• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4929 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت

بر خلاف ادعاي مطرح شده

كميته انضباطي سريع و قاطع نيست

سامان سعادت

روز شنبه كميته انضباطي فدراسيون فوتبال در بيانيه‌اي بازيكنان  و برخي نفرات كادرفني متخلف دو بازي سپاهان- پرسپوليس و پرسپوليس-  استقلال را براي اداي توضيحات فراخواند. در پايان اين بيانيه آمده است: «كميته انضباطي بر رسيدگي دقيق به تخلفات در سريع‌ترين زمان اهتمام ويژه داشته و با توجه به رويكرد مديريت جديد فدراسيون فوتبال مبني بر برخورد سريع و قاطعانه با هرگونه تخلف در حوزه فوتبال اين كميته نيز بدون مماشات و اغماض در اين راستا از ظرفيت‌هاي قانوني موجود حداكثر استفاده را خواهد كرد.»  ادعايي كه به ‌طور كامل مردود است.

كميته انضباطي فدراسيون فوتبال هيچ‌گاه رسيدگي دقيق و به خصوص در سريع‌ترين زمان ممكن را  در دستور كار خودش قرار نداده است. همين كه رسيدگي به پرونده بازي پرسپوليس و سپاهان قرار است بيست‌وهفتم انجام شود در حالي كه بازي دو تيم روز ۱۹ ارديبهشت برگزار شد يعني هيچ سرعت عملي در كار نيست. همچنين‌ ادعاي برخورد بدون مماشات هم كاملا مردود است  چراكه همه مي‌دانند دربي باعث شد بررسي پرونده بازي جنجالي اصفهان به دوشنبه27 ارديبهشت موكول شود. اينكه پرونده دقيق بررسي خواهد شد هم سوالي است كه پاسخش به زودي مشخص مي‌شود. با عبور از مثال دم‌دستي اين روزها مي‌توان نمونه‌هاي بسياري پيدا كرد كه نشان مي‌دهد كميته انضباطي اتفاقا همه مسائل خارج از ضوابط را در بررسي به پرونده‌ها و صدور راي دخيل مي‌داند و به‌ شدت هم تحت تاثير فضاي رسانه‌اي، باشگاه‌هاي پرطرفدار و توصيه‌هايي كه از خارج مي‌شود، قرار دارد.  نه فقط كميته انضباطي كه كميته اخلاق هم به همين صورت است.كوهي از پرونده‌هاي بررسي نشده در اين دو كميته وجود دارد كه منتظر رسيدگي هستند. از آن بدتر بين كميته‌هاي انضباطي و اخلاق وكميته استيناف هم مشكلات بزرگي وجود دارد و بارها پيش آمده كه آراي كميته‌هاي بدوي به صورت صددرصدي در كميته استيناف شكسته شده است، آن‌ هم در پرونده‌هاي جنجالي نظير تخلف مالي علي كفاشيان رييس سابق فدراسيون فوتبال يا اتفاقات فينال جام حذفي 3  سال قبل. 
كميته انضباطي فدراسيون فوتبال بايد در وهله اول روشن كند كه چرا در فاصله زمان بازي پرسپوليس و سپاهان تا دربي دستور رسيدگي به پرونده را صادر نكرد؟ آيا دليلي جز اينكه دربي در پيش است، وجود داشته؟ چه دليلي دارد عزيزي خادم به عنوان رييس فدراسيون فوتبال بعد از دربي در نامه‌اي به كميته انضباطي از آنها بخواهد از اين پس طبق مقررات با خاطيان در هر جايگاهي برخورد صورت بگيرد؟ آيا اين نامه روز بعد از بازي پرسپوليس- سپاهان نمي‌توانست فرستاده شود؟ يكي از مسائل عجيب در بيانيه كميته انضباطي فدراسيون فوتبال در رابطه با اتفاقات اخير اين بود كه گزارش ناظر بازي سپاهان-پرسپوليس روز ۲۲ ارديبهشت ارسال شد و تاخير در صدور دستور هم به همين دليل اتفاق افتاده است. واقعا معلوم نيست چطور ممكن است در عصر ارتباطات رسيدن گزارش ناظر بازي ۷۲ ساعت  طول بكشد! اين نوشته ممكن است به طرفداري يا ضديت با برخي تيم‌ها متهم شود يا اين شائبه را ايجاد كند كه كميته انضباطي طرفدار تيمي خاص است اما واقعيت اين است كه اينجا مساله سر عدالت است و اركان قضايي فدراسيون فوتبال بارها ثابت كرده‌اند در قبال تيم‌هاي پرطرفدار مماشات مي‌كنند و عدالت را ناديده مي‌گيرند.  شيوه پشت گوش انداختن همان‌طور كه  درگيري بازيكنان استقلال در فرودگاه كه  سال گذشته اتفاق افتاد به فراموشي سپرده شد يا تلاش براي مجازات تيم‌ها به شكلي كه نه سيخ بسوزد  نه كباب  نه تنها كمكي به فوتبال ايران نمي‌كند كه هر روز به گسترش درگيري‌ها و تنش‌ها مي‌انجامد.  از چندين سال پيش همه به ياد دارندكه عادل فردوسي‌پور در برنامه نود در چنين اتفاقاتي از اركان قضايي مي‌پرسيد اگر پاي استقلال و پرسپوليس وسط نبود هم همين‌طور برخورد مي‌كرديد؟ اين يعني مساله مربوط به اين هفته و امسال نيست.  مشكل بسيار ريشه‌اي‌تر از اين حرف‌هاست. خوب است رييس فدراسيون فوتبال و روساي اركان قضايي فدراسيون نگاهي به اتفاقات روز فوتبال دنيا بيندازد. مگر كميته‌هاي انضباطي ساير فدراسيون‌هاي دنيا چه كار مي‌كنند كه مي‌توانند دركمتر از ۲۴ ساعت پرونده را بررسي و حكم صادر كنند؟ آيا دليلي جز اين مي‌توان متصور بود كه آنجا هيچ ملاحظه‌اي صورت نمي‌گيرد و توصيه‌اي پذيرفته نمي‌شود؟ چند مثال از محروميت  ستاره‌هاي بزرگ دنياي فوتبال و تيم‌هاي مطرح آورده شود،كافي است كه برخي متوجه شوند منظور از سرعت و برخورد قاطعانه و بدون مماشات چيست؟ فضاي فوتبال دقيقا شبيه به اجتماع است.  اگر در جامعه قانون حرف و اول و آخر را نزد و سيستم قضايي برخوردي قاطع و به‌ موقع با تخلفات  نداشته باشد، چيزي به جز هرج و مرج  به بار نخواهد آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون