• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4921 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت

اصولگرايان با روحيه‌ مضاعف خود را براي انتخابات آماده مي‌كنند

آمدن يا نيامدن رييسي مساله اين است

مصوبه و رويكرد عجيب شوراي نگهبان در انتخابات پيش‌رو چنان به جريان اصلاح‌طلبي شوك وارد كرده كه هيچ خبر و تحرك جديد مشاهده نمي‌شود. در جريان اصولگرايان اما كاملا برعكس، تكاپو بسيار است و انگار با روحيه بيشتري به سوي انتخابات حركت مي‌كنند. برخي از مسائل به همان مصوبه تازه و شرط سني مربوط مي‌شود اما بخش عمده‌تر آن به بلاتكليفي اصولگرايان درباره آمدن و نيامدن رييسي بستگي دارد. 
در دو روزه گذشته شاهد افزايش اظهارنظرها و گمانه‌زني‌ها درباره ورود رييسي به انتخابات بوده‌ايم. اخباري غيررسمي از جدي شدن كانديداتوري او رسيد و وقتي كه محمدجواد محمدي‌نوري، عضو هيات اجرايي شوراي وحدت از قطعي بودن حضور او خبر داد به نظر رسيد كه كار تمام است و نوبت آن رسيده كه اصولگرايان همانطور كه وعده داده بودند، اجماع كنند. 
محمدي‌نوري با اشاره به رايزني افراد و جريان‌هاي مختلف سياسي براي دعوت از سيدابراهيم رييسي به انتخابات گفته بود كه «براساس آخرين ارزيابي‌ها و قرائن موجود،گويا حضور آيت‌الله رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ قطعي است و اين حضور مي‌تواند باعث شكل‌گيري وحدت ميان اضلاع اصولگرايي دركشور شود».

 سروري: نامزدي رييسي قطعي نشده!
از قطعيت اين موضوع اما خيلي زودتر از آنكه انتظار مي‌رفت،كاسته شد. شاهد آنكه پرويز سروري، دبير شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اعلام كرد:«هنوز خبري كه بر قطعي شدن حضور ايشان دلالت كند، در دست نيست.» او در مصاحبه‌اي با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:«در روز‌هاي اخير درخواست‌هاي فراواني حاوي دعوت از حجت‌الاسلام رييسي براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري به شوراي ائتلاف واصل شده است با اين حال هنوز خبري كه بر قطعي شدن حضور ايشان دلالت كند، در دست نيست و آنچه در اين باب در فضاي مجازي منتشر شده صرفا جنبه گمانه‌زني دارد.» ماجرا فقط اين نبود و ادامه بلاتكليفي اصولگرايان وقتي مسجل شدكه غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت درگفت‌وگويي با خبرگزاري برنا از انتظار رييسي براي دريافت اذن رهبري خبر داد و گفت كه «اگر از ناحيه رهبري مخالفتي نباشد، مانعي براي حضور در انتخابات 1400 ندارد».
پيش از او نيز محمدرضا باهنر به اين موضوع اشاره كرده و گفته  بود كه «آقاي رييسي براي قوه قضاييه مستقيما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ايشان بخواهد براي كانديداتوري اقدام كند، مقام معظم رهبري بايد از اين كار راضي باشند».
باهنر در مصاحبه‌اي تفصيلي با وب‌سايت خبرآنلاين گفته بود:«آقاي رييسي براي قوه قضاييه مستقيما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ايشان بخواهد براي كانديداتوري اقدام كند مقام معظم رهبري بايد از اين كار راضي باشند، البته متعدد به ما خبر رسيده است هركسي كه به رهبري مراجعه مي‌كند و در مورد انتخابات سوال مي‌كند ايشان مي‌فرمايند كه من ايجابا و سلبا هيچ اظهارنظري نمي‌كنم. آقاي سيدحسن خميني هم كه اخيرا رفته بودند و سوال كرده بودند هم يكي از موارد استثنا بودكه براي آن هم حتما رهبري يك مصلحت بزرگ‌تري را تشخيص مي‌دهند كه اين اتفاق مي‌افتد وگرنه عموما اينگونه است كه ايشان ايجابي و سلبي در مورد كسي اظهارنظر نمي‌كند و حتما در مورد آمدن يا نيامدن آقاي رييسي هم ايشان اظهارنظر نخواهد كرد اما  خود آقاي رييسي بايد قاعدتا و اخلاقا اين اطمينان‌خاطر را پيدا كند كه رهبري مخالف آمدن ايشان نيستند».
غير از باهنر افرادي چون مصطفي پورمحمدي از زعماي راست سنتي و شوراي وحدت و عليرضا زاكاني از ليدرهاي جريان اصولگرا صراحتا گفتند كه رييسي براي نامزدي نياز به اذن دارد. موضوعي كه اوضاع اصولگرايان را متحول كرد و البته به سردرگمي آنها  هم افزود.

 ائتلاف  نظامي‌ها؟
وضعيت آشفته اصولگرايان كه ناشي از روشن نبودن تكليف كانديداتوري ابراهيم رييسي است اما تنها نكته قابل‌توجه در اين جريان سياسي نيست. نگاهي به ساير اخبار و تحولات در اين جريان نشان مي‌دهد كه نه آمدن رييسي خيلي قابل اتكاست و نه اجماع روي يك گزينه واحد. شاهد اين مدعا نيز ديداري است كه اخيرا 3 نامزد رياست‌جمهوري اصولگرا با هم داشته‌اند. جلسه محسن رضايي، رستم قاسمي و سعيد محمد گوياي آن است كه نامزدهاي رياست‌جمهوري چندان به كانديداتوري رييسي اطمينان ندارند. براي همين درست وقتي كه با مصوبه جديد شوراي نگهبان و تاكيد بر سابقه اجرايي زمزمه‌ها درباره ردصلاحيت سعيد محمد بالا مي‌گيرد،  خبر مي‌رسد كه او و دو گزينه سابقا نظامي اين جريان ملاقاتي داشته‌اند كه احتمالا مقدمه يك ائتلاف است. 
توييت محسن رضايي بعد از اين ديدار نيز اين گمانه را تقويت مي‌كند. او در صفحه توييتر خود نوشته بود:«در نگرش اسلامي ايران به مديريت، «داوطلبي براي مسووليت» با «تلاش براي كسب قدرت» كاملا متفاوت است. در انتخابات 1400 فارغ از هر نتيجه‌اي، قرار است برادرانه و همه با هم ايران را بسازيم.»
 اين طور كه به نظر مي‌رسد،گزينه‌هاي نظامي اصولگرا آمدن رييسي را چندان جدي‌ نگرفته‌اند كه بخواهند به سود او كنار بكشند براي همين هم در پي ايجاد يك ائتلاف ميان خود هستند. 
بگذريم از اينكه طبق اخبار غيررسمي و شايعات، فعاليت انتخاباتي در ستادهاي سعيد جليلي و محمدباقر قاليباف نيز به قوت خود باقي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون