• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4936 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۴ خرداد

امروز آخرين مهلت شوراي نگهبان براي بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات است

ختم شايعات صلاحيت

شائبه‌هاي تاييد و ردصلاحيت كانديداهاي اين دور از انتخابات بازار داغي دارد. هر ساعت و هر دقيقه از شبانه‌روز خبرهايي غيررسمي از افرادي كه مدعي‌اند از منبع آگاهي خبري تازه دارند، منتشر مي‌شود كه نام يكي از كانديداها را به عنوان كانديدايي كه قطعا رد يا قطعا تاييد صلاحيت شده، اعلام مي‌كنند. كمتر از يك ساعت فاصله نياز است تا اخبار رد يا تاييد صلاحيت قطعي و بي‌برو برگرد اين افراد و منابع آگاه‌شان، روندي معكوس را طي كند و آنكه قطعا تاييد شده يا حتما ردصلاحيت‌ شده عنوان شد، همچون ديگر كانديداها، به جمع چهره‌هايي بازگردد كه همچنان در انتظار اعلام نظر نهايي شوراي نگهبان مانده‌اند.
در اين ميان، مردم و رسانه‌ها سرگردانند كه بالاخره كدام كانديدا تاييد يا رد صلاحيت مي‌شود و حالا يك روز مانده به پايان مهلت قانوني شوراي نگهبان براي بررسي صلاحيت و اعلام فهرست نهايي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم، اين شايعات نه‌تنها كاهش نيافته، بلكه رنگ و رونقي پررنگ‌تر و جدي‌تر به خود گرفته‌اند. حالا شايعات آن‌قدر گسترده شده‌اند كه اسامي نامزدهايي كه يك روز به عنوان رقباي اصلي جريان‌هاي مختلف در انتخابات مطرح بوده و انتظار مي‌رفت بالاخره يكي از آنها گوي سبقت را در اين ماراتن سياسي، از حريفانش ربوده و پيروز انتخابات شود، ميان رد صلاحيت‌شدگان ديده مي‌شود. البته كه با توجه به حجم اخبار غيررسمي از منابع آگاه نامشخص و نامعلوم آن‌قدر زياد بوده كه بيراه نيست اگر بگوييم كه تاكنون جز سعيد جليلي، هيچ نامزدي نيست كه از گزند ردصلاحيت احتمالي به سلامت عبور كرده باشد. در اين ميان اما شنيدن نام افرادي چون علي لاريجاني، اسحاق جهانگيري و حتي سيدابراهيم رييسي، تنور اين شايعات را داغ‌تر از قبل كرده است.
براساس آنچه اين اخبار غيررسمي و البته نامعتبر و منابع آگاه‌شان مدعي‌اند، تقريبا تمامي داوطلباني كه وارد گود رقابت شده و براي حضور در اين انتخابات نام‌نويسي كرده‌اند، رد صلاحيت شده‌اند. البته كه تمام اين گفته‌ها دقايقي بيشتر دوام نداشته و تنها گزاره قطعي همچنان همان است كه از ابتدا بود؛ اينكه تا اعلام رسمي ازسوي شوراي نگهبان، هيچ‌چيز قطعي نيست. با اين همه اما اخيرا گفته شد كه اسحاق جهانگيري به‌ دليل حكم انفصال از خدمت رد صلاحيت خواهد شد. 
ساعاتي بعد اما دفتر معاون اول رييس‌جمهوري در بيانيه‌اي ضمن تكذيب مطلب غيراخلاقي و كذب مطرح شده ازسوي نصرالله پژمانفر رييس كميسيون اصل۹۰ مجلس، تاكيد كرد كه اتهام كذب و بي‌اساس، براي چندمين‌بار مطرح شده و حق هرگونه اقدام قانوني و حقوقي به‌دليل اتهام‌زني و نشر اكاذيب در مراجع قضايي محفوظ است. ماجرا اما به جهانگيري محدود نماند و خبرهاي ديگر حكايت از آن داشت كه علي لاريجاني هم به‌ دليل اقامت فرزندش در ايالات متحده ردصلاحيت شده است.
 اين شايعه هم اما خيلي زود ازسوي نزديكان لاريجاني تكذيب شد و در ادامه فريد مدرسي، روزنامه‌نگار نزديك به جريان اعتدال نيز در اتاق خبر پارتي كلاب‌هاوس از اين مهم خبر داد كه لاريجاني در صورت ردصلاحيت به هيچ عنوان و از هيچ مسيري موضوع را پيگيري نخواهد كرد. ازسوي ديگر خبرهايي حكايت از آن داشت كه 2 نفر از فقها به ورود رييس قوه قضاييه به عرصه انتخابات ايراد حقوقي وارد كرده و گفته‌اند كه به‌ شرط استعفا پيش از پايان مهلت اعلام اسامي كانديداهاي نهايي به او راي مثبت مي‌دهند و بعد در ادامه گفت شد كه اين ظاهرا قانع شده و مشكلي در مسير احراز صلاحيت سيدابراهيم رييسي نيست. هرچند درنهايت معلوم نشد كه اين خبر غيررسمي و آن تكمله غيررسمي، تا چه ميزان معتبر و موثق بوده است. 
در اين ميان زمزمه‌هايي از رد صلاحيت محسن رضايي هم به ‌دليل بيماري به ميان آمد و درست بود يا نادرست، ويديويي كه ازسوي ستاد رضايي منتشر شد و او را در حال بازي فوتبال نمايش مي‌داد، از جانب برخي ناظران به واكنش احتمالي اين كانديداي اصولگرا به شايعات برداشت شد. هرچه بود اما ديگر كانديداها هم اگرچه دليلي براي ردصلاحيت‌شان مطرح نشد اما همواره نام‌شان در ليست ورودي و خروجي‌هاي تاييد صلاحيت‌ها به چشم مي‌خورد. در بحبوحه اين شايعات بود كه سخنگوي شوراي نگهبان از برگزار نشدن جلسه روز دوشنبه اين نهاد به ‌دليل لزوم تكميل يكسري بحث‌هاي كارشناسي خبر داد و گفت: «تلاش داريم هر چه زودتر نتيجه بررسي صلاحيت كانديداها را اعلام كنيم ولي اين امر منوط به بررسي كارشناسي‌ها است تا ان‌شاءالله ببينيم چه زماني آماده مي‌شود تا زودتر نتيجه را اعلام كنيم.» كدخدايي درحالي گفته تلاش داريم هرچه زودتر نتيجه بررسي صلاحيت كانديداها را اعلام كنيم كه خود اذعان داشته دوشنبه آخرين فرصت بررسي است؛ بنابراين چهارم خرداد ماه با پايان مهلت بررسي شوراي نگهبان، فهرست نهايي كانديداهاي تاييد صلاحيت‌شده در اختيار وزارت كشور قرار مي‌گيرد و احتمالا مطابق روال دوره‌هاي گذشته همان روز يا نهايتا ظرف 24 ساعت اعلام خواهد شد تا بالاخره ۱۰ روز پس از پايان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم، فهرست نهايي كانديداهاي اين انتخابات اعلام شده و پاياني باشد بر شائبه‌ها و شايعات.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون