• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4936 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۴ خرداد

سيد ابراهيم رييسي در جمع روحانيون عضو جامعه روحانيت مبارز حاضر شد

كانديداي «مستقلِ» محافظه‌كاران

گروه سياسي

سيدابراهيم رييسي كه بالاخره پس از هفته‌ها و بلكه ماه‌ها اصرار طيف‌هاي رنگارنگ جناح راست و بي‌توجهي به خواست آنان، نيمروز واپسين روز از مهلت 5 روزه نام‌نويسي داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري خود را به ستاد انتخابات رساند و درحالي رسما اعلام كانديداتوري كرد كه برخلاف آنچه اصولگرايان دوست مي‌داشتند و انتظارش را مي‌كشيدند، هيچ پالس و نشانه مثبتي در سخنان بعد از اعلام كانديداتوري رييسي نبود كه حتي تلويحا به همراهي او با اصولگرايان تعبير شود يا دست‌كم از اين همه اصرار و تلاش آنان براي ورود رييس قوه قضاييه به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري اشاره داشته باشد. رييسي آمد، ثبت‌نام كرد، نطق پس از اعلام كانديداتوري‌اش را ايراد كرد و خود را كانديداي «مستقل» خواند. 

اين ورود دور از انتظار و حتي شوكه‌كننده براي اصولگراياني  است كه هفته‌ها و ماه‌هاي متمادي پيوسته از اين مي‌گفتند كه حرف اول و آخرشان رييسي است. فراتر از اين حتي كانديداهاي جناح راست نيز وضعي مشابه داشتند و اغلب از اين مي‌گفتند كه اگر رييسي بيايد به نفع او كنار خواهند رفت. جمله‌اي به‌ نسبت مشترك در اقوال اغلب كانديداهاي اصولگرا كه البته با دلايلي متفاوت بيان مي‌شد و بخشي به ‌دليل فشار ناشي از بدنه اجتماعي و چهره‌هاي متنفذ اصولگرا در نهادهاي اجماع‌ساز اين جريان سياسي به ‌ويژه اعضاي شوراي وحدت چنين مي‌گفتند و بخشي نيز به‌ خاطر علقه و اراداتي كه شخصا به رييسي داشتند يا دست‌كم از آنجا كه صحنه سياست و شطرنج انتخابات را مي‌ديدند كه اگر رييسي وارد شود، شانسي ندارند كه احيانا كانديداي مطلوب و مورد حمايت اصولگرايان  باشند.
هر چه بود اما رييسي آمد، «مستقل» هم آمد و هر چه اصولگرايان در روزهاي پس از ثبت‌نام رييسي تلاش كردند، او حاضر به اين نشد كه خود را كانديداي جناح راست و اصولگرايان معرفي كند. رويه و منشي كه حتي صداي برخي بزرگان اصولگرايي همچون محمدرضا باهنر، دبيركل جامعه اسلامي مهندسين را درآورد و او كه همزمان در قامت دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري، نقشي غيرقابل انكار در سازوكار اجماع‌سازي اصولگرايان دارد نسبت به آنچه انحصارگرايي ستاد رييسي مي‌خواند، انتقاد كرد. هر چند اين گلايه را در شرايطي مطرح مي‌كرد كه اساسا هدفش از اظهارنظر، رد احتمال همراهي با  لاريجاني و پذيرش رياست ستاد او بوده و تاكيد بر اينكه چنانكه پيش از اين گفته همراه شوراي وحدت است و جامعه روحانيت مبارز و حامي رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم.
آن‌ سوي ميدان اما چنانكه گفتيم خبري از همراهي متقابل نبود يا به تعبير دقيق‌تر دست‌كم تا ديروز چنين نشانه‌اي از حركات و سكنات رييسي ديده نمي‌شد تا اينكه سخنگوي شوراي وحدت خبر داد كه جلسه انتخاباتي اين شورا با سيدابراهيم رييسي برگزار شد؛ جلسه‌اي كه البته به بيان دقيق‌تر جلسه انتخاباتي جامعه روحانيت با رييسي بوده نه آن‌ طوركه منوچهر متكي در قامت سخنگوي شوراي وحدت گفته است. چه آنكه رييسي صرفا در نشستي حاضر شده كه جز سخنگوي شوراي وحدت، هيچ‌يك از اعضاي اين شورا يا دست‌كم اصولگرايان مكلا حاضر نبوده و در عوض در اين جلسه كه «عصر روز يكشنبه به دعوت آيت‌الله موحدي‌كرماني، رييس جامعه روحانيت مبارز و در محل دفتر مركزي اين نهاد سياسي- مذهبي برگزار شده» روحانيون اصولگرا ميدان‌دار و صاحب ‌مجلس بودند. متكي گفته است: «ابتداي اين نشست پس از خير مقدم آيت‌الله مجتهدشبستري، نايب‌‌رييس جامعه روحانيت مبارز، اينجانب و جناب آقاي پورمحمدي دبير عالي جامعه روحانيت مبارز، گزارشي از چگونگي شكل‌گيري شوراي وحدت و اقدامات 9ماه اخير و شكل‌دهي به سازوكار‌هاي انتخاباتي ارايه داديم و تاكيد شد كه تنها گزينه مورد بررسي شوراي وحدت از ماه‌ها قبل جناب آقاي رييسي بوده‌اند و به آمادگي شوراي وحدت در سراسر كشور براي حمايت از رييسي به عنوان گزينه ارزشي، انقلابي، فسادستيز و عدالت‌خواه تاكيد شد». 
اين‌‌طوركه پيداست رييسي همچنان تمايلي به همكاري تشكيلاتي با اصولگرايان ندارد و جالب آنكه ديروز درحالي كه خبرهاي غيررسمي از رد و تاييد صلاحيت اين و آن كانديداي انتخابات به گوش مي‌رسيد، دست‌كم 3 نفر از كانديداهاي اصولگرا به ‌نفع او كناره‌گيري كردند و همزمان زمزمه‌هايي از احتمال انصراف كانديداي چهارم نيز به گوش رسيد. بر اين اساس درحالي كه تا پيش از ظهر ديروز محمد عباسي و سردار افشار از ادامه حضور در اين رقابت سياسي رسما كناره‌گيري كرده و صراحتا از حمايت خود از سيدابراهيم رييسي پرده برداشتند، حوالي غروب نيز خبر ديگري منتشر شد كه بر اساس آن سردار حسين دهقان، يكي از چهره‌هاي شاخص داراي پيشينه نظامي در انتخابات پيش‌رو نيز به سود رييسي اعلام انصراف كرد. آن ‌هم درحالي كه دهقان از جمله چهره‌هايي بود كه از ماه‌ها پيش از ورود به صحنه انتخابات خبر داده و فعاليت گسترده‌اي نيز در اين مدت از او شاهد بوديم. آنچه اما در اين ميان جالب ‌توجه بود به نفر چهارم برمي‌گشت؛ سردار سعيد محمد كه البته تا زمان نگارش اين گزارش هنوز خبري قطعي از انصراف او از صحنه انتخابات مخابره نشده اما چنانكه اشاره شد، زمزمه‌هايي در اين رابطه به گوش رسيد و مهم‌تر از آن، اين اخبار درگوشي اين ‌طور عنوان مي‌شد كه كناره‌گيري محمدِ جوان نيز توام خواهد بود با حمايتش از رييسي. 
در اين حال و اوضاع اما سيدابراهيم رييسي كه برخي ناظران با اشاره به بعضي نظرسنجي‌ها، او را كانديدايي مي‌دانند كه از بالاترين شانس براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم برخوردار است، درحالي كه اين طيف از ناظران از مدت‌ها پيش تاكيد داشتند كه چه رييسي بيايد و چه نه، اين جناح اصولگراست كه فاتح انتخابات و «پاستور 13» خواهد بود حالا اگرچه رييسي آمده و انتظار مي‌رود مشكل هميشگي اصولگرايان كه همان وحدت و اجماع كامل باشد اين‌ بار كمتر از هر زمان براي آنان مخاطره‌آميز خواهد بود اما با اين همه به نظر مي‌رسد، پيروزي رييسي در اين انتخابات لزوما به معناي پيروزي اصولگرايان نخواهد بود. هر چند آن گزاره اول كه ناظر بر پيروزي رييسي است نيز قطعي و يقيني نيست و بعيد نيست همان طور كه سال 76 ناطق نوري به رغم تمام پيش‌بيني‌ها و البته حمايت نسبي جناح راست و محافظه‌كاران موفق به غلبه بر سيدمحمد خاتمي نشد، اين ‌بار نيز گزينه‌اي مورد حمايت رقيب، فاتح «پاستور 13» باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون