• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4934 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲ خرداد

«ميخاييل اوليانوف» نماينده دايم روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي «وين»:

از پيشرفت در مذاكرات خجالت نكشيد

ايران اولين كشور عاري از تسليحات هسته‌اي بود كه اورانيوم را تا ۶۰ درصد غني كرد

گروه  ديپلماسي 

«ميخاييل اوليانوف»،نماينده دايم روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي «وين» در مصاحبه‌اي با روزنامه «اكو مسكو» تاكيد كرد كه هدف فقط به بازگشت ايالات متحده و جمهوري اسلامي ايران به برجام محدود نمي‌شود و هدف اصلي احياي كامل برجام به شكل اوليه آن است. او در اين باره گفت:«تنها چيزي كه مي‌گويم، اين است كه مساله فقط بازگشت ايالات متحده و ايران(به تعهدات برجامي نيست) بلكه احياي كامل برجام  به شكل اوليه آن است».

پيش‌بيني تاريخ پيشرفت واقعي  در مذاكرات برجامي 
به گزارش فارس اين ديپلمات روس در پاسخ به سوالي در خصوص عدم حصول توافق تا ضرب‌الاجل ۲۱ مه(۳۱ ارديبهشت ماه) گفت:«ديپلمات‌ها هم افرادي همچون بقيه انسان‌ها هستند مثل دانش‌آموزان مدرسه، زماني ‌كه تاريخي به عنوان تاريخ مرجع معرفي مي‌شود، فرصتي پيش مي‌آيد تا راحت ننشينيم و براي دستيابي به نتيجه تا تاريخ معين تلاش كنيم. در حقيقت تاريخ پيشنهادي كه مورد حمايت تمامي طرف‌هاي مذاكره بود، در راستاي همين هدف عمل كرد  اما ضرب‌الاجل براي مذاكرات نبود و در حال حاضر اين تاريخ در حال تمديد است و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.»  اوليانوف سپس در ادامه در پاسخ به سوالي كه ضرب‌الاجل فعلي براي پيشبرد و حصول نتيجه براي مذاكرات وين چه زماني است،گفت:«در حقيقت حدس زدن تاريخ مشخص براي پيشرفت مذاكرات و رسيدن به توافق دشوار است اما اگر نظر مرا بخواهيد، مي‌گويم كه روزهاي اوليه ژوئن(اواسط خرداد ماه) يك زمان حقيقي و واقعي براي حصول پيشرفت خواهد  بود كه نمي‌توان البته با  اطمينان  در اين خصوص پيش‌بيني‌هايي را صورت داد.»
امريكايي‌ها  براي  بازگشت به  برجام  جدي  هستند
نماينده دايم روسيه در مذاكرات وين در ادامه در خصوص عزم دولت «جو بايدن»  براي بازگشت به تعهدات  برجامي گفت:«در زمان فعلي معمولا روال نيست كه درباره امريكايي‌ها خوب  صحبت كنيم زيرا آنها نيز تمايلي ندارند در مورد روس‌ها خوب حرف بزنند اما در اين مورد از همان اوايل ماه آوريل و پس ازگفت‌وگوي من با «رابرت مالي»  نماينده ويژه امريكا در امور ايران در مصاحبه‌هاي مختلف تكرار كردم كه به نظر من امريكايي‌ها يك  موضع  بسيار عملي دارند  و  براي بازگشت به اين توافق، تصميم سياسي اتخاذ كرده‌اند و با جديت  در اين مسير حركت مي‌كنند.»
اوليانوف درباره روند مذاكرات وين گفت:«ما به وضوح در مسير درستي گام  برمي‌داريم و مدت‌هاست كه بخش اصلي مسير را طي كرده‌ايم و احساسم اين است كه مرحله نهايي مذاكرات هفته آينده شروع خواهد  شد و اميدوارم كه اين طور شود.  در حال حاضر اختلافاتي بين طرف‌هاي ايران و امريكا درخصوص ميزان تحريم‌هايي كه  بايد برداشته شود وگام‌هايي كه ايران بايد براي بازگشت به تعهدات برجامي بردارد، وجود دارد اما همگي اينها راه‌حل دارد».

اسراييلي‌ها  قطعا   عضو  مذاكرات   نيستند
اين ديپلمات روس در خصوص اقدامات خرابكارانه رژيم اسراييل در تاسيسات هسته‌اي ايران گفت كه اين اقدامات مانع از پيشرفت هسته‌اي ايران نشد. اوليانوف در اين باره گفت:«به ‌طوركلي بايد  بگويم كه تمامي اين اقدامات هر بار به توسعه و پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران منتهي شد و در نتيجه اين اقدامات، ايران براي اولين ‌بار در تاريخ، اولين كشور غيرتسليحات هسته‌اي بود كه اورانيوم را تا ۶۰  درصد غني كرد.»  او در خصوص مداخلات رژيم اسراييل در روند مذاكرات برجامي گفت:«قطعا اسراييلي‌ها مواضع خود را به ما و در وهله اول به امريكايي‌ها  ابراز مي‌كنند.  دولت امريكا تا  حدي اين مواضع را در نظر مي‌گيرد اما  اسراييلي‌ها قطعا عضو مذاكرات نيستند.» اين ديپلمات روس در خصوص احتمال توقف غني‌سازي ۶۰  درصد ايران گفت:«در وهله اول  فكر مي‌كنم كه غني‌سازي ۶۰  درصد  در چند  روز آينده متوقف شود. فكر مي‌كنم كه اين اتفاق به زودي در جريان روند مذاكرات صورت بگيرد.»

توافق بهتري در مقايسه با برجام براي منطقه وجود  ندارد
او سپس با حمايت از برجام گفت:«هيچ توافقي بهتر از برجام براي كشورهاي منطقه و اسراييل وجود ندارد زيرا درجه اطمينان بالايي مي‌دهد كه  ايران تسليحات هسته‌اي  ندارد و  نخواهد داشت.»
اوليانوف در ادامه با انتقاد از سياست تحريمي ايالات متحده گفت:«همان‌طور كه مي‌دانيد امريكايي‌ها قطعا سياست تحريمي هولناكي دارند. اين تحريم‌ها كاملا غيرقانوني است و با هنجارهاي قوانين بين‌المللي سازگاري ندارد.»
او سپس با اشاره به تاثير تحريم‌هاي امريكا در پيشرفت مذاكرات گفت:«در وهله اول و در زمينه مسائل ديپلماتيك،گفتن اينكه همه‌ چيز خوب خواهد بود و ما توافق خواهيم كرد، صحيح نيست زيرا ممكن است همواره مساله‌اي پيش بيايد كه كل روند را تضعيف كند. هميشه اين خطر وجود دارد اما تا امروز تمامي نشانه‌ها حاكي از آن است كه ما در حال نزديك شدن به يك نتيجه موفقيت‌آميز در مذاكرات هستيم. همان‌طور كه مي‌دانيد نبايد از گفتن اين مساله(امكان حصول پيشرفت در مذاكرات) شرمسار باشيد. مي‌توانيد خويشتنداري كنيد اما محتاط باشيد. آخرين باري كه به نشست كميسيون مشترك  برجام رفتم  به  همكارانم گفتم كه در مواجهه با مطبوعات بگذاريد رك و صريح باشيم. ما  حداقل پيشرفت چشمگيري حاصل كرديم و توافق تقريبا در دسترس است.»
اقدامات ترامپ  عليه  جمهوري اسلامي يك بي‌آبرويي  بود
اوليانوف در پاسخ به سوالي مربوط به لزوم جبران خسارت ۲۵۰ يا ۳۰۰ ميليارد دلاري خروج يك‌جانبه امريكا از برجام گفت:«ايران طبيعتا اين موضوع را مطرح كرده و از بسياري جهات موضع ايران قابل توجيه است زيرا آنچه دولت ترامپ انجام داد، يك بي‌آبرويي بود. در حالي كه ايران به تمامي تعهداتش پايبند بود و حتي يك‌ سال پس از آغاز كارزار فشار حداكثري و تا زماني كه امريكا تحريم‌هاي نفتي ايران را آغاز كرد، ايران همچنان به تعهداتش پايبند بود و قطعا اين اقدامات امريكا، اقتصاد ايران را تضعيف كرد.» او سپس درباره نحوه جبران اين خسارت هنگفت به ايران گفت:«شما مي‌توانيد به طرق مختلف جبران كنيد.  جبران اين اقدامات  از طريق توسعه روابط اقتصادي و تجاري فعال امكان‌پذير است و اين نيز يك گزينه براي جبران است اما در مذاكرات وين هنوز تصميمي در اين باره اتخاذ  نشده  است.»
 
اسناد  ادعايي  نتانياهو  چيزي  را  ثابت  نمي‌كند
اين ديپلمات روس در خصوص اسنادي كه «بنيامين نتانياهو»   نخست‌وزير رژيم  اسراييل مدعي شده بود مربوط به  فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران است،گفت:«اين آرشيو هيچ گونه شواهدي ارايه نكرد كه نشان دهد ايران در دوران برجام، تعهداتي را نقض كرده باشد.»
اوليانوف در بخشي  ازگفت‌وگوي خود با تاكيد بر حق مسلم ايران براي تكميل ساخت نيروگاه بوشهر گفت: «وقتي بقيه به ويژه اسراييلي‌ها در خصوص برنامه هسته‌اي ايران صحبت مي‌كنند، يك نكته را فراموش مي‌كنند و آن اين است كه ايران عضو معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي است و به ‌‌رغم آنكه اين معاهده وظايف بزرگي را براي ايران تعريف مي‌كند در عين حال حقوق زيادي را نيز براي اين كشور قائل مي‌شود و مهم‌ترين اين حقوق، استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي است. اين حق غيرقابل  انكار ايران است و ايران حق غني‌سازي اورانيوم را دارد و تنها مساله‌اي كه وجود دارد، اين است كه اين اقدامات بايد تحت كنترل و نظارت آژانس صورت گيرد اما به‌ طوركلي ساخت نيروگاه هسته‌اي مساله‌اي است كه به‌طور كامل مطابق با معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي است و اگر بخواهيد اين حق را ناديده بگيريد به ايران اين حق را مي‌دهيد كه از ديگر تعهدات خود در زمينه عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي انصراف دهد. همه‌ چيز به هم مرتبط است. حقوق با تعهدات و به‌طور برعكس به هم مرتبط است و بنابراين فكر مي‌كنم كه هيچ كس نبايد حق ايران در ايجاد نيروگاه هسته‌اي را زير سوال ببرد در واقع اين نيروگاه در مرحله پيشرفته‌اي از ساخت قرار دارد و اين موضوع قابل بحث نيست و حرف ناگفته‌اي در اين خصوص باقي نمانده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون