• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4934 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲ خرداد

در كنفرانس خبري روساي جمهور ايالات متحده و كره‌جنوبي مطرح شد

جو بايدن، آماده ديدار با كيم جونگ اون

گروه جهان


سفر مون جائه اين، رييس‌جمهور كره‌جنوبي به ايالات متحده امريكا و نخستين ديدار با جو بايدن در جامه چهل‌وششمين رييس‌جمهور كشور ميزبان، پرونده كره‌شمالي را پس از قريب به 5 ماه از آغاز به كار دولت جديد در امريكا به صدر اخبار آورد. در روزهايي كه رسانه‌هاي امريكايي از پيشرفت تسليحاتي كره‌شمالي خبر مي‌دهند و كيم‌جونگ اون، رهبر كره‌شمالي چند توصيه‌نامه پوششي جديد براي شهروندان منتشر كرده، جو بايدن مي‌گويد حاضر است در شرايط درست با رهبر جوان و جنجالي كره‌شمالي ديدار كند؛ وعده‌اي كه يادآور عكس‌هايي است كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق ايالات متحده با كيم جونگ اون چه در سنگاپور و چه در مرز تاريخي دو كره گرفت اما در نهايت نه به خلع سلاح هسته‌اي پيونگ يانگ و نه به پايان تحريم‌هاي جهاني عليه كره‌شمالي منتهي شد. 
جو بايدن و مون جائه اين روز جمعه به وقت ايالات متحده در كاخ سفيد باهم ديدار كردند و ناگفته پيداست كه پس از روابط دوجانبه، كره‌شمالي بيشترين وقت اين ديدار را به خود اختصاص داد. به گزارش رويترز، بايدن و همتاي او از كره‌جنوبي در اين ديدار از فوريت داشتن تلاش‌ها براي تعامل با كره‌شمالي و مذاكره بر سر برنامه تسليحات هسته‌اي اين كشور صحبت كردند. جو بايدن در بخش‌هايي از اين گفت‌وگو تاييد كرد كه حاضر است تحت شرايط درست با كيم جونگ اون ديدار كند. در حالي كه به گفته روساي جمهور دو كشور خلع سلاح هسته‌اي كامل شبه‌جزيره كره هدف هر دوي آنها است اما بايدن تاكيد كرد كه نسبت به دشواري وادار كردن كره‌شمالي به تسليم كردن زرادخانه هسته‌اي‌اش آن هم بعد از شكست خوردن تلاش‌هاي روساي جمهور قبل از خود، «دچار هيچ توهمي»  نيست.
جو بايدن در كنفرانس خبري مشترك با رييس‌جمهور كره‌جنوبي گفت: «هر دوي ما عميقا نسبت به وضعيت نگران هستيم. من با رييس‌جمهور كره‌جنوبي تمايلي مشترك براي تعامل ديپلماتيك با كره‌شمالي و «اتخاذ گام‌هاي عملگرايانه به منظور كاستن از تنش‌ها» داريم. من آنچه در مدت گذشته (دوره دونالد ترامپ) انجام شده را انجام نخواهم داد؛ من به او همه آن چيزي كه به دنبالش است اعم از كسب مشروعيت و رسميت بين‌المللي و اجازه به رفتن در مسير كسب جديت ظاهري نسبت به چيزي كه ابدا درباره آن جديت نداشته، نخواهم داد.
به گزارش رويترز، اين سخنان جو بايدن نشان‌دهنده يك تغيير در تفكر او است، چرا كه كاخ سفيد در ماه مارس اعلام كرد او مايل به ديدار با كيم جونگ اون نيست. هرچند كه دولت جو بايدن در 5 ماه گذشته از آغاز به كار چندان درباره پرونده كره‌شمالي دست به اقدام‌هاي عملي نزده اما بايدن سونگ كيم، مقام كهنه‌كار وزارت خارجه امريكا را به عنوان فرستاده ويژه اين كشور براي كره‌شمالي انتخاب كرده است. سونگ كيم يك ديپلمات امريكايي- كره‌اي است كه به عنوان فرستاده ويژه براي كره‌شمالي تحت رياست‌جمهوري باراك اوباما همين‌طور سازمان‌دهنده نشست‌هاي دونالد ترامپ با كيم جونگ اون خدمت كرده است. مون جائه اين كه به تعامل با كره‌شمالي به چشم يك مساله مربوط به ميراث كاري‌اش نگاه مي‌كند اصرار به انتصاب يك فرستاده داشته و گفت، سونگ كيم به بررسي اينكه كره‌شمالي مايل به تعامل ديپلماتيك هست كمك خواهد كرد.  جدا از مساله كره‌شمالي، بايدن و مون بر وجود ائتلاف قدرتمند بين دو كشور بعد از تيرگي‌هاي ايجادشده توسط دونالد ترامپ در روابط دوجانبه تاكيد كردند. مون جائه اين تبديل به دومين رهبر خارجي بعد از نخست‌وزير ژاپن شده كه از زمان شروع رياست‌جمهوري جو بايدن در ماه ژانويه به كاخ سفيد رفت و بايدن نيز گفت‌وگو با مهمان خود از سئول را به گفت‌وگوي دوستان قديمي تشبيه كرد. 
چين و تايوان و بحث شكايت‌هاي تايوان از پكن به دليل فشارهاي نظامي مكرر نيز يكي ديگر از سوژه‌هاي مورد بحث در ديدار بايدن و رييس‌جمهور كره‌جنوبي بود. 
«مون جائه اين» گفت: «ما اين ديدگاه مشترك را داشتيم كه صلح و ثبات در تنگه تايوان شديدا مهم بوده و توافق كرديم بر سر اين مساله همكاري داشته باشيم و در عين حال در روابط ميان چين و تايوان مشخصه‌هاي ويژه را در نظر بگيريم.» به گزارش رويترز، پس از اين سخنان، وزارت امور خارجه تايوان از اين ابراز حمايت تشكر كرده و گفت، اين جزيره «همواره نقشي كليدي در ثبات و موفقيت منطقه‌اي ايفا كرده است.»
با اين وجود رييس‌جمهور كره‌جنوبي در قبال مساله چين با محافظه‌كاري بيشتري سخن گفت و در حالي كه واشنگتن مشتاق به يك بيانيه قدرتمند از سمت مون جائه اين در قبال چين بود اما او نگران ناراحت كردن بزرگ‌ترين شريك تجاري كشورش بود. در بخش‌هايي از اين كنفرانس خبري، بايدن نيز از سرمايه‌گذاري‌هاي چند ميليارد دلاري شركت‌هاي كره‌جنوبي در بخش‌هاي استراتژيك امريكا همچون ميكروچيپ‌ها استقبال كرد.
دو كشور در بيانيه مربوط به نشست رهبران‌شان توافق كردند تا شبكه‌هاي مخابراتي نسل پنجم و نسل ششم شفاف و باز را توسعه و تامين جهاني چيپ‌ها براي خودروها را افزايش دهند. آنها همچنين توافق كردند شرايط را نسبت به ايجاد يك نيروي ضربت براي زنجيره تاميني مربوط به توليد تكنولوژي‌هاي سطح بالا بررسي كنند.
مون جائه اين كه در داخل كشورش از بابت وضعيت همه‌گيري كوويد-۱۹ تحت فشار است، در بخش‌هايي از اين كنفرانس خبري گفت كه دو كشور با داشتن شراكت در زمينه واكسن كه به تركيب دانش كارشناسي امريكا و ظرفيت توليد كره بپردازد، موافق بوده‌اند. او گفت، اين روند به تامين واكسن‌هاي كوويد-۱۹ در منطقه هند- اقيانوسيه كمك خواهد كرد، در حالي كه بايدن گفت، امريكا به تامين واكسيناسيون 550 هزار سرباز كره‌جنوبي مي‌پردازد.
در بيانيه مشترك آنها عنوان شد، سئول «به طرزي چشمگير» تعهدش به برنامه بين‌المللي توزيع واكسن موسوم به كوواكس در سال جاري ميلادي را افزايش داده و دو كشور متعهد به همكاري با شركاي ديگر به منظور ايجاد يك مكانيزم تامين مالي جديد در قبال امنيت سلامت شدند.
به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور امريكا در اين ديدار بر روابط اقتصادي و امنيتي عميق پيونددهنده امريكا با كره‌جنوبي از جمله در زمينه داشتن رويكرد مشترك در قبال كره‌شمالي تاكيد كرده و گفت: شراكت ما بر مبناي تعهد آهنين ما به امنيت مشترك بنا شده است. ائتلاف ما همواره براي مدت طولاني حامي صلح، امنيت و موفقيت و اهميت بيشتر منطقه و نزديك شدن ما به يكديگر بوده است.
رييس‌جمهور كره‌جنوبي گفت، كشورش همكاري نزديكي با امريكا در راستاي حصول يك خلع سلاح هسته‌اي كامل شبه‌جزيره كره خواهد داشت. مون در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از ديدار خصوصي با جو بايدن گفت، از «بازگشت امريكا به رهبري» استقبال مي‌كند. او ادامه داد كه دو كشور هم‌پيمان در زمينه مبارزه با همه‌گيري كوويد-۱۹، بازسازي اقتصاد جهاني و رسيدگي به مساله تغييرات آب و هوايي باهم همكاري خواهند كرد. رييس‌جمهور كره‌جنوبي در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با بايدن گفت: امريكا قبول كرده به خط‌مشي‌هاي مربوط به برد پروازي كه باعث محدود شدن برد موشك‌هاي كره‌جنوبي به ۸۰۰ كيلومتر مي‌شده، پايان دهد. من با خرسندي خبر پايان بازبيني در خط‌مشي‌هاي مربوط به موشك‌ها را اعلام مي‌كنم.

تسليحات هسته‌اي كره‌شمالي در حال ارتقا است
«تنها چند هفته پس از روي كار آمدن جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا، كره‌شمالي پيغام زيركانه‌اي به دولت جديد فرستاد كه بخش‌هاي كليدي نيروگاه توليد سوخت هسته‌اي اين كشور، مجتمع قديمي كه برنامه تسليحات هسته‌اي ۴ دهه پيش در آن آغاز شده بود را روشن كرد.» به گزارش ايسنا، واشنگتن‌پست در تحليلي نوشت: «مقامات كره‌شمالي مي‌دانستند كه گرماي ناشي از آزمايشگاه راديوشيميايي آنها، ماهواره‌هاي امريكايي را روشن مي‌كند و به گزارش روزانه رييس‌جمهور ايالات متحده راه پيدا مي‌كند، حتي اگر مشخص نباشد اين يك اقدام ساختگي فريب‌دهنده يا دور تازه پايدار توليد است.
«ويكتور چا» كه تحليلي از تصاوير براي مركز مطالعات استراتژيك و بين‌المللي منتشر كرده است، گفت: «اين بخشي از دستورالعمل است» و «اين پيغام را مي‌رساند كه ما اينجا هستيم كه بمانيم». زرادخانه سلاح‌هاي هسته‌اي كره‌شمالي و انبار سوخت اين كشور، طي ۴ سال اخير تقريبا دو برابر شده و با وجود ديدارهاي پرسروصداي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا با «كيم جونگ اون»، رهبر كره‌شمالي، افزايش ثابتي داشته است. بهترين برآوردهاي غيرطبقه‌بندي‌شده اين هستند كه كره‌شمالي دست‌كم ۴۵ سلاح هسته‌اي دارد و به نظر مي‌رسد كسب زرادخانه‌اي تقريبا به اندازه زرادخانه پاكستان- ديگر كشور هسته‌اي كه امريكا يك مرتبه خواستار خلع سلاح آن شده بود- را هدف قرار داده است. مقامات دولت بايدن در خلوت اذعان مي‌كنند كه اين توهم را ندارند كه كره‌شمالي از تمام برنامه هسته‌اي خود دست بكشد. به گفته دستياران بايدن، وي مانند رييس‌جمهوران سابق امريكا، اين تصميم را گرفته كه به‌طور رسمي كره‌شمالي را به عنوان يك كشور هسته‌اي اعلام نكند. اين ماه پس از اينكه واشنگتن نتيجه بازبيني سياست خود در قبال كره‌شمالي را منتشر كرد، مون گفت تفاوتي در رويكرد اين دو متحد (امريكا و كره‌جنوبي) در قبال كره‌شمالي نمي‌بيند. هر دو كشور قصد داشتند با تكيه بر توافق سنگاپور، گام‌هاي «ديپلماتيك، تدريجي، مرحله‌اي، عملي و انعطاف‌پذير» در راستاي هدف نهايي خلع سلاح شبه‌جزيره كره بردارند.
اما اين منافع متقابل داراي محدوديت‌هايي هستند. دولت بايدن به نوبه خود عمق‌بخشي شراكت استراتژيك واشنگتن با كره‌جنوبي را هدف قرار داده و آن را به استراتژي در حال تحول امريكا براي رقابت با چين جلب كرده است. اين امر به خاطر رابطه تجاري عظيم كره‌جنوبي با پكن، اقدام ظريف و شكننده‌اي محسوب مي‌شود. مقامات امريكا همچنين پكن را به كمك به كره‌شمالي در سرقت بودجه براي تامين برنامه خود از طريق جرايم اينترنتي متهم كرده‌اند.
هياتي از كارشناسان سازمان ملل امسال گزارشي را منتشر كردند كه مدعي شده بود هكرهاي كره‌شمالي طي ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۰ از طريق حملات سايبري، ۳۱۶.۴ ميليون دلار دزديده‌اند كه ۲۸۱ ميليون دلار آن از طريق تبادل ارز رمزنگاري شده در سپتامبر ۲۰۲۰ انجام شده بود. طبق اين گزارش، ارزهاي رمزنگاري‌شده از طريق واسطه‌گران در چين پولشويي شده بودند. ثمره اين دزدي، به باور بسياري كارشناسان، تامين مالي مهم‌ترين پروژه كره‌شمالي، يعني گسترش  زرادخانه هسته‌اي  است.»


كيم  جونگ  اون   پوشيدن  جين  پاره   و   برخي   مدل‌هاي  مو   را   ممنوع  كرد

كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي، براي «جلوگيري از ترويج و نفوذ فرهنگ غربي و سبك زندگي سرمايه‌داري» پوشيدن شلوار «جين» پاره يا «زاپ‌دار» و برخي مدل‌هاي مو را براي شهروند اين كشور ممنوع اعلام كرد. به گزارش ايسنا، رودونگ سينمون، روزنامه رسمي كميته مركزي حزب كارگر كره شمالي، در روزهاي گذشته، سرمقاله‌اش را به ابراز نگراني در مورد نفوذ و گسترش سبك زندگي و فرهنگ غربي در اين كشور اختصاص داده است. اين روزنامه همچنين نوشته كه كيم جونگ اون براي مقابله با اين نگراني‌ها، پوشيدن شلوار جين تنگ و زاپ‌دار (پاره) را ممنوع اعلام كرده است. اين روزنامه همچنين با ارايه فهرستي از ۱۵ مدل موي مجاز، تاكيد كرده كه مدل پشت‌موي بلند نيز براي شهروندان كره‌شمالي ممنوع است. سردبير روزنامه رودونگ سينمون در اين سرمقاله مي‌نويسد: «تاريخ به ما ياد داده است كه اگر سبك زندگي خود را كم‌اهميت بشماريم، كشورمان مانند ديواري كه به مرور زمان نم گرفته است، فرومي‌پاشد.» او در ادامه نوشته است: بايد در برابر ريزترين نشانه‌هاي سبك زندگي خارجي بايستيم تا بتوانيم آن را ريشه‌كن كنيم. خبرگزاري يونهاپ كره‌جنوبي انتشار اين سرمقاله در روزنامه رسمي همسايه شمالي‌اش را هشداري براي جوانان اين كشور در مورد انتخاب سبك‌هاي زندگي «خارجي و منحرف» دانسته است. به نوشته اينديپندنت، اين خبرگزاري همچنين نوشته كه كره شمالي در دسامبر ۲۰۲۰، قانوني را به تصويب رساند كه براساس آن، شهرونداني كه تحت‌تاثير ويديوهاي تبليغاتي كره جنوبي باشند، مجازات مي‌شوند. ناظران معتقدند كه دستور اخير كيم جونگ اون مبني بر ممنوعيت مدل‌هاي خاص مو و پوشش در راستاي قانون پيشين و به منظور مقابله با نفوذ فرهنگ غربي در اين كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون