• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4921 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت

چهارمين دور از رايزني‌ها براي احياي برجام در وين آغاز شد

مذاكره در مرحله نيمه نهايي

سارا معصومي

عباس عراقچي پاسخ امريكا را داد

  انتخابات ايران تاثيري بر مذاكرات وين ندارد 

جو‌ بایدن رییس جمهور ايالات متحده:
ایران درباره مذاکرات وین جدی است

ديپلمات‌هاي ايران و ساير اعضاي اوليه برجام (1+4 به علاوه ايالات متحده) روز گذشته براي چهارمين بار در يك ماه اخير در وين دور هم جمع شدند. گراندهتل، ميزبان ايران و 5 كشور باقيمانده در برجام بود تا با برگزاري كميسيون مشترك، دور جديدي از تلاش‌ها در مسير هموار‌سازي بازگشت كامل ايالات متحده امريكا به توافق هسته‌اي با ايران را آغاز كنند. چهارمين دور از رايزني‌هاي فشرده فني و حقوقي در وين در حالي آغاز شد كه هيات‌هاي ايراني و امريكايي همچنان از ديدار با يكديگر حذر دارند و پرچم ايالات متحده همچنان راهي به داخل سالن محل برگزاري كميسيون مشترك برجام ندارد. با اين وجود اين اظهارات مقام‌هاي امريكايي و ايراني پيش، در جريان و پس از هر دور از مذاكرات است كه جنجال مي‌آفريند و به سوژه‌اي براي گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي درباره آنچه پشت درهاي بسته مي‌گذرد، تبديل مي‌شود. در حالي كه مذاكره‌كنندگان در وين در پشت صحنه به جنگ زمان براي نجات برجام رفته‌اند در رسانه‌ها اين جنگ روايت‌ها است كه مسووليت فضاسازي را برعهده دارد. موجي از فضاسازي‌هايي كه اين‌بار صورت گرفت نشان از قرار گرفتن مذاكرات در مرحله نيمه نهايي دارد. براي كساني كه مذاكرات هسته‌اي از 1392 تا 1394 را تجربه كردند اين روزها و حتي ادبيات مذاكره‌كنندگان در وين در موضع‌گيري‌هاي رسمي يادآور دو هفته پاياني در تابستان 1394 و پيش از حصول برجام است. خوش‌بيني‌هاي محتاطانه، پيام‌رساني رسانه‌اي، مواضع حداكثري مقابل دوربين‌ها به منظور بالابردن هزينه اعطاي امتياز در پشت ميز مذاكره و ابراز اميدواري براي رسيدن به توافق در سايه تاكيد بر سخت‌بودن مسير پيش رو، همه و همه رويدادهايي است كه به فاصله زماني 5 سال دوباره تكرار مي‌شوند تا خروج ايالات متحده از برجام را جبران كنند. اين دور از كميسيون مشترك برجام 24 ساعت پيش از سالروز خروج دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده از برجام در ماه مه سال 2018 برگزار شد و اين در حالي بود كه اگر ترامپ در آن بازه زماني به اميد توافقي بهتر با تهران به حضور امريكا در توافق پايان نداده بود امروز همه در وين به جاي تلاش براي احياي همان توافق اوليه سال 2015، نزديك شدن به ششمين سالروز تولد برجام را انتظار مي‌كشيدند و شايد هم جرقه همكاري در ديگر حوزه‌ها براي بازگشت صلح و ثبات بين‌المللي را شاهد بودند. 

جنگ رسانه‌اي امريكا: 
توپ در زمين ايران است 
شامگاه چهارشنبه در حالي كه هيات مذاكره‌كننده ايران راهي وين شده بود، پايگاه خبري اكسيوس در گزارشي اختصاصي اعلام كرد كه فرجام نسل جديد سانتريفيوژهاي ايران يكي از گره‌هاي اصلي در مذاكرات وين است. براساس اين گزارش، ايران در سايه كاهش تعهدات برجامي در حوزه تحقيق و توسعه مسيري را طي كرده كه بازگشت آن به عقب سخت و در برخي موارد غيرممكن است. خبرنگار اسراييلي اين رسانه در ادامه با اشاره به كاهش زمان گريز هسته‌اي ايران در نتيجه پيشرفت‌هاي صورت‌گرفته در اين صنعت در ايران مي‌نويسد: توافق اروپا و امريكا اين است كه زمان گريز هسته‌اي ايران بايد حداقل يك‌ سال باشد اما موضع ايران متفاوت است. ايران نسل‌هاي جديد و پيشرفته‌تر سانتريفيوژ را نصب كرده كه سرعت غني‌سازي را افزايش داده است. سوال اين است كه در سايه احياي برجام، تكليف اين سانتريفيوژها چه مي‌شود؟ آيا ايران همچنان مي‌تواند از آنها استفاده كند؟ اگر خير، آيا آنها بايد از ايران خارج شوند يا قطع اتصال و انبار كردن آنها كافي خواهد بود؟ به ادعاي اكسيوس در حالي كه گروه «رفع تحريم» پيشرفت خوبي داشته اما مسير در كارگروه «هسته‌اي» به كندي پيش مي‌رود تا آنجا كه مي‌توان گفت پيشرفت آنچناني نداشته است. 
اين خبر كه آشكارا به منظور منحرف كردن تمركز رسانه‌اي بر موضوع رفع تحريم‌هاي امريكا مديريت و منتشر شده بود بلافاصله فضاي رسانه‌اي پيش از آغاز دور جديد رايزني‌ها در وين را به خود اختصاص داد و البته با موج خبري به نقل از يك مقام ارشد امريكايي درباره وضعيت مذاكرات در برجام تكميل شد. به گزارش «اعتماد»، از آنجا كه خروج ايالات متحده از برجام و بازگشت انواع تحريم‌ها عليه ايران منجر به استفاده ايران از حق تعيين‌شده در برجام براي مقابله به مثل شد، از زمان روي كار آمدن دولت جو بايدن در امريكا نيز بيشترين پرسش و مطالبه اين بود كه آيا واشنگتن حاضر است با رفع تحريم‌هاي وضع‌شده عليه ايران در 4 سال گذشته، مسير بازگشت ايران به برجام را هم هموار كند يا خير. ايران از ابتداي اعلام آمادگي دولت بايدن براي بازگشت به توافق هسته‌اي اعلام كرد كه در صورت بازگشت كامل امريكا و 1+4 به برجام، تهران نيز آماده اجراي كامل تعهدات برجامي است؛ موضعي كه روز گذشته نيز براي چندهزارمين بار از زبان رييس هيات مذاكره‌كننده ايران در وين شنيده شد. در چنين شرايطي از ابتداي آغاز رايزني‌هاي فشرده در وين نگاه‌ها به سمت اراده سياسي در هيات امريكايي براي رفع تحريم‌هاي ايران معطوف بود چرا كه كلاف هزار سر تحريم‌هاي ايران كه در دوره ترامپ به بيش از 1500 مورد تحريمي جديد رسيده بود عملا بازگشت تهران به برجام را زير سوال برده و در چنين شرايطي كمتر كسي سوال مي‌كند كه نحوه بازگشت ايران به تعهدات برجامي با توجه به توسعه دامنه اين فعاليت‌ها به چه نحو خواهد بود؟ در چنين شرايطي درز خبر مربوط به بروز اختلاف ميان ايران و طرف مقابل به خصوص امريكا درباره وضعيت نسل‌هاي بالاتر سانتريفيوژهاي ايران باعث شد كه اندكي از فشار روي تيم امريكا در مسير رفع تحريم‌ها برداشته شود. ذكر اين نكته حائز اهميت است كه در مقابل ساختار پيچيده حقوقي، مالي و حتي رواني تحريم‌هاي وضع‌شده عليه ايران ماهيت تعهدات ايران در برجام همگي فني است و در سايه اين ماهيت، راستي‌آزمايي اقدام‌هاي ايران در مسير بازگشت به اجراي كامل برجام توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سخت نخواهد بود. اين در حالي است كه رفع تحريم‌هاي امريكا عليه ايران علاوه بر مسير سخت حقوقي كه در داخل امريكا براي آن وجود دارد تجارت تك‌تك كشورها حتي كشورهاي دوست و نزديك به ايران مانند چين، روسيه، عراق و... با تهران را نه‌تنها سخت بلكه در بسياري از موارد غيرممكن كرده است. در حالي كه رسانه‌هايي چون اكسيوس تلاش كردند با فضاسازي زمين بازي را به نفع امريكا تغيير بدهند اما بسياري از ناظران روابط ايران و امريكا و همچنين كارشناسان حوزه برجام با استناد به متن موجود توافق هسته‌اي ايران با 1+5 وقت تاكيد كردند كه تكليف سانتريفيوژها و ديگر تعهدات هسته‌اي ايران در برجام مشخص است و بعيد است كه تهران در صورت بازگشت كامل تمام اعضاي اوليه به توافق، مطالبه‌اي فراتر از برجام داشته باشد. 
«آنتوني بلينكن» وزير امور خارجه امريكا نيز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با برنامه «امروز» شبكه چهار راديو بي‌بي سي، با تكرار اتهام‌زني به ايران ادعا كرد كه ايالات متحده هنوز از تمايل ايران براي كنار گذاشتن برنامه هسته‌اي‌اش اطمينان ندارد. اين ديپلمات امريكايي با اشاره به مذاكرات «وين» در خصوص احياي برجام گفت: «ما به همراه شركاي اروپايي خود، روسيه و چين و به‌طور غيرمستقيم ايران در (مذاكرات) وين مشاركت داشته‌ايم. ما جديت در هدف خود براي بازگشت به تعهدات برجامي را نشان داده‌ايم، مساله‌اي كه نمي‌دانيم اين است كه آيا ايران آمادگي دارد كه همان تصميمات مشابه را اتخاذ كند و به جلو پيش برود يا خير». وي در ادامه مدعي شد كه ايران در حال نزديك شدن به نقطه توانمندي براي توليد تسليحات اتمي است و در اين خصوص گفت: «قبل از آنكه چند سال پيش، توافق (برجام) حاصل شود، ايران چندين هفته با توليد مواد شكاف‌پذير براي (ساخت) يك سلاح هسته‌اي فاصله داشت و براي ما زماني براي آنكه بتوانيم اقدامي انجام دهيم، باقي نمي‌گذاشت». به گزارش خبرگزاري فارس، وزير خارجه ايالات متحده بدون آنكه به خروج امريكا از برجام و تداوم سياست «فشار حداكثري» عليه جمهوري اسلامي ايران اشاره كند، ادامه داد: «در حال حاضر، متاسفانه، ايران بسياري از محدوديت‌هايي را كه طبق اين توافقنامه وضع شده بود، برداشته است و هم‌اكنون بار ديگر به نقطه‌اي نزديك‌تر و نزديك‌تر شده است كه زمان گريز (هسته‌اي) را به تنها چند ماه يا حتي كمتر كاهش دهد».
تنها چند ساعت پس از اين خبر‌سازي اكسيوس و اظهارات وزير خارجه ايالات متحده، رسانه‌هاي متفاوت به نقل از يك مقام ارشد امريكايي، اطلاعات تازه‌تري درباره روند جاري در وين منتشر كردند. اظهاراتي مفصل كه تنها هدف آن پاس دادن توپ به زمين ايران در اين دور از رايزني‌هاي وين بود. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، اين مقام امريكايي با تاكيد بر اينكه برجام از قبل مورد توافق قرار گرفته، گفت: قرار نيست چيز جديدي ابداع شود اما برخي تحريم‌هاي دولت قبلي كه با برجام سازگار است زير سوال نخواهند رفت. اگر ايران تصميم بگيرد به برجام بازگردد كار به سرعت پيش خواهد رفت و عملي شدن آن نيز سريع خواهد بود.
اين مقام امريكايي كه از اعضاي هيات اين كشور در رايزني‌هاي وين است در ادامه گفت: «اگر بخواهيم واقع‌بين باشيم و ايالات متحده اين‌طور است، ايالات متحده مي‌داند براي بازگشت به پايبندي، چه كارهايي براي برداشتن تحريم‌هايي كه در برجام به آن متعهد شده بايد انجام دهد. ما همچنين مي‌دانيم ايران بايد چه كارهايي براي بازگشت به پايبندي نسبت به تعهدات برجامي انجام دهد.  او با اشاره به اثرات مخرب خروج دولت قبلي امريكا از برجام گفت: «فكر مي‌كنم آزموني كه ظرف چند سال گذشته داده شد، درست عكس اين را نشان داد و بدون برجام و با اعمال مجدد همه تحريم‌ها و اعمال تحريم‌هايي جديد، اكنون برنامه هسته‌اي ايران به سرعت پيش مي‌رود و رفتار آن در منطقه تهاجمي‌تر شده است.»
در حالي كه مقام‌هاي ايراني به‌رغم خروج امريكا از برجام در سال 2018 و وضع شديدترين تحريم‌ها عليه تهران با استفاده از حقوق تعيين‌شده براي خود در برجام، كاهش تعهدات برجامي را پيش برده اما شاكله توافق را با تدبير حفظ كردند، اين ديپلمات امريكايي مدعي شد كه اگر ايران آمادگي آن را ندارد، دولت بايدن به اوضاع رسيدگي خواهد كرد و هركاري كه لازم باشد انجام مي‌دهد تا ايران به بمب اتمي دست پيدا نكند. بنابراين ما براي اين سناريو نيز آماده هستيم.» وي در پاسخ به اين سوال كه آيا توافق با ايران به منزله بازگشت به شرايط سال ۲۰۱۸ خواهد بود و اينكه آيا منقضي شدن تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران نيز به همان مرحله برمي‌گردد، گفت: «ما بازگشت به پايبندي نسبت به برجام را در نظر داريم و هرچه با آن سازگار نباشد بايد‌ برداريم. مي‌خواهم از اين فرصت استفاده مي‌كنم تا نكته‌اي را روشن كنم. در اين راستا، مبناي استنادي برخي تحريم‌ها كه توسط دولت ترامپ وضع شده‌اند را زير سوال نمي‌بريم، چيزي كه آن را مورد سوال قرار مي‌دهيم اين است كه آيا آن تحريم‌ها با بازگشت به برجام سازگار هستند يا خير. ارزيابي ما و تشخيص امنيت ملي ما اين است كه در راستاي امنيت ملي ما است كه در صورت بازگشت ايران به پايبندي به برجام ما هم به پايبندي به اين توافق بازگرديم بنابراين ما هر چيزي را كه از سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاده مورد بررسي قرار خواهيم داد و اگر موارد پيچيده‌اي در اين ميان وجود داشته باشد بايد نگاه دقيق‌تري به آن داشته باشيم. 
اين ديپلمات ارشد امريكايي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات مقامات امريكايي درباره جديت ايران در مذاكرات وين گفت: «سوال اينجا است كه آيا ايران متوجه اين مساله هست كه نمي‌توانيم در شرايطي قرار بگيريم كه امريكا كاري بيش از آنچه اين توافق طلب مي‌كند درخصوص رفع تحريم‌ها انجام دهد و ايران كار كمتري براي بازگشت به پايبندي انجام دهد. تا زماني كه بر سر همه‌چيز توافق صورت نگيرد، هيچ چيزي مورد توافق نيست و اين مساله در اينجا هم صدق مي‌كند. در زمينه توافق بر سر تحريم‌ها، گام‌هاي هسته‌اي و همچنين ترتيب‌بندي و جدول زماني براي اجرايي شدن اين گام‌ها از سوي دو طرف، كارهاي زيادي بايد انجام شود. ممكن است زياد به نظر برسد. اگر ديدگاه عمل‌گرايانه و واقع‌بينانه‌اي وجود داشته باشد اين كار مي‌تواند با سرعت انجام شود. سرعت اين روند بايد شتاب بيشتري گيرد تا بتوانيم ظرف هفته‌هاي آتي به توافق برسيم كه البته تضميني براي آن وجود ندارد.»
او در ادامه بار ديگر توپ را به زمين ايران انداخته و مدعي شد: «مي‌دانيم چيزهاي مهم‌تري هست كه ايران مي‌خواهد از اين توافق كسب كند و ما آماده هستيم فورا پس از رسيدن به تفاهم براي بازگشت به برجام بنشينيم و آن را براساس منافع مشترك تقويت كنيم. اما همچنين معتقديم كه بايد گفت‌وگوهايي درباره برخي مسائل كه درباره تنش‌زدايي در منطقه و افزايش امنيت منطقه ذكر كرديد، انجام شود كه به معناي تغيير سياست ايران است. معتقديم كه بخشي از اين گفت‌وگوها اكنون در حال انجام است و به محض بازگشت به برجام ممكن است اين گفت‌وگوهاي گسترده‌تر انجام بشوند يا نشوند.»
همزمان با اين موضع‌گيري مقام امريكايي، خبرنگاران رسانه‌هاي متفاوت در اين كشور اقدام به تحليل وضعيت ايران در رايزني‌هاي وين در سايه دو تحول جاري (انتشار سخنان محرمانه وزير خارجه ايران درباره نقش ساير نهادها در سياست خارجي ايران و اظهارات رهبري در اين باره) و پيش رو (انتخابات رياست‌جمهوري 1400) پرداختند. برخي از اين خبرنگاران با اشاره به اين دو تحول ادعا كردند كه مذاكره‌كنندگان ايراني در وين به دليل اختلاف‌هاي جناحي در داخل در نتيجه فضاي انتخابات از قدرت مانور چنداني برخوردار نيستند. برخي ديگر نيز از بي‌ميلي حاكميت در ايران براي حل‌وفصل پرونده برجام در واپسين هفته‌هاي دولت حسن روحاني سخن گفته و ادعا كردند كه شايد ترجيح طرف امريكايي نيز اين باشد كه احياي برجام را با مذاكره‌كنندگان دولت بعدي در ايران پيش ببرد. 

ايران پاسخ امريكا را داد: 
انتخابات تاثيري بر مذاكرات وين ندارد 
عباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه كه رياست هيات مذاكره‌كننده ايران در وين را برعهده دارد بامداد پنجشنبه به وين رسيد. نخستين رايزني عراقچي با رافائل گروسي، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بود كه به گزارش رسانه‌ها قرار است به زودي به ايران سفر كند. بعدازظهر روز جمعه نيز عراقچي در جلسه كميسيون مشترك برجام با حضور هيات‌هاي 1+4 حاضر شد. آنچه رسانه‌ها از جريان رايزني‌ها در اين جلسه دريافتند اين بود كه از ظهر روز گذشته دو گروه كارشناسي رفع تحريم و هسته‌اي به سرعت كار خود را آغاز كرده‌اند. اما بخش مهم تحولات روز گذشته در وين به سخنان عباس عراقچي پس از نشست كميسيون مشترك برجام اختصاص داشت؛ گفت‌وگويي كه در آن عراقچي پاسخ فضاسازي‌هاي صورت‌گرفته در 48 ساعت گذشته توسط رسانه‌ها و مقام‌هاي امريكايي را داد. 
به گزارش «اعتماد»، معاون سياسي وزير خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاري صدا و سيما درباره اين دور از رايزني‌هاي وين گفت: روز جمعه هيات‌ها بعد از چند روزي كه براي مشورت به پايتخت‌هاي‌شان برگشته بودند، با انرژي جديدي بحث‌ها را شروع كردند. آنچه از جلسه اول مي‌شود استنباط كرد، جديت همه طرف‌ها براي رسيدن به يك راه‌حل و احياي مجدد برجام است. اين را در همه هيات‌ها مي‌شد مشاهده كرد و هركدام به نوعي در جلسه اول اين موضوع را بيان كردند. اخباري كه از سمت امريكايي‌ها به ما منتقل مي‌شود اين است كه آنها هم براي بازگشت به برجام جديت دارند و الان اعلام آمادگي كرده‌اند كه بخش بزرگي از تحريم‌هاي خودشان را بردارند. البته از نظر ما هنوز اين روند كامل نيست و به همين دليل مذاكرات ادامه مي‌يابد تا وقتي به همه خواسته‌هاي خودمان در اين زمينه برسيم.
معاون سياسي وزير خارجه در اين بخش از سخنانش پاسخ فضاسازي‌هاي صورت‌گرفته عليه تيم مذاكره‌كننده ايران را داده و افزود: اگر خواسته‌هاي ما تامين شود، جمهوري اسلامي ايران نيز كاملا جدي است كه به اجراي كامل برجام مجددا برگردد و اين اراده جمهوري اسلامي ايران است كه اتخاذ شده و هيچ ارتباطي هم با مسائل ديگر در تهران ندارد، با امر انتخابات كه طبيعتا موضوع مهمي در كشور است، هيچ ارتباطي ندارد. مذاكرات ما فارغ از مسائل حاشيه‌اي و جانبي برگزار مي‌شود. اين مذاكرات اهداف ملي داشته و منافع ملي را در نظر دارد. ما صرفا در راستاي خطوط تعيين‌شده‌اي كه از مواضع قطعي نظام است براي منافع كشور و برداشته شدن تحريم‌ها حركت مي‌كنيم. اين جديت ما در جلسه منعكس شده است و در مجموع دور جديد را با انرژي مثبت جديدي شروع كرديم و اميدواريم بتوانيم در كوتاه‌ترين زمان ممكن كار خودمان را جمع‌بندي كنيم. پيش‌بيني زمان رسيدن به توافق ممكن نيست ولي اميدواريم سريع‌تر بتوانيم انجام دهيم. طبيعتا چالش‌هايي كه وجود دارد و موارد مورد اختلاف نظر كوچك نيست و بايد بحث و مذاكره درباره آن انجام شود تا بشود راه‌حل‌هايي را پيدا كرد.

روايت روسي از مذاكرات: 
هيات‌ها آماده پايان كار هستند 
«ميخاييل اوليانوف» نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين تنها چهره رسانه‌اي فعال در جمع 1+4 است. اوليانوف كه پيش از آغاز رسمي كميسيون مشترك برجام در وين با انتشار يك توييت ادعا كرده بود كه شايد اين دور از رايزني‌ها دور پاياني باشد پس از پايان نشست كميسيون مشترك، اطلاعات داده شده به مخاطبانش در توييتر را به‌روز‌رساني كرده و نوشت: «كميسيون مشترك برجام در نشست روز جمعه، دور جديدي از گفت‌وگوها براي احياي كامل توافق هسته‌اي [ايران] را آغاز كرد. مشاركت‌كنندگان توافق كردند تا روند [مذاكرات] را تقويت كنند. به نظر مي‌رسد هيات‌ها براي باقي‌ماندن در وين به هر ميزاني كه نياز باشد، تا رسيدن به هدف خود آماده هستند».

پيش‌بيني مذاكرات طولاني‌تر 
پس از پايان نشست كميسيون مشترك برجام، لورانس نورمن خبرنگار روزنامه وال‌استريت ژورنال در وين به نقل از يك ديپلمات ارشد اروپايي نوشت: دور چهارم مذاكرات وين احتمالا از سه دور قبلي طولاني‌تر خواهد بود. كارهاي زيادي بايد انجام شود و كار بسيار بسيار پيچيده‌اي بر عهده داريم زيرا جزييات زياد و مسائل مختلفي وجود دارد كه بايد حل‌وفصل شوند. اكنون در حال آغاز دور بسيار مهمي [از مذاكرات] هستيم كه احتمالا طولاني‌تر از سه دور قبلي خواهد بود زيرا اكنون هركس نظر متفاوتي در اين زمينه دارد كه توافق بايد چگونه باشد و بايد آن را روي كاغذ بياوريم. محدوديت زماني دقيقي [براي حصول توافق] تعريف نشده است. با اين حال همه طرف‌ها اين را در نظر دارند كه هرچه زودتر به آن دست يابند بهتر خواهد بود زيرا در ادامه راه، اوضاع پيچيده‌تر خواهد شد».
اين خبرنگار امريكايي با اشاره به آسودگي نسبي مقام اروپايي در خصوص شكاف‌هاي موجود بين سه كشور اروپايي، امريكا و ايران به نقل از او نوشت، مشاهده مواضع حداكثرخواهي از طرف‌ها طبيعي است زيرا هنوز براي كسب امتياز و رسيدن به توافقات در زمينه تحريم‌ها، سانتريفيوژها و ديگر مسائل زمان كافي وجود دارد. برخلاف امريكا كه مدعي است ايران مواضع غيرواقع‌بينانه‌اي اتخاذ كرده است، اين مقام اروپايي گفت «نمي‌گويم ايران واقع‌بين نبوده است» و پيچيدگي‌هاي موجود به‌ خاطر تغييراتي است كه از زمان توافق برجام در سال ۲۰۱۶ ايجاد شده و بايد با اين واقعيت جديد انطباق پيدا كرد.


جو‌ بایدن رییس جمهور آمریکا شامگاه جمعه گفت که ایران درباره مذاکرات وین جدی است. او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران در خصوص مذاکراه برای کنترل فعالیت هسته‌ای این کشور جدیت دارد گفت: «بله، اما اینکه تا چه اندازه جدی هستند و آماده انجام چه اقداماتی هستند، مسئله متفاوتی است. هنوز در حال گفت‌وگو هستیم.»


 اگر خواسته‌هاي ما تامين شود، جمهوري اسلامي ايران نيز كاملا جدي است كه به اجراي كامل برجام مجددا برگردد و اين اراده جمهوري اسلامي ايران است كه اتخاذ شده و هيچ ارتباطي هم با مسائل ديگر در تهران ندارد، با امر انتخابات كه طبيعتا موضوع مهمي در كشور است، هيچ ارتباطي ندارد. مذاكرات ما فارغ از مسائل حاشيه‌اي و جانبي برگزار مي‌شود. اين مذاكرات اهداف ملي داشته و منافع ملي را در نظر دارد. ما صرفا در راستاي خطوط تعيين‌شده‌اي كه از مواضع قطعي نظام است براي منافع كشور و برداشته شدن تحريم‌ها حركت مي‌كنيم. اين جديت ما در جلسه منعكس شده است و در مجموع دور جديد را با انرژي مثبت جديدي شروع كرديم و اميدواريم بتوانيم در كوتاه‌ترين زمان ممكن كار خودمان را جمع‌بندي كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون