• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4924 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

كلاب‌هاوس تريبون جديد انتخابات 1400

اميرعباس ميرزاخاني

در بين شبكه‌هاي اجتماعي مختلف در سنوات گذشته، «توييتر» به عنوان يك پيام‌رسان مطلوب براي سياسيون و دولتمردان ايران و جهان مطرح بوده است به گونه‌اي كه در بزنگاه‌هاي مختلف مامني براي اظهارنظر، انتقاد و مورد خطاب قراردادن ديگر رجال سياسي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. از اسفندماه سال گذشته و با راه‌اندازي برنامه كاربردي كلاب‌هاوس بر پايه مديوم صدا فضاي جالبي را براي برگزاري جلسات، محافل رسمي و غيررسمي با موضوعات سياسي، فرهنگي، اجتماعي، طنز و هجويات در اختيار كاربران قرار داده است. پيش‌تر شبكه‌هاي اجتماعي در دنيا علاوه بر تسهيل روابط اجتماعي، تريبوني جديد براي كاربران خلق كرده بودند. اكنون كلاب‌هاوس در مدت سه ماه از ظهورش با بهره‌گيري از قابليت صدا و اتاق‌هاي پررفت‌وآمدش اين ارتباط را نزديك‌تر و جذاب‌تر مي‌كند و توانسته است به يكي از محبوب‌ترين سرگرمي‌هاي كاربران ايراني شبكه‌هاي اجتماعي تبديل شود.  بدون ترديد فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي نوظهور با قابليت‌هاي جديد، در كنار عوارض و آسيب‌هاي خود، محاسن و امتيازات قابل توجهي نيز دارند. اين آسيب و عوارض زماني خود را بيشتر نمايان مي‌سازد كه فضاي رسانه‌اي رسمي «رسانه ملي» كشور بسيار بسته و در اختيار گروه و جريان خاص فكري قرار دارد و مجالي براي طرح انديشه و ديدگاه‌هاي ديگر جريانات رسمي و شناسنامه‌دار نظام فراهم نمي‌كند و اين گروه‌ها از سر ناچاري به طرح مباحث سياسي و بعضا انتقادي خود در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌پردازند. حضور خبرنگاران مختلف، نمايندگان احزاب و تشكل‌هاي سياسي رسمي كشور، فعالان سياسي و اجتماعي، صاحب‌نظران علوم سياسي، مديران ارشد رسانه‌ها و مسوولان مختلف كشور از هر طيف و جناحي در اتاق‌هاي مختلف كلاب‌هاوس  با طرح مباحث چالشي در حوزه‌هاي گوناگون در نبود رسانه‌هاي رسمي و به ويژه رسانه ملي، فضاي جديدي را در آستانه انتخابات فراهم كرده است.
 امتياز ويژه كلاب‌هاوس در مقايسه با ديگر برنامه‌هاي كاربردي مشابه، امكان برقراري يك گفتمان چندجانبه، با حضور جناح‌هاي مختلف سياسي از داخل و خارج از كشور، امكان گفتمان‌سازي و گفت‌وگو با گروه‌هاي سياسي حتي براندازان و شناخت و ارزيابي ديدگاه‌ها و توانمندي‌هاي علمي و نظري، برگزاري جلسات مختلف در «روم‌»هاي كلاب‌هاوس با موضوع‌هاي متفاوت و حتي مخالف با ديدگاه‌ها و نظريات شخصي است و مي‌توان به سهولت پيش‌بيني كرد كه اين شبكه اجتماعي با توجه به امكانات و ظرفيت‌هاي موجود به يكي از محبوب‌ترين و پرطرفدارترين فضاها در روزهاي انتخاباتي پيش رو تبديل خواهد شد و اين قابليت را دارد كه به سرعت جايگزين رسانه‌هاي رسمي كشور شده و تريبوني براي افراد مختلف براي طرح ديدگاه‌ها و كانديداهايي كه نمي‌توانند از تريبون‌هاي رسمي كشور بهره ببرند؛ تبديل شود. از اين رو كانديداهاي احتمالي انتخاباتي، تريبون مناسب و رايگاني در اختيار دارند تا به معرفي خود و برنامه‌هاي‌شان بپردازند. 
با توجه به اينكه حدود 40 روز به برگزاري انتخابات سيزدهم دوره رياست‌جمهوري مانده است ولي هنوز تب و تاب انتخابات نه در رسانه ملي و نه حتي در بدنه مردم مطرح نيست ولي برعكس تنور انتخابات در شبكه اجتماعي نوظهور كلاب‌هاوس بسيار داغ است و پيش‌بيني مي‌شود تا اين شبكه محبوب مسوولان و فعالان رسانه‌ها به تريبوني براي كانديداهاي اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري تبديل شود. اين ظرفيت در شبكه اجتماعي مي‌تواند در غياب رسانه ملي يخ بي‌حسي نسبت به انتخابات رياست‌جمهوري 1400 را كه چند ماه ديگر در ايران برگزار مي‌شود، بشكند و فضاي گفت‌وشنود سياسي را فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون