• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4936 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۴ خرداد

سخنگوي وزارت خارجه:

منتظر اقدامات و تغيير رفتار رياض هستيم

ظريف به آذربايجان و ارمنستان مي‌رود

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران صبح روز دوشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران ايراني و خارجي در مورد برخي اظهارات اخير مقامات سعودي عليه ايران گفت: رياض بايد تصميم بگيرد كه آيا واقعا مي‌خواهد از ادبيات و كلام ملال‌آور گذشته استفاده و رفتار گذشته خود را تكرار كند يا اينكه تصميم گرفته به عنوان شريك سازنده در كنار ديگر كشورهاي منطقه نقش ايفا كند و از سياست‌هاي توطئه‌طلبانه و جنگ‌افروزانه فاصله بگيرد. او افزود: ما منتظر اقدامات و تغيير رفتار رياض هستيم و سياست‌هاي ايران در خصوص گفت‌وگوها و ترتيبات منطقه‌اي چيز جديدي نيست و از حضور عربستان در اين فرآيند نيز استقبال مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم عربستان مي‌تواند عنصر سازنده‌اي در اين زمينه باشد اگر از ادبيات ملال‌آور و سياست‌هاي شكست‌خورده قبلي فاصله بگيرد.
اين ديپلمات ارشد كشورمان همچنين در پاسخ به اظهارات برخي از مقامات امريكايي در ارتباط با موضوع برجام و بحث تحريم‌ها گفت: امريكايي‌ها نه تنها از برجام خارج شدند بلكه كليه تعهدات خود را نقض كرده‌اند و امريكا به عنوان طرفي كه سابقه سياهي در نقض تعهدات و عدم اجراي تعهدات خود دارد در موضعي نيست كه جز بازگشت به تعهدات و عمل به تعهدات خود لفاظي‌هاي ديگري بكند. ما به آنها توصيه مي‌كنيم كه پيش از اين لفاظي‌ها به اقدامات عملي فكر و به تعهدات خود عمل كنند. خطيب‌زاده در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با ارايه گزارشي از سفرهاي هفته گذشته محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه به برخي از كشورهاي اروپايي اظهار كرد: وزير خارجه روز سه‌شنبه به دو كشور آذربايجان و ارمنستان سفر مي‌كند.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي در مورد سفر محمدجواد ظريف به ايرلند و زمان بازگشايي سفارت ايرلند در تهران با توجه به رايزني‌هاي صورت‌گرفته، گفت: در سفر آقاي دكتر ظريف به ايرلند و سفر چندي پيش وزير خارجه ايرلند به تهران گفت‌وگوهاي اجرايي در اين زمينه آغاز شده است. دوستان ما در بخش اروپاي وزارت خارجه با همكاران خود در اين كشور در تماس هستند كه به يك مسير راه در اين زمينه برسند. او اضافه كرد: تصميم براي بازگشايي سفارت ايرلند در ايران اتخاذ شده است و مقدمات آن در حال برنامه‌ريزي و اجرا است.
سخنگوي وزارت خارجه در مورد اتهامات مطرح‌شده از سوي دادستان بحرين به برخي از بانك‌هاي ايراني در مورد اتهام پولشويي تصريح كرد: اين اتهامات تكراري و فاقد هر گونه وجاهت قانوني و حقوقي است و جز رنگ و بوي سياسي چيز ديگري ندارد. خطيب‌زاده با بيان اينكه بانك مورد اشاره ذيل قوانين بحرين فعاليت مي‌كرده و بانك مركزي بحرين بر آن نظارت داشته است، ادامه داد: همان‌طوركه اشاره كردم اتهامات مطرح‌شده جز رنگ و بوي سياسي، چيز ديگري ندارد. در مورد حكم دادگاه مقدمات بديهي در اين زمينه رعايت نشده است بنابراين حكم دادگاه فاقد وجاهت قانوني است و ما اين حكم را نه تنها به رسميت نمي‌شناسيم بلكه فكر مي‌كنيم مخرب است و ايران براي دفاع از منافع خود در كليه بحث‌ها و صحنه‌ها بدون تعارف است و در راستاي دفاع از اين منافع حركت مي‌كند.
خطيب‌زاده همچنين در پاسخ به سوال ديگري در خصوص گفت‌وگوي اخير مجيد تخت روانچي نماينده ايران در سازمان ملل با يكي از سناتورهاي امريكايي تصريح كرد: هميشه سفرا و نمايندگان ايران در نيويورك و سازمان ملل در چارچوب وظايف عادي خود چنين گفت‌وگوهايي داشته‌اند. گفت‌وگوي مورد اشاره نيز برخط بوده و در مورد چند موضوع از جمله مذاكرات وين رايزني و گفت‌وگو شده است.
در جريان اين رايزني آقاي روانچي تاكيد كرده‌اند كه امريكا نمي‌تواند از موضوع تحريم‌ها به عنوان ابزار مذاكراتي عليه ملت ايران استفاده كند. در اين گفت‌وگو در رابطه با موضوع فلسطين نيز صحبت شده است و آقاي روانچي حمايت بي‌چون و چراي امريكا از رژيم صهيونيستي را مورد انتقاد قرار داده‌اند و اينكه اين رژيم به خاطر حمايت بي‌چون و چراي امريكا از هرگونه پيگيري حقوقي و قضايي به خاطر جنايت‌هايي كه انجام داده مصون بوده است.
وي ادامه داد: موضوعات ديگري نيز در اين گفت‌وگو مطرح شده از جمله در مورد زندانيان ايراني در ايالات متحده نيز صحبت شده و آقاي روانچي تاكيد داشتند كه از بُعد انساني و ايجاد فضاي مناسب ضروري است زندانيان ايراني در امريكا كه بدون هيچ‌گونه جرمي در زندان‌هاي امريكا به ناحق گروگان شده‌اند هر چه زودتر آزاد شوند.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي در ارتباط با علت تعويق سفر ظريف به امارات متحده عربي گفت: سفر مورد اشاره تاريخي نداشت كه به تعويق بيفتد. انجام اين سفر در دستور كار است و هرگاه مقدمات آن به صورت كامل فراهم شود اين موضوع انجام خواهد شد. خطيب‌زاده تصريح كرد: هيچ سفري انجام نمي‌شود مگر اينكه تمامي مقدمات، ابعاد و اهداف آن از قبل روشن باشد، دستور كار آن روشن شده باشد و اگر مقدمات سفر مورد اشاره نيز فراهم باشد اين سفر نيز در كنار سفرهاي ديگر انجام خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون