه توسط امدادگران معدن در حال تخليه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون