• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4936 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۴ خرداد

چهره‌هاي ايراني حاضر در جشنواره جهاني

روز گذشته محمدمهدي عسگرپور تازه‌ترين جزييات برگزاري جشنواره جهاني فجر را طي نشستي در پرديس سينمايي چهارسو محل برگزاري اين جشنواره اعلام كرد. 
او با گراميداشت روز آزادسازي خرمشهر گفت:«بخش‌هاي رقابتي اين دوره در قالب دو بخش اصلي سينماي سعادت و جلوه‌گاه شرق برگزار مي‌شود. در بخش سينماي سعادت، فيلم‌هاي «حافظ برادر» از تركيه، «كوهستان جادويي» از هلند، «گذار» از ژاپن، «اگر باد بايستد» از ارمنستان، «عوامل انساني» از آلمان، «هلن» از فنلاند، «نور طبيعي» از مجارستان، «ما اينجاييم، ما نزديكيم» از اوكراين، «معجزه» از كره جنوبي، «بن‌بست» از اسلووني، «جزيره دروغ» از اسپانيا، «بهداشت اجتماعي» از كانادا و 3 فيلم از ايران شامل «ميجر»، «شهربانو» و «گيسوم» به رقابت مي‌پردازند.»
عسگرپور همچنين ادامه داد:«در بخش جلوه‌گاه شرق هم فيلم‌هاي «۲۰۰ متر» از اردن، «سگ‌ها ديشب نخوابيدند» از افغانستان، «انيما» از چين، «در سايه» از تركيه، «در كنار دريا» از ژاپن، «به زير آسمان و زمين» از فرانسه، «من به آتش نمي‌زنم» از كره جنوبي، «جاده‌اي به بهشت» از قرقيزستان، «سلما» از عمان و 3 فيلم ايراني «سيارك»، «صحنه‌زني» و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» رقابت مي‌كنند.»
به گفته دبير جشنواره در بخش مستند زيره ذره‌بين كه همواره قابل توجه مستندسازان بوده است، سعي شده مستندهاي خوبي جمع شود. «شهر فليني» از ايتاليا، «استعداد» از ايتاليا، «حقايقي درباره زندگي شيرين» از ايتاليا، «واپسين و نخستين انسان‌ها» از ايسلند، «خطاي كوچك در ماتريس» از امريكا، «شنا تا به آنجا كه آبي مي‌شود دريا» از چين، «شهامت» از آلمان و 3 مستند ايراني «روزگار بلور»، «ايساتيس» و «زمزمه‌هاي گمشده در دوردست» در اين بخش حضور دارند.
همچنين 15 فيلم در بخش كلاسيك‌هاي مرمت‌ شده سي‌و‌هشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر به نمايش درمي‌آيند كه از اين ميان ۴ فيلم متعلق به ايران است. «بدوك» ساخته مجيد مجيدي، «آن سوي آتش» ساخته كيانوش عياري، «دختر لر» ساخته اردشير ايراني و «سفر سنگ» ساخته مسعود كيميايي آثار ايراني اين بخش را تشكيل مي‌دهند. «شارل مرده يا زنده» ساخته آلن تنر از سوييس، «سرنوشت يك انسان» ساخته سرگي باندارچوك از اتحاد جماهير شوروي، «كودكي ايوان» ساخته آن دري تاركوفسكي از اتحاد جماهير شوروي، «مجنون» ساخته كلود گورتا از سوييس، «عصر باشكوه» ساخته فرانسيس ريسر از سوييس، «چهارصد ضربه» ساخته فرانسوا تروفو از فرانسه، «نقشه‌برداران» ساخته ميشل سوته از سوييس، «سفر هوايي من به ايران» ساخته والتر ميتل هولتسر از سوييس، «نان روزانه ما» ساخته كينگ ويدور از ايالات متحده امريكا، «رخسار كودكان» ساخته ژاك فدر از سوييس و «ايران پرشياي جديد» ساخته استيفن ناينمن، ديگر فيلم‌هايي هستند كه در اين بخش به نمايش درمي‌آيند.
عسگرپور يادآور شد:«در بخش جشنواره‌ها تلاش شد برجسته‌ترين فيلم‌ها كه در جشنواره‌هاي معتبر دنيا مطرح شده بودند و سينمادوستان احتمالا اسم آنها را شنيده‌اند به نمايش درآيند كه به اين ترتيب فيلم‌هاي «دختر آبي»، «بوتاكس» و «دشت خاموش» 3 فيلم ايراني اين بخش هستند و فيلم‌هاي «تعادل» از ژاپن، «خاطرات محاصره» از روسيه، «ارنا در جنگ» از دانمارك، «هراس» از بلغارستان، «گزارش نهايي» از مجارستان، «خوراك عزا» از تركيه، «هرگز گريه نمي‌كنم» از لهستان، «كم پيدايي» از فرانسه، «صد سال به اين سال‌ها» از آلمان، «آقاي باخمن و كلاس درس او» از آلمان، «يك جاي معمولي» از انگليس، «بر فراز دريا» از چين، «پدر ما» از ايتاليا، «پس از مرگ» از مجارستان، «احساسات» از روسيه، «سوپرنوا» از لهستان و «گودال» از ليتواني فيلم‌هاي خارجي خواهند بود.
او در ادامه با توجه به فيلم‌هاي ژانر معاصر در دوره‌هاي گذشته جشنواره هم گفت: امسال در اين بخش 5 فيلم سينمايي «گاتربي»، «موفقيت بزرگ»، «سيرك پرنده»، «شيفت» و «خداحافظ اتحاد جماهير» به نمايش درخواهند آمد. همچنين فيلم‌هاي بخش نمايش‌هاي ويژه شامل 6 فيلم «۲۰۰ متر» از اردن، «هيولا» از ايرلند، «ليتوانياي نوين» از ليتواني، «در باز» از آلباني، «قصه‌هاي درختان بلوط» از اسلووني و «پدر» از بلغارستان مي‌شوند.
فهرست كامل داوران اين دوره از جشنواره به تفكيك بخش عبارت است از: داوران سينماي سعادت: ميريانا كارانوويچ از صربستان، بريلانته مامندوزا از فيليپين، ليلا پاكالنينا از لتوني، اِلما تاتاره‌گيج از بوسني و هرزه‌گوين، مورتن كاوفمان از دانمارك، فاطمه معتمدآريا و شهرام مكري. داوران جلوه‌گاه شرق: فاطما الرماهي از قطر، ديانا آشيموا از قزاقستان، مارينا گلبهاري از افغانستان، محمود فاضل جوشكون از تركيه و مستانه مهاجر. داوران فيلم‌هاي اول: دينا يوردانوفا از بلغارستان، لورِتا گاندولفي از ايتاليا و مرتضي فرشباف. هيات داوران فيپرشي: آيلين تاشچيان از تركيه، جوواني ويمركاتي از ايتاليا و اميد روحاني. داوران نِتپك: ايتالو اسپينلي از ايتاليا، آنِ دمي ژِروئه از استراليا و فرهاد توحيدي. داوران بين‌الاديان: مگالي فان‌ريت از فرانسه، مِجيماي پرِگسام از هند و حجت‌الاسلام حبيب‌رضا ارزاني.
به اين نكته هم اشاره كنيم كه كارگاه‌هاي تخصصي جشنواره سي‌وهشتم به‌ صورت مجازي ميزبان حضور 7 چهره بين‌المللي شامل زينپ آتاكان از تركيه (تهيه‌كننده «خواب زمستاني»)، فردريك مير از سوييس(مدير سينماتك سوييس و مسوول فدراسيون بين‌المللي آرشيو فيلم)، فرانتس رودنكيرشن از آلمان(از موسسان «حلقه فيلم‌نامه» در برلين)، فولكر شلوندورف از آلمان، كارن شاه‌نظرف از روسيه، ژاكو ون دورمال از بلژيك و استفان واربك از ايرلند شمالي(آهنگساز فيلم «رستاخيز») مي‌شود. سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد در تهران برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون