• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4921 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت

اقدامات خيرخواهانه حرفه‌اي

زهرا جنت

وقتي صحبت از كار خيريه و اقدامات عام‌المنفعه مي‌شود ذهن‌ها بيشتر بر كمك‌هاي معيشتي يا درماني و حوادث خاص طبيعي و اجتماعي متمركز مي‌شود. مشاركت در امور خيرخواهانه تنها به كمك مالي يا همراهي با اقدامات گروه‌ها و نهادهاي خيريه خلاصه نمي‌شود. هر كدام از ما، با هر تخصص، جايگاه اجتماعي و وضعيت مالي كه داشته باشيم مي‌توانيم در كار و حرفه خود و حتي روابط با ديگران، يك فرد خيرخواه و انسان دوست باشيم و اقدامات خود را با اين اهداف همراه كنيم.
ما همانند اكثر افراد جامعه، براي كسب درآمد به شغل و حرفه‌اي مشغول هستيم كه تبحر در آن كار را از طريق آموزش دانشگاهي يا به‌ صورت تجربي به دست آورده‌ايم. حرفه ما هر چه كه باشد افرادي براي رفع مشكل يا برخورداري از خدماتي، به آن نيازمند هستند و به صورت مستقيم و غيرمستقيم براي آن پول پرداخت مي‌كنند. هر يك از ما مي‌توانيم قسمتي از زمان انجام كار شغلي خود را براي امور خيريه در حرفه خويش قرار دهيم. پزشكي كه بيماران را معالجه مي‌كند، وكيلي كه مشاوره حقوقي مي‌دهد، معلمي كه به افراد آموزش مي‌دهد و هر كسي كه خدمتي ارائه مي‌كند، مي‌تواند قسمتي از خدمات و كار خويش را براي افراد نيازمندي كه به او مراجعه مي‌كنند به صورت رايگان يا با هزينه‌اي خيلي كمتر از دستمزد خويش انجام دهد.
ناگفته پيداست افرادي هستند كه در حرفه خود خيلي با افراد نيازمند و آسيب‌پذير مواجه نيستند. مثلا خيلي بعيد است كه فرد مستمندي براي طراحي نقشه خانه خود به يك مهندس معمار مراجعه كند كه زمينه انجام اقدام حرفه‌اي خيرخواهانه براي اين قشر از جامعه ايجاد شود. اما اين افراد در چنين خدماتي اغلب با واحدهاي شغلي مختلفي همكاري دارند كه آنها عمدتا براي انجام كارهاي خود با افرادي از اقشار آسيب‌پذير كار مي‌كنند. عدم دريافت بخشي از هزينه، يا انجام خدماتي بيش از قرار كاري توسط اين متخصصان مي‌تواند زمينه تعهدي براي فرد يا شركتي كه همكارشان است، ايجاد كند كه به جاي اين موارد انجام شده، خدمات معيشتي، رفاهي يا آموزشي رايگان به كارگران خويش ارائه كنند. علاوه بر اينكه مي‌توان بر قول اخلاقي افراد در اين زمينه حساب كرد هيچ مانعي هم وجود ندارد كه تعهدات كاري و كتبي هم در اين زمينه صورت پذيرد كه فرد خيرخواه بداند كه نيت و عمل او مسبب گشايشي براي افراد مستمند خواهد شد. علاوه بر خرسندي دروني فرد خيرخواه و شادي فرد ذي‌نفع، زنجيره ناديده‌اي از خوبي بين انسان‌ها شكل مي‌گيرد. عمدتا افراد وقتي خير و منفعتي بي‌چشمداشت به آنها مي‌رسد و امكان يا الزامي به جبران براي همان فرد ندارند با تجربه آن حس خوب، سعي در انجام عملي با همان حس براي ديگري دارند. قصد اين نيست كه بگوييم حتما همه اين گونه هستند ولي بر اساس آموزه‌هاي فرهنگي و مذهبي، عمدتا افراد جامعه ما به اين صورت عمل مي‌كنند و مهم است كه نگذاريم افرادي سودجو يا كساني كه اعمال نيك ديگران را وظيفه آنها يا حق خويش مي‌پندارند، قطع كننده زنجيره محبت، همدلي و همراهي در جامعه باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون