• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4929 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت

وزير خارجه ايران در نشست مجازي سازمان كنفرانس اسلامي مطرح كرد

نه، به «عادي‌سازي» قتل عام كودكان فلسطيني

روساي جمهور ايران و تركيه درباره فلسطين گفت‌وگو كردند

گروه ديپلماسي

 

 

ايران بر تحركات ديپلماتيك براي مقابله با حملات بي‌امان رژيم اسراييل به نوار غزه و كشتار فلسطيني‌ها افزوده است. در حالي كه شامگاه شنبه خبرگزاري فارس از تماس تلفني «سردار قاآني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي جنبش حماس خبر داد، صبح روز يكشنبه نيز محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه به منظور ديدار و گفت‌وگو با مقامات ايتاليا و در دومين مقصد سفرش به اروپا در رم به سر مي‌برد، در نشست اضطراري مجازي سازمان همكاري اسلامي درباره اوضاع كنوني در سرزمين‌هاي اشغالي شركت و سخنراني كرد. در حالي كه برخي كشورهاي اسلامي در واپسين ماه‌هاي حضور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق ايالات متحده در قدرت روند عادي‌سازي رابطه با رژيم اسراييل را آغاز كردند، سكوت برخي كشورهاي اسلامي در برابر جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي كركننده شده است. با اين وجود سكوت دولتمردان در برخي كشورهاي اسلامي و عربي نتوانسته مانع از موج اعتراض‌هاي مردمي بشود. در چنين شرايطي وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي در نشستي فوري و مجازي درباره ضرورت متوقف شدن حملات اسراييل به فلسطيني‌ها سخن گفتند. 

جواد ظريف: براي دفاع از حقوق مردم فلسطين  متحد شويم

محمدجواد ظريف، وزير خارجه كه روز شنبه سفر خود به وين، پايتخت اتريش را به دليل حمايت اين كشور از اسراييل در حمله به فلسطيني‌ها لغو كرد در دومين مقصد تور اروپايي در ايتاليا از محل سفارتخانه ايران در رم در سخناني در نشست مجازي سازمان همكاري‌هاي اسلامي گفت: «در حالي كه شاهد آن هستيم كه نيروهاي صهيونيست فجيع‌ترين جنايات را عليه برادران و خواهران ما در فلسطين اشغالي مرتكب مي‌شوند، اجازه مي‌خواهم كه صحبت‌هايم را با تشكر از شما بابت ترتيب دادن اين جلسه به موقع آغاز كنم. مردان، زنان و كودكان بي‌گناه توسط مرگبارترين و پيشرفته‌ترين جنگ‌افزارها در حال سلاخي شدن هستند. خانه‌ها در حالي ويران مي‌شوند كه ساكنان‌شان در آنها گير افتاده‌اند. هر آنچه از زيرساخت‌هاي غزه باقي مانده است -  از جمله منابع برق و آب - عملا نابود شده است. ما اكنون با موارد فاحش و سازمان‌‌يافته نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بين‌الملل مواجه هستيم.»
وزير خارجه افزود: «امروز قتل عام كودكان فلسطيني پس از آن «عادي‌سازي» ادعايي انجام مي‌شود. اين رژيم جنايتكار و آدم‌كش يك بار ديگر ثابت كرده است كه تحركات دوستانه در قبال اين رژيم، تنها به تشديد قساوت‌هاي آن منجر مي‌شود. تنها هدف تحركات نفاق‌آميز اسراييل، تفرقه‌افكني بين مسلمين و منزوي كردن مردم فلسطين است. اشتباه نكنيد: اسراييل تنها زبان مقاومت را مي‌فهمد و مردم فلسطين كاملا از حق دفاع از خود و سرپيچي از قلدري‌هاي اين رژيم نژادپرست برخوردار هستند. اين اقدامات وحشيانه بار ديگر ثابت كرده است كه تنها مسير مسالمت‌آميز به سمت صلح، برگزاري يك همه‌پرسي بين تمام ساكنان فلسطين از جمله فلسطيني‌هاي آواره‌شده و پناهجويان است. نبايد از ياد برد كه فلسطين تنها يك مساله عربي يا اسلامي نيست، بلكه معضله‌اي بين‌المللي نيز هست. جناياتي كه در طول دهه‌ها عليه مردم بي‌گناه فلسطين انجام شده بر وجدان بشري سنگيني مي‌كند. از اين روست كه جامعه بين‌المللي وظيفه دارد به شديدترين لحن رژيم اسراييل را محكوم كرده و آن را وادار كند كه به تخريب و محاصره غزه پايان دهد. ما بايد فعالانه در سازمان ملل متحد تلاش كنيم تا يك جلسه اضطراري مجمع عمومي براي پرداختن به اين موضوع تشكيل شود. علاوه بر اين، رويكرد شنيع برخي از دول غربي در برابرانگاري قربانيان و مجرمين، ما را وادار مي‌سازد تا به كاستي‌هاي خود در پيشبرد آرمان مشترك‌مان نگاهي بيندازيم. ما بايد يك كارزار «نهادينه‌شده» حقوقي و سياسي عليه رژيم آپارتايد صهيونيستي در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي ايجاد كنيم. يك نهاد ناظر حرفه‌اي بين‌المللي نيز بايد تشكيل شود تا جنايات عليه مردم فلسطين را رصد و گزارش كند. اين جنايات بايد به صورت ثبت و ضبط‌شده و گزارش شوند، با اين هدف كه مرتكبين آنها در محضر عدالت قرار گيرند. ما همچنين بايد به تصويب مصوبات داخلي و همچنين يك قطعنامه از جانب اين سازمان مبادرت ورزيم كه اسراييل را به عنوان يك رژيم آپارتايد شناسايي كند. علاوه بر اين، اقدامات جنايتكارانه اسراييل بايد هم در مصوبات داخلي و هم در قطعنامه‌هاي سازمان همكاري اسلامي به عنوان نسل‌كشي و جنايت عليه بشريت شناسايي شود و كشورهاي عضو بايد صلاحيت قضايي ملي خود را به نحوي بسط دهند كه پيگرد جنايتكاراني كه در اراضي اشغالي فلسطيني مرتكب جنايت جنگي، نسل‌كشي و جنايات عليه بشريت مي‌شوند را شامل شود.
جواد ظريف در پايان سخنانش گفت: جمهوري اسلامي ايران مانند هميشه دست دوستي خود را به سوي همه شما دراز مي‌كند. ما آماده‌ايم تا تمام اختلافات را كنار گذاشته و در دفاع از حقوق مردم فلسطين با توسل به هر ابزار مشروع سياسي و قانوني متحد شويم.

فلسطين، سوژه اصلي گفت‌وگوي روحاني- اردوغان

روز گذشته حسن روحاني در تماس تلفني با «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه درباره جنايت‌هاي رژيم اسراييل عليه مردم فلسطين گفت‌وگو كرد. به گزارش سايت رياست‌جمهوري ايران، روحاني در اين تماس تلفني ضمن تبريك عيد سعيد فطر به دولت و مردم تركيه گفت: كشورهاي اسلامي به ويژه ايران و تركيه به عنوان دو كشور مهم و تاثيرگذار در منطقه بايد با همكاري و تشريك مساعي از همه توان موجود از جمله ظرفيت نهادهاي بين‌المللي مانند سازمان ملل و سازمان همكاري اسلامي براي مقابله با تجاوزات و جنايات رژيم صهيونيستي استفاده كنند.
روحاني همچنين ضرورت اشتراك مواضع و تقويت همكاري‌هاي تهران - آنكارا براي حل‌وفصل بحران‌هاي منطقه‌اي از جمله سوريه و يمن را مورد تاكيد قرار داد و افزود: تداوم اين همكاري‌ها در قالب گفت‌وگوهاي روند آستانه مي‌تواند به تسريع در حل‌و‌فصل بحران‌ها كمك كند.
رييس‌جمهور در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به برگزاري موفق نشست اخير كميسيون مشترك اقتصادي ايران و تركيه (8 ارديبهشت‌ماه) با امضاي اسناد همكاري، ابراز اميدواري كرد كه شاهد روان‌تر شدن بيشتر مناسبات اقتصادي و تجاري از جمله تسهيل همكاري‌هاي بانكي و فعاليت گذرگاه‌هاي مرزي دو كشور با ظرفيت كامل باشيم.
روحاني همچنين با اشاره به برگزاري مذاكرات احياي برجام در وين، با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران با نشان دادن حسن نيت كامل خود زمينه احياي برجام را فراهم كرده است، گفت: امروز همه دنيا و از جمله امريكا به عنوان تحريم‌كننده ايران به اين نتيجه رسيده‌اند كه تحريم و فشار حداكثري شكست خورده است. رييس‌جمهور با بيان اينكه تنها راه‌حل، لغو تحريم‌ها، پايبندي به قانون و مقررات بين‌المللي و اجراي كامل برجام است، افزود: مطمئنا اگر طرف‌هاي اين توافق بين‌المللي به ويژه امريكا، اراده جدي و حسن نيت داشته باشند، اين مذاكرات دستاورد مثبت و سازنده‌اي خواهد داشت.  «رجب طيب اردوغان» نيز در اين گفت‌وگوي تلفني با تبريك متقابل عيد سعيد فطر به دولت و مردم ايران گفت: متاسفانه اين روزها با جنايات و حملات ظالمانه اسراييل در فلسطين اشغالي مواجه هستيم كه بسيار نگران‌كننده و تاسف‌بار است. جامعه بين‌المللي بايد در برابر اين حملات گستاخانه واكنش قوي و بازدارنده از خود نشان دهد و ضروري است كه جهان اسلام در اين زمينه از حق و عمل مشترك پيروي كند. اردوغان با اشاره به برگزاري نشست فوق‌العاده روز يكشنبه كميته اجرايي سازمان كنفرانس اسلامي در اين زمينه، ابراز اميدواري كرد كه تصميم مناسبي در اين نشست براي پايان دادن به اين جنايات و كشتار بي‌رحمانه اتخاذ شود.
رييس‌جمهور تركيه همچنين با اشاره به برگزاري نشست اخير كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور، بر تقويت و تعميق مناسبات اقتصادي و تجاري تركيه و ايران به عنوان دو كشور دوست و همسايه تاكيد و ابراز اميداري كرد كه نشست همكاري‌هاي راهبردي دو كشور نيز براي توسعه همكاري‌ها در آينده نزديك برگزار شود.

تماس‌هاي سردار قاآني با رهبران فلسطيني
به گزارش فارس، «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي جنبش حماس شامگاه شنبه تماس تلفني از «سردار قاآني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي دريافت كرد. سردار قاآني در اين تماس تلفني پاسخ منحصر بفرد و موفق مقاومت به تجاوز دشمن صهيونيستي و دفاع از ملت فلسطين را ستود. فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همچنين وحشي‌گري رژيم اشغالگر را محكوم كرد. اسماعيل هنيه نيز در اين تماس تلفني گفت كه نبرد قدس، نبرد تمام فرزندان ملت بوده و موضع ايران در حمايت از ملت فلسطين را ستود. همچنين «زياد النخاله» دبير كل جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز تماس تلفني با سردار قاآني داشت. به گزارش فارس، سردار قاآني و دبير كل جنبش جهاد اسلامي درباره آخرين تحولات درگيري‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي گفت‌وگو كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون