• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4932 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

بعد از چند سال جنگ لفظي و تنش

كريم به تيم ملي دعوت شد؛ خدا را شكر!

علي ولي‌اللهي

يورو ۲۰۲۰ كه با يك سال تاخير، امسال برگزار مي‌شود يك سورپرايز بزرگ دارد؛ كريم بنزما. بنزما از سال ۲۰۱۶ و به دليل دخيل شدن در پرونده‌اي عجيب كه به نام پرونده باج‌خواهي از والبوئنا ديگر بازيكن وقت تيم ملي فرانسه معروف شده، از جمع خروس‌ها كنار گذاشته شد. ديديه دشان، سرمربي تيم، كريم را براي يورو ۲۰۱۶ كه در فرانسه برگزار مي‌شد به تيم ملي دعوت نكرد. بعد از نايب قهرماني تيم ملي فرانسه در آن تورنمنت كه به صورت مشخص به خاطر نداشتن يك مهاجم تمام‌كننده در بازي نهايي رقم خورد، خيلي‌ از طرفداران فوتبال در فرانسه از دشان خواستند بنزما را براي جام جهاني ۲۰۱۸ به تيم ملي دعوت كند. بنزمايي كه در آن برهه تحت تاثير نام رونالدو قرار داشت و گاهي انتقادات عجيبي از بازي او در رسانه‌ها مطرح مي‌شد. 
بنزما در سال ۲۰۱۸ به تيم ملي فرانسه دعوت نشد و دشان بدون حضور مهاجم رئال مادريد فاتح جام جهاني شد. هيچ كس از نبودن بنزما حرف نمي‌زد. با بودن امباپه و گريزمان و ژيرو خروس‌ها يك تيم كامل به نظر مي‌رسيدند. با اين حال درست از سال ۲۰۱۸ كه رونالدو از رئال مادريد جدا شد، تازه نوبت به بروز درخشش بنزما رسيد. البته درخشش بنزما پيش از آن هم وجود داشت و تنها اتفاقي كه رخ داد چرخيدن دوربين‌ها سمت مهاجمي بود كه هيچ كدام از مربيان بزرگي كه به رئال آمدند حاضر نشدند روي اسمش قلم بگيرند. مورينيو، آنچلوتي، بنيتز، زيدان، لوپتگي و دوباره زيدان همگي از حضور چنين مهاجم باهوش و با كلاسي در تركيب تيم‌شان استفاده كردند و هر بار شايعه فروش او مطرح مي‌شد همه مي‌دانستند كه اين تنها مي‌تواند يك شوخي بي‌مزه باشد. 
بنزما در تمام اين سال‌ها يكي از بهترين بازيكنان رئال و فوتبال اروپا بوده است. او فصل قبل يكي از اصلي‌ترين دلايل قهرماني قوهاي سپيد در لاليگا بود. اگر امسال هم تيم پر مصدوم و كم‌ستاره زيدان موفق شد به نيمه نهايي چمپيونزليگ برسد و در هفته آخر لاليگا هنوز شانس قهرماني دارد به خاطر حضور مهاجمي به نام بنزماست. احتمالا همين درخشش باعث شد دشان بعد از ۵ سال بالاخره از خر شيطان پياده شود و بنزما را براي رقابت‌هاي يورو به تيم ملي فرابخواند. اتفاقي كه به عنوان سورپرايز خروس‌ها معرفي شده است. حالا خط حمله‌اي كه يك روز تصور مي‌شد در رئال‌مادريد شكل مي‌گيرد، در تيم ملي فرانسه ديده خواهد شد؛ يعني همبازي شدن بنزما و امباپه. 
با تمام اين تفاسير اين تصميم نبايد به همين راحتي‌ها هم بوده باشد. اتفاقاتي كه طي چند سال گذشته رخ داد هنوز از ذهن هواداران فوتبال پاك نشده. بنزما از زمان محروميت از حضور در تيم ملي دو جنگ لفظي بزرگ با ديديه دشان و اليويه ژيرو داشته است. بنزما در سال اولي كه از تيم ملي كنار گذاشته شد در يك مصاحبه ادعا كرد دشان به دليل ريشه الجزايري‌اش او را به تيم ملي دعوت نمي‌كند و سرمربي را به نژادپرستي متهم كرد. اين اتهام دشان را حسابي عصباني كرد به‌ طوري كه او سال گذشته و بعد از سه سال اعلام كرد هنوز آن مصاحبه را فراموش نكرده است. دشان گفت: «آن مصاحبه تاثير زيادي روي زندگي من گذاشت و شايد آن حرف‌ها با گذشت زمان كمي فراموش شود، اما من نمي‌توانم آن را به ‌طور كامل از ياد ببرم. مساله فقط مصاحبه بنزما نبود و حرف‌هاي ديگري نيز از سوي افراد ديگر گفته شد كه منجر به رفتارهايي خشونت‌آميز شده و زندگي خانواده من را تحت تاثير قرار داد. ممكن است از يك سرمربي از نظر فني و به خاطر تاكتيك‌هايش انتقاد شود و اين مساله مهم نبوده و طبيعي است. اما اين اتفاقات روي وجهه و نام من و همچنين شرايط خانواده‌ام تاثير گذاشت. اين حرف‌ها براي من غيرقابل قبول است و گفتن چنين حرف‌هايي مي‌تواند منجر به خشونت كلامي و جسمي شود. من عواقب زيادي را براي اين حرف‌ها تحمل كردم، ما نمي‌توانيم آن روزها را فراموش كنيم و هرگز هم فراموش نخواهم كرد.»
در مورد ديگر بنزما سال گذشته بعد از اينكه با اليويه ژيرو مقايسه شد در يك اظهارنظر جنجالي گفت: «شما ماشين كارتينگ را با اتومبيل فرمول يك اشتباه مي‌گيريد؟ قطعا خير و مشخص است كه من اتومبيل فرمول يك هستم.» اين اظهارنظر به‌شدت توسط فرانسوي‌ها مورد نكوهش قرار گرفت و بنزما را وادار به اداي توضيح كرد. البته توضيحات بنزما تاثير خاصي بر شرايط به وجود آمده نگذاشت تا اينكه خود ژيرو به متلك بنزما واكنش نشان داد و گفت: «بله؛ من ماشين كارتينگ هستم ولي يك كارتينگ قهرمان جهان.» در واقع ژيرو با مساله دعوت نشدن بنزما به تيم ملي فرانسه و اينكه او در تالار افتخاراتش قهرماني جام جهاني ندارد جواب مهاجم رئال مادريد را داد. اين دعوا آنقدر بالا گرفت كه پاي برخي ديگر از ستاره‌هاي تيم ملي فرانسه را هم به ميان كشيد. در كنار همه اين جنگ‌هاي لفظي بنزما يك بار هم تهديد كرد اگر به تيم ملي فرانسه دعوت نشود براي تيم ملي الجزاير بازي خواهد كرد. 
حال معلوم نيست دشان چطور توانسته آن اتهام نژادپرستي را فراموش كند يا ژيرو چطور قرار است كنار كسي بازي كند كه به او گفته ماشين كارتينگ. هرچه هست مهاجم ۳۳ ساله خروس‌ها بعد از يك وقفه طولاني‌مدت به تيم ملي بازخواهد گشت و احتمالا آخرين يوروي زندگي‌اش را تجربه مي‌كند. اينكه او شانس پيدا مي‌كند و عنوان قهرماني را به دست مي‌آورد يك سوال است و اينكه مي‌تواند در جام جهاني هم حاضر باشد يك سوال ديگر. فعلا بنزما شادمان از اين اتفاق است و احتمالا به بعدش فكر نمي‌كند. او شادي‌اش را با انتشار تصويري از خودش در پيراهن تيم ملي فرانسه و گذاشتن هشتگ alhamdullilah (الحمدلله) نشان داده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون