• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4921 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت

اقتصاد بين‌الملل

 درآمد ۳،۵ ميليارد دلاري فايزر  در 3 ‌ماهه نخست امسال

شركت داروسازي فايزر روز سه‌شنبه ۱۴ارديبهشت (۴مه) درآمد مالي 3 ماهه اول سال ۲۰۲۱ خود را منتشر كرد. بنابر اين آمار، شركت فايزر در اين مدت ۳،۵ ميليارد دلار درآمد كسب كرده است. 
واكسن ضد بيماري كوويد-۱۹ توليدي فايزر با فاصله منبع اصلي درآمد اين شركت بوده است. 
فايزر ميزان سود خالص خود را نگفته و تنها پيش‌بيني سابق خود مبني بر اينكه توليد واكسن «حاشيه سودي ۲۰درصدي» را در بردارد، تكرار كرده است. اگر اين برآورد درست باشد، واكسن‌ها سودي ۹۰۰ ميليون دلاري را (قبل از كسر ماليات) براي فايزر به همراه داشته‌اند.


روسيه دلار و يوروهايش را مي‌فروشد

سهم يورو، دلار و پوند از ذخاير ارزي روسيه باز هم كمتر شد. بانك مركزي روسيه در گزارش جديد خود اعلام كرد در سال ۲۰۲۰ نيز روند كاهش وابستگي به دلار در اين كشور ادامه يافته و اين بار يورو نيز به سرنوشت دلار دچار شده در حالي كه سهم يوآن و طلا از ذخاير ارزي بيش از پيش افزايش يافته است. يورو تا پايان سال ۲۰۲۰ چيزي حدود ۲۹.۲ درصد ذخاير ارزي را تشكل مي‌داده كه اين رقم نسبت به سال قبل ۱.۶ درصد كمتر شده است. از طرف ديگر سهم دلار نيز از ذخاير ارزي روسيه طي همين مدت با كاهش ۳.۳ درصدي به ۲۱.۲ درصد رسيده است. به گفته بانك مركزي روسيه تا پايان سال گذشته پوند انگليس ۶.۳ درصد از كل ذخاير ارزي روسيه را تشكيل مي‌داده كه نسبت به سال قبل آن ۰.۲ درصد كمتر شده است. در طرف ديگر اما طلا سهم خود را از ۱۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ رسانده است. اتفاق مشابهي هم براي يوآن چين افتاده كه سهم آن از ذخاير از ۱۱.۴ درصد به ۱۲.۸ درصد رسيده است. تا پايان سال ۲۰۲۰ مجموع ارزش ذخاير طلا و ارز روسيه معادل ۵۸۸ ميليارد دلار بوده است.


برنامه ژاپن براي تمديد وضعيت اضطراري براي مهار موج جديد كرونا

ياسوتوشي نيشيمورا، وزير اقتصاد ژاپن اعلام كرد كه دولت اين كشور به منظور مهار افزايش شديد موارد ابتلا به ويروس كرونا قصد دارد  وضعيت اضطراري فعلي را در توكيو و 3 منطقه ديگر تا پايان ماه مه تمديد كند. او گفت: تمديد وضعيت اضطراري در توكيو، اوزاكا، كيوتو و هيوگو تا 31 ماه مه ادامه خواهد داشت. وزير اقتصاد ژاپن افزود كه استان‌هاي فوكوكا و آيچي به اين مناطق اضافه خواهند شد. او اين اظهارات را در ابتداي جلسه‌اي با هياتي از متخصصان براي بحث در مورد اقدامات پيشنهادي بيان كرد. انتظار مي‌رود اين اقدامات امروز به تصويب برسد. اين تمديد كمتر از دو ماه قبل از آغاز بازي‌هاي المپيك توكيو به پايان مي‌رسد و سوالات بيشتري را در مورد توانايي پايتخت ژاپن براي ميزباني بازي‌ها ايجاد مي‌كند.


جف بزوس ۲ ميليارد دلار  از سهام آمازون را فروخت

داده‌هاي كميسيون اوراق و سهام امريكا نشان مي‌دهد كه ثروتمندترين مرد جهان، جف بزوس اين هفته نزديك به ۲ ميليارد دلار از سهام شركت خود، آمازون را به فروش رسانده است. داده‌ها نشان مي‌دهد، بزوس پس از فروش ۱.۲۷ ميليارد دلار از سهام آمازون در روز دوشنبه، روز سه‌شنبه هم ۶۸۴ ميليون دلار از اين سهام را فروخته است تا روي هم رفته ظرف تنها ۲ روز ۱.۹۵ ميليارد دلار از سهام شركت خود را واگذار كرده باشد. اين فروش بزرگ تنها يك هفته پس از آن صورت مي‌گيرد كه آمازون گزارش عملكرد مالي فراتر از انتظار خود را منتشر كرد.  آمازون همچنان به علت روآوردن افراد به خريدهاي اينترنتي در شرايط پاندمي تقويت شده است. بزوس در سال‌هاي اخير فروش سهام خود را سرعت داده است. در ماه فوريه گذشته مالك آمازون ۴.۱ ميليارد دلار از سهام شركت را فروخت. او همچنين در نوامبر گذشته ۳ ميليارد دلار ديگر از سهام آمازون را به فروش رسانده بود. بزوس قبلا اعلام كرده بود براي تامين مالي شركت اكتشاف فضايي خود هر سال ۱ ميليارد دلار از سهام آمازون را خواهد فروخت.


كرونا سرمايه‌گذاري جهان را  به پايين‌ترين سطح  ۱۵ ساله رساند

داده‌هاي سازمان همكاري و توسعه اقتصادي نشان مي‌دهد، جريان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي جهان در سال ۲۰۲۰ با سقوط سنگين ۳۸ درصدي نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۸۴۶ ميليارد دلار رسيده است.
در گزارش اين سازمان آمده است: پاندمي كرونا باعث شده است سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به‌ طور پيوسته كاهش يابد و به پايين‌ترين سطح خود از ۲۰۰۵ تاكنون برسد. در سال ۲۰۲۰ ميزان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي تنها ۱ درصد توليد ناخالص داخلي جهان بود كه اين پايين‌ترين نسبت از ۱۹۹۹ تاكنون به حساب مي‌آيد. در سال گذشته جريان ورودي سرمايه‌گذاري خارجي(اف‌دي‌آي) در اكثر كشورهاي جهان سقوط كرد. در اتحاديه اروپا اف‌دي‌آي با سقوط سنگين ۷۰ درصدي روبه‌رو شد. اف‌دي‌آي در كشورهاي جي ۲۰ با سقوط ۲۸ درصدي مواجه شد در حالي كه سرمايه‌گذاري اين كشورها در كشورهاي ديگر ۴۳ درصد سقوط كرد. چين براي دومين بار از امريكا جلو زد و به بزرگ‌ترين مقصد سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در جهان تبديل شد. چين و امريكا به ترتيب ۲۱۲ ميليارد دلار و ۱۷۷ ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كردند. هند و لوكزامبورگ در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون